Bild
Nästa artikel

Tillbaka till Clubsport

Del 6

Projektbilen har visserligen ett CS-emblem baktill, men antalet uppfyllda ClubSport-krav har varit besvärande få. Inte längre.

clubsport xtra allt...
... jonas & jonas plockar bort överflödigt bjäfs och ger vår 968 sin matchvikt tillbaka.

Efter 800 mils hård körning

är våra R-däck slut och det är dags för en ny omgång sulor. Jag skubbar ut till Skanstulls Däck och Johan von Berens kör upp projektbilen på lyften och ställer frågan jag inte har något svar på:
- Var har du låsmutterhylsan till
fälglåsmuttrarna? muttrar han.
Jäklars. Var tusan är hylsan?Jag uppmanar Johan att försöka bryta upp låsmuttrarna. Medan Johan kämpar minns jag att det låg prylar till bilen i vårt källarförråd. Johan avbryter och jag kör tillbaka till redaktionens källare.
- Lika bra, eftersom vi inte lyckas bryta upp låsen, säger Johan.
Det är ett gott betyg att låsmuttrarna står emot proffsens uppbrytningsförsök.  När jag  återvänder med låsmutterhylsan kan bytet ta vid.
12 500 kronor senare rullar projektbilen ut på nya däck och vi tar med bilen till Gotland Ring för att mäta varvtider med friskt gummi och rejsiga hjulvinklar. 1.36,0 min! En förbättring med 2 sekunder sedan sist och 0,6 sekunder snabbare än vår måttstock Porsche 911 Carrera S!
Några dagar senare pratar jag med mekanikern Dick Andersson på  Perrys Motor om vår projektbil.
- Är ni osäkra på hur långt bilen har rullat? Om ni har bytt kamrem är det viktigt att man även kollar VarioCamkedjan mellan kamaxlarna. Kamaxelremmen driver bara den ena kamaxeln, och VarioCamkedjan driver den andra via kuggar i mitten av kamaxlarna. Med tiden slits kedjan och blir längre och rider längre ut på kuggarna som slits ner. Eftersom kuggarna sitter fast direkt på kamaxlarna måste man byta ut hela kamaxlarna om kuggarna är slitna. Det är dyrt. Men det är inget mot om kedjan skulle gå av. Då är det totalhaveri, säger Dick.
En genomgång av motorn sätts näst högst på att-göra-listan. Högst på listan är månadens inköp. Vi har skaffat skalstolar, racingratt och rattdistans för att återbörda projektbilen till ClubSportspecifikation. Porsche skapade 968 ClubSport genom att skippa luftkonditionering, komfortstolar, krockkuddar, bakrutetorkare och annat komfortbjäfs. Att bilens förste ägare beställde en ClubSport med all tung extrautrustning övergår mitt förstånd. Varför köpte han inte en vanlig 968? Jag vill ringa honom och göra en Sverker Olofsson.
- Så du beställde krockkuddar och komfortstolar till din ClubSport fast du inte fick. Är det så? Är det så!?
För att rätta till hans misstag har vi köpt Sparco Evo skalstolar, racingratt och rattdistans från RealCar. Racingratten är mockaklädd och har en djupare inpressning än standardratten. Tillsammans med rattdistansen kommer ratten närmare föraren och man slipper köra med raka armar. Dessutom slipper man krockkudden. En gammal krockkudde kan smälla om man har otur.
Jag och Jonas Jarlmark börjar med att plocka ur komfortstolarna. Vi skruvar loss skenorna från golvet, tar ut stolarna och skruvar sedan loss skenorna från stolssitsarna. De ska återanvändas till de nya skalstolarna. För att hålla koll på viktminskningen väger vi varje del. Gammal framstol: 16 kg, skalstol: 8 kg. Viktbesparing 8 kg.
I bagageutrymmet ligger mycket skräp. Bagagerumsmattan är förstärkt med ljudisolerande skumgummi och väger hela 5 kg, reservhjul med tillhörande domkraft väger 14 kg. Efter en del funderande låter vi dessa vara kvar i bilen, men väljer att plocka ur dem vid bankörning.


Bilen är bara besiktigad

med två sittplatser och därmed åker baksätet och säkerhetsbältena bak ut. 9,7 kg. Bakrutetorkaren bort. 1,9 kg.
Ratten och krockkudden ska demonteras. Jonas Jarlmark är orolig.
- En krockkudde av dessa årgångar innehåller ett halv kilo krut och det gäller att vara jäkligt försiktig så att den inte löser ut under demonteringen.
Jarlmark sätter i öronproppar och öppnar garagedörrarna innan han kopplar bort batteripolen och ger sig i kast med ratten.
- Om krockkuden löser ut slipper vi i alla fall blåsa ut fönsterrutorna.
Krockkudden tas ut försiktigt, myyycket försiktigt. Jag tar  emot kudden, väger den (1,6 kg) och placerar den utomhus på behörigt avstånd medan Jarlmark skruvar bort den gamla ratten (2,5 kg).
Den nya rattdistansen passar inte riktigt och hamnar  för långt ut på rattstången. Jarlmark skruvar bort tutans och krcokuddens kontaktdon och därmed får rattdistansen plats. Rattdistansen och den nya ratten väger sammanlagt 1,6 kg, en viktminskning med 2,5 kg. Varje viktminskning i styrlänkaget bidrar till ökad styrkänsla. Därför är det viktigt att minimera vikten.
Vi fortsätter med skalstolen på passagerarsidan. Att montera stol är omständligt och misstag bör ske på den mindre viktiga stolen i bilen.
Vi fäster Sparcostolarna med aluminiumskenorna i originalstolarnas skenor. Aluminiumskenorna krånglar, de förborrade hålen sitter fel. För att få plats med fyrpunktsbältenas fästöglor mellan stol och kardantunnel måste vi skjuta stolen så långt ut mot dörren det går. Efter sex borrhål, sju sorger, åtta bedrövelser och elvahundra svordomar hamnar passagerarstolen äntligen på plats.
Men stolen är för hög. Vi slår huvudet i taket och hjälm får inte plats. Skruva upp skruvarna och ta ut stols-j-veln igen. För att fästa stolssitsen i sitt lägsta läge på skenorna slipar vi ner fästmuttrarna eftersom de sitter i vägen. Med tunnare muttrar skruvas stolen på plats igen. Mycket bättre. Tar man bort sittkudden och sitter på det hårda stolsskalet är sittställningen godkänd. Förutom en viss träsmak.
Med nyttiga erfarenheter går det enklare med förarstolen. Tills vi kommer fram till att stolen bör höjas ett snäpp i framkant för en mer tillbakalutad körställning med mer plats för huvudet. Skruva upp alla skruvar, ta loss och sätt tillbaka stolsh-lvetet igen.

ÄNTLIGEN!

Jonas Jarlmark och jag tar en provtur. Med skalstolar och fyrpunktsbältet på sitter jag som i ett skruvstäd.
Tvärt emot våra farhågor är färden relativt bekväm. Fjädrarna är fyra gånger hårdare än i en normal sportbil, men projektbilen går fint över de små ojämnheterna i asfalten.
I förarsätet kan jag sedan njuta av den lätta ratten som ger en ny dimension åt styrkänslan. Ratten är på precis lagom avstånd och det känns som att sitta i den ClubSportracer som vår projektbil äntligen börjar bli.
Fortsättning följer!*

Invägning projektbilsprylar:

Gamla delar
Framstolar: 16 kg/st
Ratt: 2,5 kg
Airbag ratt: 1,4 kg
Ryggstöd baksäten: 4 kg/st
Säkerhetsbälten bak: 0,85 kg/st
Golvmattor: 2 kg/st
Träplatta passagersidan: 1 kg
Bakrutetorkare: 1,9 kg
Div bultar och fästdon: 1,3 kg
Under frontspoiler: 4,0 kg

Vikt gamla delar: 57,8 kg

Delar som tas ut under bankörning
Bagagerumsmatta: 5 kg
Reservhjul: 13 kg
Fästelement reservhjul: 0,4 kg
Domkraft: 1,0 kg
Varningstriangel: 1,3 kg
Totalt: 20,7 kg

Nya delar
Skalstolar Sparco: 8 kg/st
Stolskenor aluminium: 1,25 kg/par
Rattdistans: 0,8 kg
Sparco racingratt: 0,8 kg
Fyrpunktsbälten: 2,5 kg/st
Instruktionsbok: 224 g
Vikt nya delar: 25,3 kg

Viktbesparing
Gatskick: 32,5 kg
Banskick: 53,2 kg

Taggar: Projekt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.