Bild
Nästa artikel

Tyskträff i parken - kan de samsas?

Projekt 968

Audi och BMW kör tillsammans på Mantorp Park. Dags för vår Projektporsche att hälsa på...

Lördagen den 21 maj hade BMW Sports Club och Audi ClubSport sin första banträff för säsongen. Man arrangerar en del banträffar tillsammans och alternerar att stå som huvud- eller medarrangör. Denna gång var BMW Sport Club huvudarrangör och Audi ClubSport  medarrangör.
Incheckning för deltagarbilarna är mellan 08.30 och 09.20 och BMW-killarna blir entusiastiska när vi dyker upp. Kanske inte över vår smurfblå Porsche 968, snarare är det den medhavda BMW M6 som drar BMW-folkets uppmärksamhet. Medan de flockas runt M6 håller sig Audiåkarna på behörigt avstånd.

Med incheckade

och parkerade bilar går jag och Jonas Jarlmark bort till förarmötet. Mikael Regnell och Daniel Gudmundsson är BMW-klubbens arrangörer tillsammans med Audiklubbens Per Johansson.
- Banan kostar oss och därmed er klubbmedlemmar 100 kronor i minuten i hyra och det är viktigt att vi håller god disciplin när vi kör. En avåkt bil kan ta lång tid att bärga och det är bara att räkna ut hur mycket dyrbar bantid ni förlorar. Kör med eftertanke. Det är inte tillåtet att bromsa sig förbi i kurvorna och det är heller inte tillåtet att medvetet köra på sladd. I Hårnålen ligger tre dagar gammal asfalt och det kan vara lite halkigt där, varnar Mikael deltagarna.
Det är två evenemang som ska samsas på banan i dag. Dels är det bankörning för gatbilarna, dels kör man kör årets första och andra deltävling i BMW Cup och VW Beetle Cup mellan våra pass.
Mycket bilar alltså, men arrangemanget är väl organiserat och vi gatbilar har tre långa pass på sammanlagt fem timmars körning att se fram emot.
BMW-klubben deltar med drygt 35 ekipage och Audiklubben ställer upp med 25 bilar.


Vi delas in

i tre grupper. En grupp kör, en grupp står beredd på sin tur i depån och en grupp står flaggvakter ute på banan.
Det hela löper mycket smidigt och på första passet tar jag ut M6. Bilen orsakar en hel del uppståndelse i depån och det är hög förväntan i BMW-gänget. Det samlas ett helt gäng längs räcket på start-målrakan.
- Lova att du varvar lite extra på rakan. Vi vill höra hur V10:an låter på höga varv, ber flera BMW-killar.
Självklart gör jag dem till viljes. Jag sticker i väg med en jäkla fart och ser hur ett tjugotal mungipor höjas samfällt. Min gasglädje dämpas dock en hel del av vetskapen om att bilens däck måste sparas. Nittontummarna är fruktansvärt dyra och gatdäcken håller inte många varv på bana. Sålunda blir det bara fullgas på rakorna och krypkörning i kurvorna.
Trots kolfibertak och 507 hästkrafter är M6:an för klumpig för bankörning och jag längtar till vår projekt-Porsche.

Nästa banpass

äntras med Porschen. I 968:an behöver jag inte spara på sulorna, de ska ändå bytas mot R-däck inom några dagar.
De första varven är däcken kalla och riktigt halkiga. Jag får kämpa för att hålla jämnt tempo med de långsammare bilarna på banan. En våldsamt trimmad Audi RS2 fyller ut backspegeln. Jag går åt sidan och bilen vrålar förbi mig på långa rakan. Porschen känns som om den står stilla.

Efter två varv är däcken varma och greppar betydigt bättre. Det går att köra någorlunda fort och nu är det i stället jag som blinkar för omkörning. Det är mycket god disciplin bland deltagarna som snällt flyttar bilarna åt sidan.
Regntunga moln har hotat hela dagen och på eftermiddagen öppnar skyarna sig. Sista körpasset går i hällregn. Porschens framdäck har minimalt mönsterdjup och det är plaskvått på banan.
På långa rakan släpper jag av när hastighetsmätaren når 170 km/h. I den farten är framdäcken på väg att släppa och tanken på att passera bromspunkten med vattenplaning avskräcker.

Men faran

lurar inte i Mjölbykurvan i slutet av rakan. Ett halvt varv senare tar jag en sen inbromsning till Depåkurvan. Bakvagnen blir orolig och bilen hinner inte stabilisera sig före kurvan. Snurren är ett faktum och jag står plötsligt vänd mot trafiken i utgången till start-målrakan.
När de bakomvarande bilarna har passerat sätter jag fart igen, med ett försiktigare tempo. Jag kör långsamt och släpper förbi bakomvarande bilar. När jag slutligen stannar i depån kommer en glad norsk gutt fram till mig och frågar om jag hade problem ute på banan. En Porsche 968 CS brukar ju vara betydligt snabbare än hans gamla BMW 528i.
Det är skönt att kunna skylla ifrån sig ibland och i dag låter jag däcken få hela skulden. Frågan är vad jag ska säga när vi har satt på nya R-däck på bilen? *

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.