Bild
Nästa artikel

Accelerationstest

Så går det till
Accelerationstestet utförs på en plan, ren del av ett flygfält till så hög hastighet som möjligt. Det första diagrammet visar accelerationen och det andra hastigheten.

TITTA EFTER! I accelerationsdiagrammet är det intressant vad som händer upp till ca 20 km/h samt hur länge bilen sedan kan hålla den accelerationsnivån? Detta är ett mått på drivhjulens grepp. När däcken greppar sjunker accelerationen. I 120 km/h accelererar BMW M6 mer än dubbelt så mycket som Mazda MX-5 och Alfa 159 tack vare vikt/effektförhållandet.

BMW M6
Kombinationen bakhjulsdrift, 50 procent av vikten på bakaxeln och hög effekt (507 hk) gör att man upp till 90 km/h håller så hög acceleration som bakhjulen överhuvudtaget förmår. När trean går i begränsas accelerationen av enbart vikten och motoreffekten.

Mazda MX-5
MX-5 har bakhjulsdrift, 50 procent av vikten på bakaxeln och låg effekt (160 hk). Därför orkar den bara spinna bakhjulen till 30 km/h, därefter begränsas accelerationen av motorns effekt och bilens vikt. Det syns även i hastighetsdiagrammets inledning där BMW och Mazda följs åt till 30 km/h.

Alfa 159
Ju hårdare man accelererar med en framhjulsdriven bil, desto sämre blir drivhjulens grepp. Därför har Alfa 159 problem att accelerera effektivt upp till 50 km/h. Sedan greppar drivhjulen och förhållandet jämnas ut jämfört med MX-5 (som har snarlikt vikt/effektförhållande).

Taggar: Slask
Accelerationstest
Accelerationstest

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.