Bild
Nästa artikel

Bromstest

Audi RS4

Riktiga racebromsar

I Audin känns inbromsningen


otroligt jämn trots ingreppen av ABS. Jämfört med de två andra bilarna är regleringen finare i normalläget även om beteendet precis i början av inbromsningen inte är helt perfekt. Något som dessutom förlänger bromssträckorna en del är det uppsläpp som systemet dras med kring 15 km/h. Däckens grepp är bra, men de stackars framhjulen tvingas av viktfördelningen att utföra mer än 80 procent av jobbet och kan inte förväntas prestera mycket bättre än de gör. De enorma, flytande skivorna och åttakolvsoken fram tar väl hand om den värme som uppstår och upprepade bromsningar från 200 km/h ger inga tendenser till mattning.


Porsches gräns för bromsgreppet


ligger mycket högt tack vare en kombination av låg vikt, bra viktfördelning och mycket bra däck. ABS-regleringen ligger hela tiden nära gränsen för hjullåsning men är yvigare än Audis system, dock utan att tappa konceptet. Axellasterna under inbromsningen fördelas med 53 procent fram och ger en jämn fördelning av bromskrafter mellan fram- och bakaxel.


Det låsningsfria systemet


i M3 verkar vara av samma generation som Porsches, regleringen ser nästan identisk ut även om gränsen för greppet ligger lägre. Delvis beror det på att M3 är tyngre och har smalare hjul än Porsche. Däcken ger dock lite mer grepp än Audis och visar tydligt på hur belastningskänsligt greppet verkligen är.

Taggar: Slask

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.