Bild
Nästa artikel

Erik Bjälkvall - Han tar RUF till Sverige

Entusiasten - Automobil 5.06

Den ser ut som en Porsche, låter som en Porsche och går som en (väldigt bra) Porsche. Erik Bjälkvall tar RUF till Sverige. Fast många känner kanske honom som mannen som gjorde en kärleksförklaring till Audi RS6 på nätet.

Steget kan tyckas långt från att sälja tekniska system till mobilindustrin till att introducera ett nytt bilmärke på den svenska marknaden. Men Erik Bjälkvall tar det lite i sänder.   

Varför fastnade du för RUF?
- RUF har jobbat med Porsche i över 40 år. Man är registrerad som egen biltillverkare och har egna, unika chassinummer. ruf utgår från en råkaross från Porsche och gör mängder av förbättringar som man utvecklat själva. Så har man också ca 70 anställda. Seriöst!
- Fast lika viktigt är nog hur man visar upp sina bilar och vad de duger till. Filmen när Stefan Roser »driftar« sig genom Nürburgring i en RUF CTR »Yellowbird« är magisk!

Vad händer just nu?
- Vi har fullt upp med fyra 996 Turbo och en GT2 som är inne för olika modifieringar. Vi planerar också ett fabriksbesök med provkörningar. Nästa vecka kör jag hem den första RUF R Kompressor som konverterats på plats nere i Pfaffenhausen. Och nu i maj arrangerar vi vår första banträff, på Gelleråsen.

Varför säljer ni inte färdiga RUF-bilar?
- Än så länge går det inte att få dem godkända. Både Bilprovningen och Vägverket tittar på saken och är väldigt hjälpsamma men det är så mycket svenska specialregler. I stället erbjuder vi den som redan har en Porsche att uppgradera bilen med delar från ruf.
- Intressant nog accepterar norska myndigheter bilar som godkänts av tyska TÜV trots att man inte är med i EU. Där rullar redan flera RUF-bilar. Men i Sverige är det stopp. Det luktar handelshinder, tycker jag. Fast det är nog bara en tidsfråga innan vi kan registrera den första RUF:en i Sverige.  
 
Får ni sätta på RUF-emblem?
- Absolut, om kunden vill. Beställer man till exempel en motortrimning och kanske lite chassijobb räknas bilen som en ruf-konverterad Porsche och har två års garanti på motor och drivlina. Men en »äkta« RUF har dessutom deras eget chassinummer.


Fast egentligen gillar du Audi?
- Jag är svag för det mesta som rullar. Tidigare körde jag trimmad A6 Biturbo och eftersom jag hellre rattar, fotograferar och dokumenterar än mekar med bilen registrerade jag www.rs6.com och grundade en fansite. Den växte snabbt och gav många givande kontakter, till exempel med entusiaster i länder som Sydkorea och Japan. Forumdelen är förresten ledande i världen just för högprestanda-Audi.

Finns det några likheter mellan Audis RS-serie och RUF-bilarna?
- Kanske att de båda är fruktansvärt snabba men ändå återhållsamma utvändigt.

Det låter som Wallenbergarnas »att verka utan att synas«.
- Exakt! Många av våra kunder är högt uppsatta i affärslivet och gillar diskretion. Omvärlden ska inte veta vad som ruvar under huven på en till synes helt original 911.
- Men man måste inte vara förmögen för att handla av RUF. Det finns många tillbehör till priser som kanske förvånar en del.
                               
Hur ser framtiden ut för RUF?
Precis bredvid F1-banan i Bahrain bygger de en ny närmast futuristisk fabrik med en egen 3,5 km lång testbana. Tänk vilka möjligheter det ger. Provkörning av RUF-bilar med F1 till efterrätt! Dessutom utvecklar RUF sin egen supersportbil, R50.

Är du med i några klubbar?
- Inte i ordets vanliga bemärkelse. Men jag är bland annat med i Tolvsekundersklubben, Rejsa. nu och Porscheklubben.se. Internet-sammanslutningar alltså.               

Har du någon favoritväg?
-  Längs Autobahn A7 söder om Hamburg och ned mot Kasselbackarna har jag haft många roliga bataljer. Med lagom trafik och rätt bil kan till och med en motorväg vara trevlig. Men det kräver förstås fri fart. Kör förresten gärna på banträffar med min Audi Sportback.
 
Grattis, du har full pott på Lotto! Vad skulle du köpa?
-  Jag och min kompanjon Peter Viljanen har lovat att om vi vinner ska vi bjuda varandra på en RUF RT12. Vilken annan biltillverkare ger tre års nybilsgaranti på 650 garanterade hästkrafter och klarar 0-200 km/h på 9,6 sekunder? *

Taggar: Slask
Erik Bjälkvall - Han tar RUF till Sverige

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.