Bild
Nästa artikel

Filip Fischlein - Mittmotormannen

Entusiasten - Automobil 6.05

Filip Fischlein har ett mål: att åter placera Porsches smått missförstådda och bortglömda modell 914 på racingkartan. Att bilen duger vet han efter att ha slagit självaste Derek Bell.

Du som följt Porscheklubbens så uppskattade slalomtävlingar minns säkert hur serien i södra Sverige utvecklades till en David mot Goliat-kamp. David, det var Filip Fischlein som med blott 77 hk oftast förolämpade motorstarkare konkurrenter.
Verktyget var en vw-Porsche 914. Den fyrcylindriga mittmotormodellen som fabriken i Stuttgart släppte ifrån sig i ett desperat försök att hitta ett mer modernt koncept.  

Vill inte Porschekillar köra 911?
- Kanske det. Själv hade jag ställt in mig på en Lotus Europa men en bekant avrådde mig. Han hade en 914 stående under ett skynke. Jag hade aldrig sett en tidigare men fastnade och slog till på den i stället.   
    
Kan man göra något mer med en 914 än att köra slalom?
- Visst, det var en mycket modern bil när den kom 1969. En utmärkt lagomsportbil som funkar också till vardags. Tyvärr blev den alldeles för dyr. I Sverige låg priset på nästan 20 000 kr - bara  någon tusenlapp mindre än en 911. Förresten är det 914/6 jag brinner för. Den sexcylindriga varianten på 110 hk som körde cirklar runt det mesta i början på sjuttiotalet. Den kostade ett par tusen kronor mer än 911:an. Ännu bättre är förstås 914/6-gt!              

GT?
- Tävlingsversionen som Porsche byggde i 500 exemplar. Jag har två stycken. Hittade den första när jag började leta delar till min 914. Det fanns inte mycket i landet men jag nosade upp 215 bilar på kuppen, Porsche visste bara om ett 30-tal. Snart blev jag också tekniskt ansvarig för 914-modellen i Porscheklubben.


Gjorde du några kap i skattjakten?
- En entusiast som ägt vag:s gamla 914/6 gt tävlingsbil hade kvar skärmbreddare och lite småsaker. Det var med den bilen Björn Waldegård vann back-sm och Leif Hansen tog hem sm på bana. Båda 1971. I alla fall så importerade jag delar från Tyskland, usa och England. Men när jag köpt min första gt, som stod på en industritomt i Skåne, fick jag tips om en till, i Göteborg. Det tog sex år att komma överens om ett pris men när jag väl hämtade bilen följde det med tre lastpallar med värdefulla specialdelar. Oljekylare, fälgar och så vidare.

Toppen!
- Det blir bättre ändå. Det visade sig att de båda ingått i samma racingstall i Tyskland i början av sjuttiotalet. Werner Christmann tävlade i europeiska gt-serien ett par år och segrade bland annat på Nürburgring 1973. Senare såldes båda bilarna till Sverige där den ena hann gå ett år i rallycross.

Men varför åker du runt i en orange VW-buss?
- Det tyska stallet drevs av en Hubert Engbert. Jag försökte nå honom för ett par år sedan men han var inte så pigg längre. Hans sekreterare skickade däremot upp allt material hon hade om bilarna och på en bild syns att de bogserades av en vw-buss lackerad i Porsche Blutorange. Det här är en replika.

Hade Engbert också sexa i sin buss?
- Troligen inte. Men jag kom över en helrenoverad 911 2,2 1969 till rätt pris. Allt var perfekt utom karossen som gått åt i en krock så jag flyttade över grejerna. Hela drivpaket inklusive bakvagn med drivaxlar och skivbromsar är 911. Fram har jag original hjulupphängning fast med 911 rs-bromsar.  
           
Vad är det för kul med bilslalom?
- Mest för att det är en sorts racing där man inte behöver så mycket effekt. Det handlar mer om balans. Jag vann klassen upp till 250 hk flera år i rad med min lilla 914. Sen bad de mig att anlägga banor i stället för att tävla.

Det där med Derek Bell?
- Jag var med min son Jens tillsammans med Anders Hammer och körde slalom i England med min 914. Där blev Porschefolket tokiga över att det kom en utlänning med bara 77 hk och tog hem klassen så vi fick en specialutmaning. Att möta Derek Bell som kom med en ny Boxster. Vi slog honom med 20 sekunder!      

Är du medlem i några klubbar?
- Porsche Fan Club. Där är bara luftkylda bilar välkomna. Och Porsche klubb Sverige så klart. Sen är jag med i Nordiska Typ 2-klubben också. För oss som gillar bussiga bussar.

Vilken tävling eller utställning vill du inte missa?
- Det finns så mycket. Men Oldtimer Classic på Nürburgring i augusti är fantastiskt. Jag kör ner med bussen så klart.

Vilket är den vackraste eller roligaste vägen eller banan?
- Inget slår Nürburgring, förstås. Annars gillar jag Ring Knutstorp också. Och vägen mellan Ystad och Knickarp är en underbar Porscheväg.       

Grattis, du har tio rätt på Lotto! Vad skulle du köpa?
- En till Porsche med mittmotor förstås. Racersportvagnen 906 står överst på listan. Det finns knappt något vackrare, tyvärr hör den till det dyrare man kan önska sig också. Sen lär det finnas en 914/6 gt till salu i usa… *

Taggar: Slask
Filip Fischlein - Mittmotormannen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.