Bild
Nästa artikel

Jonas Blanking - Mer än MC i ryggsäcken

Entusiasten - Automobil 4.06

Mest känd är han för sina ryggsäckar som blivit högsta mode. Men industridesignern Jonas Blanking är också bilentusiasten som kommit i närkontakt med Alfa Romeo, Fiat och Ferrari.

Jonas Blanking har blivit ett affischnamn för designintresserade svenskar. Hans Boblbee-ryggsäckar med hårda plastkåpor, utformade för att skydda lasten och skona ryggen, blev högsta mode redan under IT-vågens gladaste skvalpande. Den karaktäristiska utformningen har gjort att ryggsäckarna nyligen godkänts som ryggskydd för motorcyklister. En grupp som även har god nytta av Blankings hårda packväskor med extra reflexer.
      
Ryggsäckar och packväskor. Är du besatt av transportförpackningar?
- Kanske det. Ryggsäcken är en superb gammal idé. Jag har bara gjort den tåligare och mer lämpad till att bära omkring laptop-datorer och sånt man vill ha med sig i dag. Dessutom funderade jag mycket på hur tyngden ska placeras för att människans rygg ska orka med.   
           
Är det lika roligt som att rita bilar?
- Skillnaden är kanske inte så stor. Jag utbildade mig på Arts Center Collage of Design i Schweiz och var rumskamrat med dansken Henrik Fisker (fd Aston Martin). Precis som han jobbade jag med bilar ett par år. Sedan ville jag förverkliga ett par egna idéer. Som Boblbee, till exempel.  
 
Så du har ritat bilar på jobbet?
- Absolut! Jag arbetade på idea i Turin och kom in i projekt där både Ferrari och Fiat med flera var uppdragsgivare. Sysslade mest med exteriördesign men la också mycket tid på smarta lösningar för att fler ska rymmas i en mindre bil. Det var inte bara min idé, men förra generationens Fiat Multipla hade tre framsäten i bredd. Något förskjutna i förhållande till varandra. Precis som jag skissade på IDEA.


Hur är det att ha Ferrari som uppdragsgivare?
- Det är stort. Man måste ta in allt som märket står för och använda det som avstamp. För att komma vidare får man inte bländas för mycket. Dessutom är i det praktiken Fiats koncernledning man arbetar emot. De håller i pengarna.
 
Kan man tappa respekten för märket?
- Inte för varumärket Ferrari. Men det kanske inte är riktigt lika lätt att falla i trans över enskilda bilmodeller längre. Fast gamla fina 250 SWB med Pininfarina-kaross från åren runt 1960 är fortfarande så himla rätt. Men det häftigaste jag var med om var nog ett projekt som gick ut på att vitalisera Alfa Romeo. I början av 1990-talet jobbade jag på en ny V10-sportbil från dem. Tyvärr dog hela idén i samband med den ekonomiska krisen 1992.

Nämn en intressant formtrend i bil­världen.  
- Henrik Fisker håller på med något mycket spännande. Han har öppnat eget under namnet Fisker Coachworks och bygger om kundens egen bil med ny kaross och inredning. Tanken är att till exempel en BMW 645 redan är snabb så det räcker och av tillräckligt hög kvalitet. Men att det alltid går att fila vidare på designen för att göra bilen mer exklusiv (se artikel om Fisker i Automobil 11.05).  
 
Nu blir det bildesign igen för dig?
- Indirekt, ja. Som samarbetspartner till brasilianska Obvio. Ett företag som är på helt rätt väg och utvecklar hybridbilar som inte bara är miljövänliga utan dessutom roliga. Förresten är Boblbee med på ett litet hörn även i nya Volvo C70 cabriolet. Vi har gjort en serie väskor som passar perfekt i bagageutrymmet och som nu säljs som originaltillbehör.        
   
Du som är så formmedveten kör väl något häftigt?
- Det menade en japansk tidning som intervjuade mig också. Men jag hade bara en VW Golf. I och för sig en VR6, men de hade nog tänkt sig nåt lite mer expressivt. Så fick jag också höra att de spridit ut att jag ville hålla en låg profil men att det stod minst en Ferrari hemma i garaget!

Då är du kanske inte medlem i några klubbar?
- Nej, men däremot gillar jag att hälsa på hos bilsamlare och gå på bilutställningar.   
        
Men en favoritväg, det har du väl?
- Jepp! Från Verbier till Aosta över S:t Bernhard-passet i Alperna mellan Italien och Schweiz. Jag har nog kört där 50 gånger och det är fortfarande lika spännande att snirkla sig uppför bergen.

Grattis, du har full pott på Lotto! Vad skulle du köpa?
- Jag har gjort extra plats i garaget och kommit överens med min fru om att det är okej att klämma in ett renoveringsobjekt. Gärna italienskt, kanske en Maserati Mexico? Då blir det väl lite pengar över också?*

Taggar: Slask
Jonas Blanking - Mer än MC i ryggsäcken

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.