Bild
Nästa artikel

Kåge Schildt - Bilsportgeneralen

Entusiasten - Automobil 7.05

Kåge Schildt tog steget från gentlemannabaserad glad­racing med sin gamla Austin Healey 3000 till att basa över all svensk bilsport ända upp till elitnivå. Så när får Svenska Bilsportförbundet fram en ny svensk F1-förare?

Många av femtiotalets stjärnförare hade synpunkter på den tvåhövdade Austin Healey. Omåttligt skön utanpå men tung och tuff att umgås med. »En primitiv maskin man fick kämpa mot för att komma i mål«, kunde det heta.
Mer än 30 år senare gjorde en svensk succé i internationella oldtimerlopp med en Big Healey. Du som såg historisk racing på 1990-talet minns säkert Kåge Schildt och hans metallicblå Austin Healey 3000. Ofta gick det brett, som en rallybil, i närkamperna om en tätplacering mot mer sofistikerade åk.
Den glade skåningen visste hur en »traktor­sportbil« skulle köras. Men i dag blir det mindre tid för sportvagnar. Som ordförande i Svenska Bilsportförbundet är Kåge ytterst ansvarig för allt från vardagskvällarnas bilorientering till superstarmötena i stcc.  

Exakt hur besvärlig är en Healey på gränsen?
- Tja man klämde ju ner en lastbilsmotor under huven så det blir lite framtungt. Men det går fint att köra ändå. Provade förresten att köra på sjöis i vintras. Det var helt fantastiskt med långa, långa uppställ!  Fast när det går fort på allvar, som det gör till exempel på Spa, då känns det lite osäkert med 4,5-tums fälgar…    
    
Varför just Austin Healey?
- I min ungdom såg jag filmen Äppelkriget. Där kommer Gösta Ekman med en Healey 3000. Det såg sällsynt läckert ut och jag slutade aldrig drömma om en sån bil - även om jag då la mest energi på gokart. Förresten har jag en svensk motsvarighet, en Indigo. En underbar bil man önskar att de fortsatt tillverka. Jag var över med Indigoklubben i England i våras. Gissa om de tittade! Extra kul var att Bengt Lidmalm, som grundade Indigo, körde en av bilarna.   


Hur kom det sig att du började med SBF?
- Jag var tävlingsledare på mgcc och det funkade bra. Och i många år var jag också aktiv inom organisationen Svenskt Näringsliv. Så tyckte någon att jag borde kombinera erfarenheterna, förslagsvis genom att bli ordförande i Bilsportförbundet. Och kanske införa ett mer konkret målinriktat sätt att arbeta.            

Är det bra bredd på svensk racing?
- Ja. Sett per invånare är det få länder som har så många banor som vi. Och är det inte tävling så är de garanterat bokade av någon klubb eller annat evenemang. Jämför till exempel med Tyskland, de har inte många banor att åka på.
- Stockholm Sportvagnsklubb, ssk, är ett bra initiativ med mycket gladracing. Ett smart sätt att hålla kostnaderna på rimlig nivå och ha precis så kul som det ska vara med racing.  
- Sen har vi rally som är en riktig folksport i stora delar av Sverige. Och glöm inte folkrace. Vår största bilsport med tusentals deltagare varje helg under sommarhalvåret.      

Varför blir det aldrig någon bana i Stockholm?
- Säg det. På Bilsportförbundet får vi påstötningar om säkert ett nytt projekt om året. Men det är alltid något som stoppar. Bedrövligt!

Nå, kommer det en ny svensk F1-förare?
- Det är jag övertygad om. Vi har till exempel Björn Wirdheim som gjorde bra ifrån sig som testförare på Jaguar innan teamet såldes ut. Han kommer garanterat igen när han kört ett par år i Champcar i usa.
- Andra namn är Sebastian Hohentahl och Alexander Storckenfeldt som nu kör Formel Renault i England. De är duktiga och visar framfötterna på helt rätt ställe om man vill vidare.        

Vad råder du den som vill börja tävla?
- Gör som Björn Wirdheim, kör två år i varje klass. Första året för att lära, det andra för att vinna. Sen gäller det att komma vidare och absolut inte fastna. Man måste satsa allt och lite till.
- Men det räcker inte med att kunna köra bil. Man måste kunna uppföra sig, båda på banan och utanför. Bilsport kostar pengar och ska sponsorerna satsa måste man vara ett gott föredöme. Någon de vill använda i sin marknadsföring.
- Inom förbundet har vi startat Swedish Motorsport Challenge där vi utbildar unga lovande förare i allt från kosthållning till presentationsteknik. Bilsport kräver engagemang till tusen.      
   
Är du medlem i några klubbar?
- MGCC förstås. Plus Austin Healey-klubben, Indigoklubben och Racerhistoriska Klubben.    

Vilken tävling eller utställning vill du inte missa?
- Både jag och min fru vill väldigt gärna se ett par folkrace och gå på rallycross. Härlig underhållning och ingen dötid. Högst ett par minuter mellan heaten.  

Vilket är den vackraste eller roligaste vägen eller banan?
- En tidig sommarmorgon på några av vägarna som ingick i den gamla slingan i Norra Vrams Grand Prix. Ã-ver Söderåsen, genom bokskogen och Stenestad i Skåne. Målet är förstås Ring Knutstorp.   

Grattis, du har tio rätt på Lotto! Vad skulle du köpa?
- Lätt! En Austin Healey 100 S.*

Taggar: Slask
Kåge Schildt - Bilsportgeneralen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.