Bild
Nästa artikel

Lasse Jönsson - Man måste bryta upp den i sladd

Klassikerägare - Automobil 5.05

Lasse Jönsson har ägt två 959 och sålt flera stycken. Hans förhållande till bilen är nyktert.

Hur är det

att äga en Porsche 959? Det vet Lasse Jönsson i Karlstad. Möjligen är hans bild av livet som 959-ägare något skev eftersom han är auktoriserad Porsche-handlare, men han är inte precis religiös i sin uppfattning om bilen.
- Egentligen är den inget vidare som körupplevelse, fyrhjulsdriftsystemet är till exempel alldeles för komplicerat. Jag lät Kenny Bräck köra min 959 Sport på Gelleråsen för några år sedan och inte ens han fick ordning på bilen. Man måste bryta upp den i sladd före kurvan, ändå tuggar den sig igenom.

Många drömde

om Porsche 959 i mitten av 1980-talet, men Lasse Jönsson gick steget längre och beställde tre bilar: en Comfort, en Sport och en racingbil (959/770). Den sista blev aldrig verklighet eftersom tävlingssatsningen kom av sig, men under några år hade han både en Comfort och en Sport. Dessutom förmedlade han bilar åt några svenska köpare.
- Jag hade en Porsche 928 med biltransportsläp och hämtade bilarna direkt vid fabriken. Andra hade med sig tv-team när de kvitterade ut sina 959, men jag tyckte inte det var någon stor sak. Tyska trafikpolisen bråkade med mig eftersom ekipaget var för tungt - jag skulle få köra i 40
km/h hela vägen hem. Men när de efter vägningen eskorterade mig ut ur stan ökade de successivt farten tills vi körde 120 km/h, då skrattade de och vinkade iväg mig.

Marknaden för

959 har gått upp och ner under åren, vilket Lasse Jönsson inte tycker är särskilt konstigt.
- En ny 911 Turbo är nästan lika snabb och betydligt mindre komplicerad, klart att folk föredrar den. Men det finns alltid entusiaster som vill ha 959 för att komplettera sin samling.
Reservdelar kan vara knivigt, många går inte längre att få tag på. Enligt Lasse Jönsson nytillverkar Porsche vissa grejer om efterfrågan är tillräckligt stor. Driftsäkerheten i den komplicerade bilen har varit ett frågetecken ända sedan den var ny.
- Alla köpare bjöds in att provköra på Nür-burgrings GP-slinga, men bilarna gick sönder hela tiden. Inte undra på att modellerna tog tid att utveckla. *

Hämtat ur klassikerartikeln om Porsche 959 i Automobil 5.05

Taggar: Slask
Lasse Jönsson - Man måste bryta upp den i sladd

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.