Bild
Nästa artikel

Mardrömsåret

del 14
Ronnie var i toppform inför 1972 som blev ett uruselt år i Formel 1. Allt krånglade hos March och resultaten uteblev. Den legendariske motorskribenten Denis Jenkinson skrev i den engelska tidningen Motor Sport i februari 1972: "Peterson kan bara tävla på ett enda sätt och det är kompromisslöst hårt."

Eftersom Ronnie var tvåa i VM 1971, så var det ofrånkomligt att han fick flera konkurrenterbjudanden trots att han ännu inte vunnit något Grand Prix. March-direktörerna var väl medvetna om Ronnies värde och visste att de måste ha en konkurrensduglig bil för att svensken skulle stanna kvar i stallet en tredje säsong. Robin Herd designade March 721X där X:et representerade växellådans tvärställda placering i Alfa Romeon, vilken låg mellan motorn och bakaxeln i stället för bakom bakaxeln. Bilen blev därmed kvickare och borde ha passat Ronnies körstil med snabba reflexer. Han kunde handskas med en nervös bil medan andra förare säkerligen betecknat den som fullständigt okörbar. Autodelta tillverkade kuggdreven till växellådan. Konstruktionen var säker men tungarbetad. Att byta drev tog sju timmar vilket influerade Ronnies vilja att prova olika utväxlingar. Samtidigt påverkade växellådans  differentialspärr bilen med resultatet att den blev svårstyrd in i kurvan då bakändan bröt ut i vild sladd.  Robin Herd övervärderade sin nya design. "Jag tog ett korkat beslut", medger han idag, "gamla 711-modellen var det bästa chassit i F1, men jag var övertygad om att kunna förbättra konceptet. Det fanns ett inbyggt tröghetsmoment i 721 som inte existerade hos 711:an vilken hade en längre hjulbas som gjorde den lättare att hantera. Jag utgick ifrån att en ytterligare förlängd hjulbas skulle ge en bättre bil, vilket var helt fel. I stället resulterade det i att växellådan hamnade framför bakaxeln vilket blev bakvänt. Vi var dock hela tiden övertygade om att den nya bilen 721X skulle bli snabb."


En annan faktor som påverkade bilens prestanda utgjordes av däcken. Goodyear meddelade att man inte tänkte göra specialdäck inför 1972, vilket Robin Herd räknade med när han designade 721:an med vikten koncentrerad mellan bilens axlar för att göra den välbalanserad.
Problemet var bara att däcktillverkarna återgick till det gamla systemet med specialblandningar för varje stall och därmed blev 721:an en riktig mardröm att köra!" STP fortsatte att backa teamet under 1972 med en budget som nu vuxit till drygt 400 000 kronor. Ã-sterrikaren Niki Lauda hade lyckats övertala sin bank att hosta fram en halv miljon kronor för att Niki skulle kunna fortsätta tävla. March stallboss Alan Rees förklarar förarnas status vid tidpunkten: "När Niki dök upp på scenen var Ronnie definitivt försteförare hos March. Men Niki Lauda var mån om att leva upp till ett gott rykte och försökte alltid luta sig mot svensken. Efter halva säsongen hade österrikaren fattat galoppen, men han kunde inte ta ifrån Ronnie ledarskapet.

Ronnie gjorde debut med 721X på Brands Hatch i mitten av mars med avsikt att Niki Lauda senare skulle överta bilen eftersom Ronnie skulle få en March med lättare titaniumdelar. Han råkade ut för en rad problem men lyckades ta bilen i mål som 12:a efter ett depåuppehåll. VM-säsongen 1972 inleddes med Argentinas Grand Prix i Buenos Aires i januari. Tidigt under 1972 använde sig March fortfarande av "tebrickan" som vinge fram från 711-modellen, vilket gav upphov till bromsproblem för Ronnie under träningen. Ronnie hade kraschat sin nya 721 under ett test i Kalifornien, men man lyckades reparera skadan i tid på fabriken i Bicester. På Jarama i Spanien skar motorn, i Monaco råkade Ronnie ut för en smärre incident och på Nivelles i Belgien hade han en kamp i de bakre regionerna, vilket summerar halva säsongen '72 för Ronnies del. Han var helt frustrerad och berättade  att "bara de kan fixa i ordning min bil, så löser sig problemen". Även hos STP började man undra när resultaten skulle infinna sig. 

Åke Strandberg hade varit mekaniker åt Ronnie under go kart-tiden och i Formel 3. På Mantorp erhöll han erbjudande om att bli Ronnies mekaniker i F1: "Men jag svarade att det bara skulle komma på fråga såvida de ville ha min hjälp som mekaniker och inte som Ronnies vän," berättar Åke.  För March del var 1972 för första gången framgångsrikt, ekonomiskt sett. Man sålde racerbilar i parti och minut och hade order på fler än 70 vagnar inför säsongen, vilket var värt drygt fyra miljoner kronor i pengar. Problemen med Grand Prix-bilen fortsatte dock.
Samtidigt noterade Peterson att Mike Beuttler's March 721G hade ett konverterat Formel 2-chassi och var snabbare längs raksträckan än hans egen fabriksbil. Han talade om detta för Herd som tillverkade en liknande bil. Efter en dryg vecka kunde Ronnie testa på Silverstone och han var nu tre sekunder snabbare än tidigare med ett F2-chassi, Cosworth DFV-motor med en Hewland-låda. Därmed lämnades Alfas växellåda åt sitt öde och kombinationen med de bakre fjädrarna och stötdämparna monterades nu utombords igen. Resultatet kallades March 721X/2B. Ronnie körde en 721G som räckte för en femteplats i Frankrike, trots att krängningshämmaren bak gick sönder före mål. På Brands Hatch grinade oturen mot Ronnie när han ställde upp bilen i sladd för att ta sig igenom Paddock Bend bara för att upptäcka att både Cevert's Tyrrell och Hill's övergivna Brabham stod parkerade mitt i kurvan. I Ã-sterrike drabbades Ronnie av ojämnt bränsletryck när han låg femma. Han provade här ett nytt chassi med dubbla kylare fram, vilket dock inte fungerade.

På Nürburgring startade Ronnie från andra led bredvid Emerson Fittipaldi med Stewart och Ickx framför sig. Ronnie körde hjul vid hjul med Stewart som backade och släppte förbi svensken och på femte varvet passerade Emerson Ronnie som klättrade till att ligga tvåa i loppet. Men brasilianaren råkade ut för växellådsproblem och i stället dök Clay Regzzoni upp som tvåa vilket resulterade i en fin tredjeplacering för Peterson som gjorde en hjälteliknande insats på Nürburgring. Han blev utsedd till "bäste förare i tävlingen" av fick pris av Marlboro. Tävlingsåret fortsatte, men Ronnie började tröttna på alla utfästa löften som givits av Max Mosley och Robin Herd. Trots att han ansträngde sig till det yttersta, uteblev resultaten. Efter mitten av säsongen uppvaktades Ronnie av snart sagt samtliga stallchefer som ville teckna ett kontrakt med den snabbe svensken.

Ronnie skrev på en option för Colin Chapman på Nürburgring vilket innebar att Ronnie skulle köra för Lotus 1973. Peter Warr: "Vi erbjöd Ronnie det bästa avtalet samtidigt som vi hade den bästa bilen. Ronnie var frestad av vår Lotus 72 och det var inte svårt att komma överens med honom eftersom han hade en urusel säsong hos March."  "Colin betalade 15 000 kronor för optionen," berättade managern Staffan Svenby, så Ronnie förstod nog inte riktigt innebörden av en option, vare sig det berodde på envishet eller spontant agerade".  Italiens 43:e Gran Premio på Monza är notabelt eftersom man införde två chikaner för att hålla nere farten. Den ena låg strax efter starten, den andre låg på banans baksida vid Curva del Vialone.

På lördagsträningens sista pass körde Ronnie av i nyss nämnda kurva och mer eller mindre skrotade bilen. Därmed fick örebroaren starta från bakre delen av fältet. Man hade inte lyckats få chassit riktigt intakt inför loppet, vilket påverkade väghållningen negativt. Ronnie tvingades i depå under tävlingen då man justerade inställningarna och tog sig i mål som nionde man. Säsongen '72 började lida mot sitt slut. Ronnie kom fyra på Watkins Glen efter att ha varit snabbast på träningen i hällande regn. Endast en handfull förare trotsade vädrets makter och vågade sig ut på banan. Ronnies March försågs med en justerbar krängningshämmare bak, vilken kunde ställas om och justeras med ett reglage från vänster sida i sittbrunnen. Föraren kunde på så vis kompensera bilens inställning i takt med att bränslet förbrukades, vilket visade sig fungera. Ronnie ville lämna March med flaggan i topp och tog sin 721G till främsta ledet i avslutningen som kördes i Kanada. Han tog starten och ledde ett tag innan Stewart körde förbi. Sedan blockerades Ronnie av Graham Hill som under fyra varv hindrade svensken från att komma förbi. Ronnie blev desperat och körde upp jämsides men Hill stängde honom in i svängen och de båda kolliderade.

Graham kunde köra vidare medan Ronnie måste besöka depån eftersom styrningen fått sig en törn. Därefter körde Ronnie ut igen och gav tillbaka gentemot Hill, vilket resulterade i svartflagg och uteslutning. March gjorde ett sista fåfängt försök att återerövra Ronnie inför 1973 genom att erbjuda ett fint treårskontrakt för 73, 74 och 75. Sveneric Eriksson: "Det var förmodligen ett av de bästa kontrakt någonsin. Vi hade fria händer att göra som vi ville. Mosley erbjöd 100 000 pund (1,5 miljoner kronor) vilket var i paritet med vad Ronnie fick hos Lotus. Pengarna som kom från Ronnies personliga sponsorer erbjöds dessutom att hamna i egen ficka efter behag. Men Ronnie ändrade sig inte och övergav March efter tre års slit, utan Grand Prix-vinst.                

- Kenneth Olausson
Taggar: Slask

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.