Bild
Nästa artikel

Regnrejsarna

Banträff!

Mest vattenplaning på programmet när nätets banåkare träffades, för de hade i alla fall inte tur med vädret.

I snart sex år har banåkarhobbyn haft en fast plats på webben med forumet Rejsa.nu. Antalet medlemmar ökar stadigt och är nu uppe i över 15 000. Dagligen skrivs det om spårval, hjulinställningar och träffar, men man har inte arrangerat några möten för medlemmarna.
Tills nu!

I slutet av augusti hölls den första Rejsa.nu-träffen på Sturup Raceway utanför Malmö. Som värd stod Fredrik Skoghag, som annars är arrangör för Svenska Långdistanscupen, slc. Det betydde att hela slc-staben fanns på plats, inklusive flaggviftare, ambulanspersonal, speaker, cateringkockar och mysfarbröder, inalles 75 personer som på ett eller annat sätt tog hand om gästerna.

Och alla var lika våta, ty regnet föll obönhörligt.

Redan på fredagskvällen hade mörka moln samlats över banan och snart badade den skånska slätten i regnvatten. Banhungriga entusiaster stod i klasar under de paraplyer som fanns att tillgå och bara de allra tappraste gav sig ut och vattenplanade runt banan.

Så i stället för på banan höll man sig i de nybyggda lokalerna, smaskade i sig korvar och gulasch, pratade med andra rejsianer och väntade på att den stora festen skulle braka loss. Det gjorde den framåt sjusnåret på lördagskvällen. Rejsa.nu handlar lika mycket om social samvaro som chassidynamik.

Hundratalet hungriga satte tänderna i grillbuffén och sköljde ner den med vad som fanns till hands. När bandet drog i gång var stämningen minst sagt hög. En tältnatt senare var den kanske något lägre.

Lagom till att himlarna klarnade var det dags att packa ihop och bege sig hemåt. Och till nästa gång lovar arrangörerna att beställa bättre väder.
Medlemsrejsare

Bartek_Brejski.jpg
Bartek Brejski, Alfa 155
Varför jag köpte bilen? Jag var trött på att tävla i verkstaden, så jag köpte en färdig bil att köra med. Det kasar till höger och vänster i vätan, men den är väldigt lättkörd. Det här är tredje gången jag kör på bana med bilen. Framtidsplaner? Det handlar mest om förarutveckling.

Anders_Jeppsson.jpg
Anders Jeppsson, Pontiac Firebird
Jo, visst kallas jag pallbockskungen. Min Pontiac har varit ett evighetsprojekt på Rejsa utan att ha rullat många meter. Men nu ställer jag ut den till allmän beskådan. Köra? Neeej! Det skulle förstöra myten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.