Bild
Nästa artikel

Stark och vig

Audi RS4

A-sprinten är testet där vighet


excellerar över råstyrka, det krävs körbarhet snarare än kraft. Trots att RS4 är begåvad med seriösa portioner effekt är den också lätt att kasta runt konerna. Den har inget emot att bromsas under full sväng, tappar inte balansen och håller spåret näst intill perfekt. Lyckligtvis förstår även anti-sladdsystemet att “avstängt" betyder just avstängt. Den lägger sig aldrig i körstilen, något som många andra bilar gör så fort ABS-regleringen går i gång. Enda abret är att RS4 blir mer understyrd med gaspådrag, något som sätter en gräns för hur hårt man kan öka farten och fortfarande behålla spåret. Som helhet är Audin kul, belönande och riktigt snabbt. Jämför RS4 med alla andra bilar vi testat - sist i tidningen.


Porsche 911 kräver stor insats


av föraren för att gå fort. Man kan utnyttja pendlingar och gasuppsläpp för att maximera hastigheten genom a-sprinten. Därför är kurvan relativt hackig. Om man tappar rytmen och linjen är det en hel del jobb att korrigera 911 utan att förlora för mycket tid.


Även M3 kräver mer


 av sin förare än RS4. Den är lätt och smidig runt, men balansmissarna från slalomtestet förstärks när man blandar in broms och gas. Värst blir det under inbromsning i kurva, lite gas kan ibland stabilisera situationen. För mycket gas resulterar ofelbart i sladdar och gränserna mellan lite, lagom och för mycket gas är relativt skarpa vilket gör M3 till en svårdoserad bil. Ã-vergångarna från höger till vänster och styrkänslan är däremot mumma för föraren, riktigt bra!

Taggar: Slask
Stark och vig
Stark och vig

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.