Bild
Nästa artikel

PROV: Audi A4 2,0 T Quattro DTM

Sport med finess

Med DTM-paket ser A4 2,0 Turbo FSI nästan ut som en RS4. Men den är betydligt sportigare än så.

Ren, rå motorkraft är roligt, men ett väl inställt chassi är överlägset som underhållare. Därför är glädjen desto större att prova den specialutrustade Audi A4 2,0T DTM Edition.
Audi A4 2,0T är en "jag-också-bil", men utrustningspaketet DTM Edition à 85 900 kronor gör att bilen skiljer sig från den grå massan. Specialversionen togs fram för att fira att Mattias Ekström körde hem segern i tyska standardvagnsmästerskapet DTM 2004.

Motorn är trimmad från 200 till 220 hk med hjälp av smidda kolvar, annan turbo, större kylsystem och omprogrammerad motorstyrning. På köpet har man förstärkt kopplingen och ändrat utväxlingen i växellådan.
Invändigt består mervärdet av dekorpaneler i kolfiber, racingratt och Recarostolar klädda i läder/microfiber. Utsidan pryds av kolfiberdekor fram och bak, breda trösklar och 18-tumsfälgar i DTM-design. De dubbla avgaspiporna har förstorats till 100 millimeters diameter och omgärdar en "diffuser" utan bruksvärde. Men den ser åtminstone frän ut.
Bland de mer användbara detaljerna märks borrade bromsskivor fram och ett med 20 millimeter sänkt sportchassi.

De tuffa V8-bröderna S4 och RS4 är ganska vildsinta modeller, men saknar den finess och chassibalans som en A4 med tvåliters fyra har. Turbofyran väger 150 kg, V8:orna i S4 och RS4 195 respektive 207 kg. Kilogram över framaxeln som medför en avgörande skillnad: A4 DTM har 54 procent av vikten på framhjulen, V8-versionerna ca 60 procent.
Skillnaderna mellan vanliga A4 2,0T och en DTM-utrustad bil är subtila, men avgörande för den som söker en körmaskin i en dussin-Audi. Helheten har blivit mer än bara summan av delarna och karaktären påminner om Golf GTI, en bil som har samma harmoni i uppträdandet.
Både Golfen och en vanlig A4 är dock lättare att bruka som vardagsbilar. Fjädringen i DTM Edition är stötig, däckbullret är öronbedövande och ratten är hård och riktigt obekväm att hålla i på långfärd.
Den trimmade motorn har visserligen högre effekt men också ett smalare effektband och man behöver använda den lättarbetade växelspaken ofta för att få ut maximalt av motorn.


Ett hundra exemplar kommer till Sverige men räkna med att 220-hästarsmotorn kan beställas även fortsättningsvis, liksom många av utrustningsdetaljerna i A4 DTM.
Priset är högt, men den som gillar en sportig Audi kommer att uppskatta bilen. I RS4 och S4 tar motorerna lejonparten av uppmärksamheten, i A4 DTM Edition står det alerta chassit i centrum.
Taggar: Test/Prov

Kommentarer

#1
Mark More
2011-09-08 17:18

Hello,

I am Capt Mark More. I will like to buy your Car. Please let me know details of your Car and your last price. You can contact me on my email address: capt_markmore_111@hotmail.com

Best Regards
Capt Mark More.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.