Bild
Nästa artikel

PROV: AUDI Q5

Prydligheten själv

Audi Q5 är en proper, potent och lagom stor portion för att inte väcka anstöt hos en enda SUV-motståndare.

Sväng höger nu! säger damen i navigatorn med bestämd och något irriterad röst. Problemet är att hon sade det en sekund för sent, min avtagsväg är redan passerad och i stället glider jag vidare mot okända mål på den spanska landsbygden. Min Audi har lite svårt att komma överens med de satelliter som ska guida oss rätt.
Den Audi Q5 jag sitter i ska hävda sig i en ny klass, som i princip föddes med BMW X3 för ett par år sedan: mini-premium-stadsjeeparna. På väg ut på marknaden tillsammans med Q5 är Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60 och snart också Saab 9-4X.

Audi Q5 delar bottenplatta med sin lillasyster A4, en bra bygglåda med viss teknisk spets. Bland annat är den främre diffen monterad mellan motor och koppling - vilket placerar framhjulen långt fram. Bra för både vägegenskaper och utseende.
Fyrhjulsdrift är en självklarhet och samtliga varianter heter Quattro i efternamn. Audi redovisar att bilen kan utföra stordåd i terrängen, frågan är om någon bil någonsin kommer att lämna asfalten. Om den skulle göra det, kan den vada i upp till en halvmeter vatten innan alla de elektroniska system som sköter antisladdsystemet, klimatanläggningen och den uppvärmda mugghållaren (!) dränks och drabbas av kortslutning.

Annars är det en typisk Audi.


Familjebanden är starka, det är inget nyskapande eller sökande hos Q5, genuppsättningen är trygg och stabil med en hårt avlad stamtavla. Fronten är lånad från A4, bakluckan från Q7 och inredningen antagligen från Ã-stberlin - åtminstone i nyktert grått utförande, med kylslagna inlägg av aluminium. Med crèmefärgat läder och några bitar regnskog blir atmosfären betydligt mer välkomnande.
Formatet känns fräschare än den stötande svulstiga storebrodern Q7, men inte heller Q5 är någon liten bil. Den breder ut sig på alla håll och ger ett välväxt intryck på parkeringsplatsen.


På vägen är den stadig som en klippa. Den rör sig stramt och stortyskt, utan att riktigt bjuda upp till dans. Skulle man pressa Q5 utför den sitt jobb med kraft och kompetens men utan någon egentlig entusiasm. Audi talar om dynamik, själv skulle jag beskriva det som välinställt mot trygghet - fysikens lagar har synpunkter på hur sportig en knappt tvåtons rullande skyskrapa kan vara. Bakom ratten gör man bäst i att koppla av och njuta av en dos tyngd och pondus i körupplevelsen.

Motormässigt bjuds fyra smaker, två bensinare och två dieslar. Fyr- eller sexcylindrigt. Den minsta dieseln kommer med en vanlig manuell låda, resten av motorerna paras ihop med Audis nya sjuväxlade paddelstyrda låda S-tronic med dubbelkoppling.

Den lilla dieseln på 170 hk river i väg på ett sätt som för tankarna åt gti-hållet. Motorn är en karamell som är råstark, varvvillig, len och tyst. Vart tog dieselmorret vägen? Traktorkänslan? Taxislamrandet? Oljebrännaren gör små underverk varje gång man växlar ner och gasar sig ur rondellerna.
Bensinfyran är en ännu rivigare kamrat. Lånad från Golf gti och dopad med några extra hästkrafter, totalt 211 stycken, spottar den i väg till en ljudkuliss som för tankarna till arga katter som äter bufflar på teve. Grrr!
S tronic-lådan, tidigare känd som dsg, gör ett förnämligt jobb med mjuka växlingar och kvick reaktionsförmåga. Som automatlåda är den oöverträffad - men lika trevligt som att få växla helt själv, det blir det aldrig.
De fyrcylindriga motorerna väcker bilen till liv. De sexcylindriga snarare söver den.

Den stora smöriga dieselsexan blir din bästa vän med en gång. Tillsammans kan ni korsa kontinenter i total avslappning. Grädde rinner genom transmissionen, överallt finns kraft som kastar bilen mot nästa sväng, som en 240-hästars handske som för bilen framåt från ovan. Den känns inte nämnvärt kvickare än fyrorna, bara lugnare, tryggare, starkare och mer avslappnad.

Men bensinsexan är fullkomligt vilsen. På lågvarv är den lam, ger ingen harmoni i körningen. När varvräknarnålen klättrat ett halvt varv börjar de 270 hästarna skotta i väg rejält men ljudet är inte vad man förväntar sig av en hårt varvande sexa. Istället för sörplande insugssång och vulkaniskt avgasmuller skramlar kuggarnas kör under huven och det känns som om varje gaspådrag ska resultera i motorsallad.
Audi kommer inte att ta in denna motor till Sverige till att börja med och det gör de rätt i.

De första bilarna ska levereras i november och priserna startar på 345 400 kronor för 2,0 TDi och klättrar till 450 900 kr för den stora sexan, med den riviga bensinfyran mitt emellan dem på 389 600. Det placerar bilen i nivå med BMW X3 och Volvo XC60. SUV-spekulanten har ett svårt val framför sig.

Taggar: Test/Prov

Kommentarer

#1
Ceck
2012-08-01 04:37

Godmorgon gumman..Oj ne5gon snf6 har vi inte fe5tt e4n och ska inte se4ga ff6r myekct ff6r man ska aldrig ropa hej o he5n ff6rs man e4r helt se4ker att ve5ren e4r his oss..Fe5r hoppas att mera ve4rme och sol o sommar kommer snart till oss alla.Sf6t trf6ja,min prins har den med men i den ljus fe4rgen-Ha en skf6n tisdag sf6ta.kram kram

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.