Bild
Nästa artikel

PROV: Audi S3

S som i Sport

Audi A3 har iklätt sig en sportkostym som faktiskt gör skäl för namnet.

Tvålitersfyran i Volkswagens sortimentet har hetsats till nya stordåd i Audi S3. Ja, det är fortfarande en rak turboladdad fyra, V6:an på 3,2 liter och 250 hk är förbehållen den softare toppversionen i A3-sortimentet. För att uppnå ett mer välbalanserat chassi med sportigare egenskaper sitter den 152 kg lätta fyran fortfarande i S3. V6:an är nämligen för tung.

Den raka TFSI-fyran har skaffat sig ett välförtjänt gott rykte (och dessutom utmärkelsen Engine of The Year de två senaste åren i rad) och i S3 pumpar den ur sig hela 265 hk. Det är hela 65 hk mer än i Golf GTI. Huvudorsaken till denna effektökning står att hitta i överladdningen. Turboaggregatet har förstorats och laddar nu hela 1,2 bar. Det är riktigt mycket, särskilt som kompressionen är hela 9,8:1. Jämfört med sina svagare syskon har 265-hästarn fått större bränsleinjektorer och kolvar, vevstakar och den nedre delen av motorblocket har blivit förstärkt. Intercoolern är numer helt i metall vilket ökar kylkapaciteten på den komprimerade insugsluften.

Summan av kardemumman är en fantastisk maskin. Trots en litereffekt på hela 132,5 hästkrafter är motorn aldrig ociviliserad. Fullgas från strax över tomgångsvarv på höga växlar resulterar i ett jämnt ökande kraftflöde utan protester. En viss ketchupeffekt kan märkas, men vem är överraskad när turbon laddar 1,2 bar? Det maximala vridmomentet 350 Nm levereras mellan 2500 och 5000 r/min. Audis V6 på 3,2 liter är 15 hk/30 Nm svagare och väger mer. Motorvalet i S3 behöver inte motiveras mer än så.
Vissa saknar kanske V6-mullret. Den direktinsprutade fyrans lite dieselhårda knatter ackompanjeras av ett gnisslande ljud från turbon under gaspådrag. Det låter inte lika bra som ett rivigt V6-ljud, men något offer måste man faktiskt göra.


S3 har en imponerande acceleration på de tyska vägarna där provkörningen äger rum. Tack vare att det stora turboaggregatet kan leverera mycket luft är motorn pigg ända upp till varvtalsstoppet, något som annars inte är brukligt på turbomotorer.
Den sexväxlade manuella lådan är i nuläget enda växellådsalternativ. Finns det tillräcklig stor efterfrågan från kunderna kommer man att erbjuda S-troniclåda (DSG-låda) i ett senare skede. Men S3 kommer bäst till sin rätt med den lättarbetade manuella lådan. Utväxlingarna är väl valda och passar turbofyrans varvvilliga temperament väl. En DSG-låda skulle lägga sordin på körglädjen.

Jämfört med vanliga A3 har S3 fått hårdare fjädrar/dämpare och chassit har sänkts 25 mm. Länkarmarna i de främre hjulupphängningarna har gjutits i aluminium för att sänka den ofjädrade vikten. Bromsskivorna är större och standardbromsklossarna har bytts ut sportdito som tål högre temperaturer.
S3 är snabb på de kurviga landvägarna och chassit lagom sportigt (hårt) avstämt för inte bli obekvämt stötig över asfaltsskarvarna. I alla fall på fina tyska vägar, på våra gropiga svenska vägar riskerar S3 att bli lite väl studsig. Särskilt om man väljer de tunt stoppade skalstolarna från Recaro, som ur sportsynpunkt annars är ett vettigt tillval.

Jag kopplar ur antisladdsystemet ESP och sätter chassit på prov. Motorn är kopplad till en fyrhjulsdrift där Haldexkopplingen placerats vid bakaxeln. Innovationen förbättrar den redan acceptabla viktfördelningen till ?/?.
Det märks tydligt att S3 är välbalanserad; i grunden är bilen understyrd men ett gasuppsläpp provocerar ut bakvagnen i ett bredare spår. Audi fick därmed ett litet moraliskt dilemma; går man på bromsen går det avstängda ESP-systemet in i styr upp sladden. Enligt Thorsten Pohl, produktchef för S3, funderade man länge och väl innan man valde denna lösning.

- Den aktive föraren skulle uppskatta Porsches lösning, där ESP går in först när man bromsar så hårt att bromsarnas ABS-funktion träder in. Men vi gjorde en analys av den typiske S3-föraren och kom fram till att ESP ska gå in så fort man rör bromsen. Så att man inte tappar kontrollen över bilen. Men när man släpper pedalen igen slutar ESP att ingripa.
En liten avrättning av S3-ägarnas förartalang alltså. Synd, för med rätt sättning på elektroniken hade S3blivit ännu roligare.

I hög fart på Autobahn går S3, trots starka sidvindar, som tåget. Fri vänsterfil, gasen i botten. Fyran frustar och även på sjätte växeln är accelerationen imponerande. 180 km/h går snabbt upp till 240 km/h, sedan går S3 in i en aerodynamisk vägg och accelerationen mattas. Jag fortsätter hålla stumt och när nålen nått 262 km/h är fartökningen definitivt slut.
I denna hastighet imponerar S3 stort. Stabiliteten är bättre än hos den jämnstarka BMW 130i, samtidigt som S3 är mer alert och underhållande på slingriga vägar.

Men andra jämförelser dem emellan skall inte göras. Den mjukare 130i är snarare en konkurrent till A3 3.2 än den sportigt satta S3. S3:s närmaste konkurrent hittar vi istället inom koncernen, i Golf R32. Golfen är jämförbar i pris (319 900 kronor) och effekt (250 hk), men gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder. S3 avverkar samma prestation på 5,7 sekunder och totalt sett sopar den banan med Golf, mest på grund av ett mer välbalanserat chassi och en mindre motor.
Ibland kan fyra verkligen vara bättre än sex.

Fakta Audi S3

Pris 326 900 kronor 

Motor
Rak 4. 2 överliggande, kedjedrivna kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler per cylinder, variabla ventiltider på insugs- och avgaskamaxel. Turbo 
Borrning/slag     82,5/92,8 mm
Volym         1 984 cm3 
Kompression     9,8 
Max effekt         265 hk (195 kW) vid 6 000 r/min
Max vridmoment     350 Nm vid 2 500 - 5 000 r/min.

Formkurva
0-100 km/h     5,7 s
Toppfart         250 km/h
Vikteffekt         ? kg/hk
Litereffekt         132,5 hk/l
Förbrukning bl. körning 9,1 l/100 km

Kraftöverföring
Tvärmonterad motor fram. Permanent fyrhjulsdrift med Haldexkoppling. Sexväxlad manuell växellåda. 

Mått 
Längd/bredd/höjd     4 214/1 765/1 399 mm
Axelavstånd     2 578 mm
Spårvidd fram/bak     1 522/1 506 mm
Vikt         1 455 kg
Tankvolym         60 liter

Hjulupphängning
Individuell upphängning, skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak tre tvärlänkar, en längslänk.

Styrning
Kuggstång, elektromekaniskt servo, ? rattvarv 
Vändcirkel         10,7 m

Hjul
Fälg fram/bak     7,5 tum
Däck fram/bak     225/40 R18

Bromsar
Fram/bak: Ventilerade skivor runt om. Dimension fram/bak
Dimension 354/310 mm

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.