Bild
Nästa artikel

PROV: Chrysler 300C Touring 5,7 AWD

Smartare än suv

Alla baxnar inför Chrysler 300C Touring 5,7 AWD men ju mer man kör, desto mer trivs man med den. Särskilt i vinterföre.

Hur ska man kunna försvara att man störtgillar en bil som Chrysler 300C Touring? Och att det är värstingmodellen med V8 och fyrhjulsdrift som appellerar mest?
Det är utan tvekan en fråga om att föra fram rätt argument, i rätt ordning. För jämför man 300C Touring 5,7 AWD med till exempel en vanlig mellanklasskombi är det svårt att se fördelarna med en drygt fem meter lång halvkombi med illa utnyttjade utrymmen och enorm aptit på bränsle. Dålig sikt och omodern framtoning - klart att folk blir provocerade.  
Det gäller istället att jämföra med något ännu värre, en stor prestige-SUV till exempel. I det ljuset framstår 300C som en riktigt vettig bil. Den besitter stadsjeepens fördelar med hög sittposition, god framkomlighet, maffiga fartresurser och fina utrymmen. Men tyngdpunkten är inte lika högt belägen, insteget är enklare och risken att fastna i en stereotyp klart mindre.

Chrysler 300C Touring är inte så amerikansk som den ser ut, tillverkningen sker i Ã-sterrike och i botten är den en Mercedes E-klass av förra generationen. Modellen säljs inte ens i USA, där heter den Dodge Magnum och ser lite grymmare ut.
Mercedestekniken innebär trevlig fjädringskomfort och moget uppträdande på vägen. Fyrhjulsdriftsystemet kostar 20 000 kronor extra och kommer även det från Mercedes. Det betyder att kraften fördelas via en mellandifferential med planetväxel från Magna Steyr. 62 procent går till bakhjulen och 38 till framhjulen, vilket ger ett mer bakhjulsdrivet beteende.


Med artontums finska 60-profils dubbdäck möljar sig 300C fram i snömodden på ett synnerligen övertygande sätt.
V8-motorn på 5,7 liter och 340 hk bär beteckningen Hemi, precis som i 1950-talets Chryslermodeller. Hemi står för hemisfäriska förbränningsrum, kolvens övre del är alltså konvex och topplockets utformning motsvarar detta i konkav form. Detta för att motorn ska få högre kompression. Häftigt? Nja, så är åtskilliga motorer skapta i dag och tekniken har funnits länge. Men det är bara Chrysler som på typiskt amerikanskt manér har nerver nog att göra ett speciellt Hemi-emblem och sätta det på bakluckan.

Motorn har två ventiler per cylinder, stötstänger och en centralt placerad kamaxel, precis som förr i världen. Till nymodigheterna hör två tändstift per cylinder och elektroniken som stänger av hälften av motorn när full V8-kraft inte behövs. MDS kallas tekniken, Multi-Displacement System och när motorn går på lågvarv avaktiveras fyra av åtta cylindrar genom att ventilerna slutar arbeta. Detta ska ge lägre bränsleförbrukning men 12,5 liter/100 km i jämna 110 km/h och en total snittförbrukning på 16 liter/100 km som vi noterade är knappast imponerande. Eftersom tanken är på blott 72 liter blir det tätt mellan stoppen, men alla spontansamtal på macken muntrar i alla fall upp.

Det finns mycket att klaga på i 300C om man är på det humöret men eftersom den är en så utpräglad känslobil går det också enkelt att för sig själv förvandla alla nackdelar till lustiga egenheter. Gillar man utseendet och den positiva känsla av veteranbil som bilen ger, är det lätt att överse med ett och annat. Om ett par år lär priserna på lätt begagnade exemplar vara klart tilltalande.
Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.