Bild
Nästa artikel

PROV: Honda Accord

Kan själv!

Åttonde generationen av Honda Accord är stor, sportig och spännande. Den kan till och med köra sig själv en liten stund.

 Vägarna runt Wien är tätt trafikerade och inte så lämpade för hårdkörning. Dessutom vräker åskregn och hagelskurar ned med jämna mellanrum så provkörningen av nya Honda Accord blir inte så skarp.
Men köregenskaperna är säkert pålitliga. Det är ju en Honda, vilket betyder att bilen vilar på ett fint chassi. Accord har fått nya prylar undertill - dubbla länkarmar fram och multilinkaxel bak. Tyngdpunkten är sänkt med nästan två centimeter jämfört med föregångaren. Så långt jag lyckas prova är bilen snabbstyrd och stadig. Växlarna glider i med korta slag och skönt smörig precision.
Den åttonde Accorden har blivit både längre (5 cm) och bredare (8 cm!) men någon centimeter lägre än förra generationen. Den som är över 180 cm får sitta med ödmjukt böjt huvud i baksätet.

Både sedan-modellen och kombin, som kallas tourer, lanseras samtidigt. Dessa kan förses med tre olika motorer: bensindrivna på två respektive 2,4 liter och en ny diesel på 2,2 liter.

Tvålitersmotorn på 150 hk blir förstås billigast, men den svenske importören tror mera på 2,4 liter och 201 hk. Honda Accordköparna har alltid varit benägna att kosta på sig. Och bilen får definitivt ett mer livat temperament med den starka motorn, även om den är ganska törstig (8,8 l/100 km).
Hondas kunder har tidigare inte valt diesel i någon större utsträckning, men det kanske blir ändring på det nu. Den nya dieseln i Accord är en härlig motor som drar tåligt på låga varv i stadstrafik men blir rapp som en sportmotor ute på landsvägen. Common rail-systemet jobbar med hela 1 800 bar och ger fem insprutningar till varje tändning. Det minskar knackandet och gör avgaserna renare. Dieseln arbetar så mjukt att den knappt hörs ens på tomgång.

ACC, LKAS och CMBS - Honda Accord är full av kryptiska bokstäver som syftar på rolig och användbar teknik. acc står för Adaptive Cruise Control (adaptiv farthållare) och med den inkopplad rullar bilen på behörigt avstånd till framförvarande bilar. Jag kan välja att hålla en lucka på mellan en och två sekunders körsträcka. När bilen framför bromsar, saktar även Hondan farten utan att jag behöver röra någon pedal.


Med lkas inkopplad blir körningen ändå mer spännande. En kamera vid backspegeln börjar spana av vägen och kontrollera så inte bilen korsar någon vit linje utan att blinka först. När jag ändå försöker styra över i vänsterfilen, händer saker. Ett ilsket pipande ackompanjerar en stor varningslampa och samtidigt tar en spökkraft tag i ratten. Den vrids milt men bestämt tillbaka åt höger tills bilen ligger rätt mellan kantlinjerna igen.
Med ACC och LKAS inkopplade kan Honda Accord köra sig själv. Jag behöver varken röra ratt eller gas. När vägen svänger, svänger bilen också och den klarar rätt kraftiga kurvor. Men att släppa allt och börja läsa en tidning går förstås inte. Om inte föraren rört ratten på tio sekunder stänger systemet av sig.

Det tredje säkerhetssystemet, CMBS, vågar vi inte testa. Beteckningen står för Collision Mitigation Brake System och är till hjälp om bilen riskerar att krocka. Tre sekunder innan smällen ljuder en varning och bromsar inte föraren börjar bilen själv sakta in, samtidigt som bältena stramas åt.
Är farten tillräckligt låg kan bilen hinna stanna innan krocken sker.
- Men testa inte systemet ute i trafiken, ber Hondas PR-chef Christoph Rust. Det är stor risk att ni kör för fort och att ni också får testa krockkuddarna!
Säkerhetspaketet är tråkigt nog inte standard - bara i de mest exklusiva varianterna. Den som vill njuta av tekniken måste betala minst 348 900 kronor (för en sedan med 2,4 liters bensinmotor). Kombin blir 10 000 kr dyrare.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.