Bild
Nästa artikel

PROV: Maserati Quattroporte Sport GT-S

Atlet i Armani

Den lyxiga sedanklassen verkliga skönhet Maserati Quattroporte i version Sport GT-S har fastare chassisättning och större bromsar. Det blir en osannolik upplevelse av sport och läckra intryck.

S  om ett komplement till komfortversionen Executive GT, och den mildare sportversionen Sport gt, lanserar Maserati nu sin fyradörrars sedan Quattroporte i versionen Sport GT-S en mer fokuserad sportvariant för de mest körglädjesökande kunderna. Med modellen hoppas Maserati bland annat kunna locka över köpare som annars köper tyska M-, RS- och AMG-bilar.

Sportigheten till trots erbjuds Sport GT-S endast i automatväxlat utförande och inte med den traditionella sekventiella DuoSelect-lådan.  
Bilens utsida är ganska försiktigt förändrad, mest framträdande är de maffiga 20-tumshjulen, och den lätta sänkningen av karosseriet (20 mm bak, 10 mm fram). Men tittar man lite närmare framgår det även att flera mindre ändringar gjorts: dörrhandtagen, rutornas ramar och avgasutblåsen har gjorts svarta, medan bromsoken lackerats i klarrött.

Helheten blir en lite aggressivare variant av den redan vackra Quattroporte. Enligt vår mening kommer de strama tyska konkurrenterna aldrig i närheten av den positiva uppmärksamhetsfaktor som denna bil ger. En viktig orsak till detta är naturligtvis att Quattroporte är så ovanlig - bilen tillverkas bara i runt 2 000 exemplar per år. Som en jämförelse klämmer BMW ur sig ca 250 000 5-seriebilar och 50 000 7-seriebilar varje år!

Inne i kupen är det mesta sig likt, med undantag av att en del paneler bytts ut mot kolfiber samt att stolarnas sittytor har klätts med välgreppande alcantara.

Vad drivlinan beträffar uppger Maserati att inga förändringar skett i vare sig motor eller växellåda, det är samma 4-liters V8 som ger 400 hk vid 7 000 r/min. Motorn är en exotisk, högvarvig karaktär som känns unik i sedanvärlden. Det finns starkt släktskap med motorn i Ferrari 430, men motorn är ändå unik för Maserati som ju behövt prioritera lågvarvsegenskaperna högre. Och när man laddar fullt är det verkligen inget fel på draget i Quattroporte, även det snärtigt racelika ljudet ger mersmak. Den råa motorkraften är dock inte i närheten av samma ursinne som i Mercedes tyngsta AMG-modeller eller i BMW M5.


Men frågan är om det inte är växellådan som imponerar allra mest i gt-s. Vid aktiv körning på kurvig väg lägger man i sportläget, vilket gör lådan blir 'på' som ingen annan konventionell automatlåda jag provat. När högerfoten ber om kraft får den det - blixtsnabbt!

Vid riktigt aktiv körning kan man möjligen komplettera med att dra i nerväxlingspaddeln för att komma i väg med ännu mer schwung. Lådan har även ett helmanuellt läge där tiden mellan paddeldrag och växling till skillnad från de flesta andra automatlådor är nära noll. Men det automatiska sportläget är så bra att man i praktiken knappast använder det manuella läget ens på de slingrigaste bergsvägar.

På chassisisdan har omfattande förändringar gjorts: Den tidigare variabla så kallade Skyhook-fjädringen har tagits bort och bytts ut mot traditionella fjädrar/stötdämpare med högre styvhet. Maserati lovar att krängningen ska minska med 25 procent och den maximala sidoaccelerationen med tre procent. Och visst märks det att bilen har fastare sättning, men trots de hårda fjädrarna och 20-tumshjulen blir färden aldrig obekväm och få besvärande ljud från hjulställen lyckas tränga sig upp genom kupén.

Däremot har hela upplevelsen av agilitet ökat. Instyrningen är mycket villig och greppets gräns ligger på en oerhört hög nivå för denna viktklass. Den fastare fjädringen i kombinationen med bilens fina balans gör att det faktiskt känns som om Quattroporte raskt slänger av sig en 300 -400 kg när vi pressar bilen hårt i kullarna söder om Modena!

Även bromsarna fram har fått en vitaminkick: De är numera 360 i stället för 330 mm i diameter och kläms åt av sex- i stället för fyrkolvsok. Skivorna är dessutom av så kallad dual-cast typ, där de centrala delarna är i aluminium och själva bromsytan av stål.

Maserati lovar att de nya bromsarna ska ge fem procent ökad maximal retardation och betydligt bättre tålighet mot fading. Vid provkörningen av vanliga Quattroporte Automatica var det just bromsarna som upplevdes som den svagaste länken i en totalt sett mycket stark kördynamisk kedja. Trots uppgraderingen består detta intryck. Självklart nyper bromsarna mycket bra jämfört med alla normala bilar, men ingen Porschelik känsla av hänga-i-bältet uppstår. Å andra sidan talar vi här om en bil som väger nära två ton.

Summeringen blir ändå mycket positiv för Quattroporte Sport gt-s. Självklart skulle vi kunna kritisera futtigheter som att bagageutrymmet är pinsamt litet för en så stor bil, eller att bränsleförbrukningen är otidsenligt hög, men på något sätt kan man inte mäta en handbyggd, superexklusiv produkt som Quattroporte med samma måttband som andra bilar. Bilen är något av ett konstverk på fyra hjul, som dessutom levererar körglädje på absolut högsta nivå.
Maserati Quattroporte Sport GT-S

MOTOR
8-cylindrig längsmonterad V. 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 fyra ventiler per cylinder.
Borrning/slag    92/79,8 mm
Volym    4 244 cm3
Kompression    11,0
Max effekt    400 hk (295 kW) vid 7 000 r/min
Max vridmoment     460 Nm vid 4 250 r/min

FORMKURVA
0-100 km/h    5,6 s
Toppfart    270 km/h
Vikteffekt    4,98 kg/hk
Litereffekt    94,2  hk/l
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

MÅTT
Längd/bredd/höjd    5 050/1 895/1 440 mm
Axelavstånd    3 065 mm
Spårvidd fram/bak     1 582/1 595 mm
Tjänstevikt    ca 1 990 kg
Tankvolym    90 l

HJUL
Däck fram    295/30 ZR20
Däck bak    295/30 ZR20

BROMSAR
Ventilerade skivor. Fram sexkolvsok, diameter 360 mm, bak fyrkolvsok, diameter 330 mm.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.