Bild
Nästa artikel

PROV: Mazda Mx-5 Roadster Coupé

Toppen!

Är inte nya Miata med plasttak en rätt onödig bil? Inte alls.

Vi var rätt ljumma inför Mazdas nya MX-5 Roadster Coupé, i korthet en Miata med fällbart plasttak.
- Det måste vara svaret på en fråga som ingen har ställt, sade redaktör Lund och skickade i väg undertecknad till presentationen i Österrike. Var vår skepticism rättfärdigad?

Även den senaste generationen Miata har gjort sig känd som en mycket finlemmad bil där jakten på låg vikt och harmoniska vägegenskaper varit central. Om man nu stolt hävdar att man lyckats spara 84 gram på en lättare inre backspegel, hur kan man då utan att förlora ansiktet förkunna att man ersatt tygsuffletten med ett 18 kg tyngre plasttak?
- Om MX-5 RC är en onödig bil som ingen vill ha? Inte alls, mullrade Bruno Müller, försäljningsansvarig på Mazda Europa. I och med bland annat Mercedes SLK och Peugeot 206 CC har efterfrågan på öppna bilar med ett fällbart fast tak ökat lavinartat. 1995 såldes 23 sådana bilar i Europa. Tio år senare har försäljningen ökat till 167 050 stycken. Vi vill utöka vår kundgrupp genom att locka människor som valt bort MX-5 på grund av tygtaket. Förra året såldes 13 500 Miata i Europa. Nästa år siktar vi på 20 000 och tror att 35 procent av dem kommer att vara Roadster Coupé, säger Bruno Müller. 

Vad har då hänt med Miata under transplantationen från tygsufflett till plasttak?
Bilen är identisk med roadstern till dörrarnas bakre parti, men låt oss börja med den viktigaste siffran: 37 kg. Så mycket tyngre är Roadster Coupé jämfört med en jämförbar Miata med tygsufflett.


Taket är gjort i en plastkomposit och själva takkonstruktionen är 18 kg tyngre än suffletten i vanliga Miata. De resterande 19 kg omfattar takets täcklucka, bakluckan som är i stål i stället för aluminium, plus diverse förstärkningar. Eftersom takets förvaringsutrymme bakom stolarna har förstorats behövdes en ökad plåttjocklek för att kompensera den minskade vridstyvheten.
Den enda skillnaden i interiören mellan vanliga Miata och Miata RC är två extra knappar på var sin sida om varningsblinkern.
Stanna bilen och lägg i neutralväxeln. Tryck på en av knapparna så försvinner det tredelade taket ner bakom stolarna. Operationen, som utförs av fyra små elmotorer, tar endast tolv sekunder. Det är snabbast bland "plåtcabbarna". Det enda du behöver göra, förutom att trycka och hålla inne knappen, är att lossa bygeln i takets framkant. Enkelt.

För att få plats med taket har bakluckan höjts 40 mm i framkant. För att linjerna inte skulle se konstiga ut höjde man den också 20 mm i bakkant. Med bilens något högre svansföring var man tvungen att även göra de bakre hjulhusen en hårsmån mer markerade. Resultatet är osynligt, utan en referensbil är det svårt att se skillnader mellan originalet och RC.

Bakrutan är större för bättre bakåtsikt och taket har blivit tio millimeter högre. Det är inte i stål som hos konkurrenterna utan av en sandwichkonstruktion av glasfiberplast. Det är 20 millimeter tjockt, varför den angivna takhöjden är tio millimeter mindre (940 mm mellan sits och innertak) än i vanliga Miata.
Ändå är det bättre plats för huvudet i Miata RC.

I vanliga Miata går ett av stagen i sufflettkonstruktionen rakt över huvudet och stjäl plats. Staget är inte medräknat i Mazdas siffror, så i praktiken har Roadster Coupé ett bättre utrymme i höjdled. Det är fortfarande inte gott om plats för långa personer, men nu går det i alla fall för mig (188 cm) att sitta drägligt med taket uppfällt.
En annan positiv överraskning är att bagageutrymmet inte har lidit av det nya taket. Volymen 150 dm3 är samma som i vanliga Miata. Dessutom är utrymmet lika stort oavsett om taket är upp- eller nerfällt, unikt i klassen. Det enda som försvunnit är de dolda förvaringsfacken bakom stolarna.
Så kommer vi då till pudelns kärna: Är det någon skillnad i körkänsla mellan vanliga Miata och Roadster Coupé.

Ja, men hårfin. Trots att fjädrar, dämpare och främre krängningshämmare har styvats upp är lastväxelreaktionerna något tydligare om man släpper gasen i en kurva. Man behöver god erfarenhet av vanliga Miata för att känna skillnaden i uppträdande, men den finns där.
Accelerationen har också försämrats något. Enligt Mazda har tiden 0-100 km/h ökat från 7,9 till 8,2 sekunder med sexväxlad manuell låda. Det känns i motluten i de österrikiska alpbackarna, där Miatan är lite seg.
Å andra sidan har toppfarten ökat från 210 till 215 km/h tack vare ett lägre luftmotstånd. Inne i bilen har ljudnivån med taket uppe sänkts med åtta decibel i 120 km/h. Det är nästan en halvering av den upplevda bullernivån.
Räcker det för att göra Roadster Coupé till ett vettigt alternativ till vanliga Miata?
- Jag är medveten om att det är originalversionen med tygsufflett som fortsätter att locka de riktiga MX-5-fansen, men bilen med hardtop kommer att öka skaran i vår roadsters fanklubb, säger Takao Kijima, utvecklingschef för MX-5.

Jag håller med honom. Om vanliga Miata är en kirurgskalpell är Roadster Coupé en nyvässad Global kökskniv. Inte riktigt lika vass, men betydligt mer allround.
En vanlig hardtop till Miata kostar 22 000 kronor extra. Tillägget för Roadster Coupé, med hardtopen i bagaget, är bara 16 500 kronor.  
Det räcker faktiskt ganska bra som motivering.

Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupé

Motor
Längsmonterad rak 4, 2 överliggande, kedjedrivna kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.
Borrning/slag     87,5/83,1 mm
Volym         1 999 cm3
Kompression     10,8
Max effekt         160 hk (118 kW) vid 6 700 r/min
Max vridmoment     188 Nm vid 5 000 r/min

Formkurva
0-100 km/h     8,2 s
Toppfart         215 km/h
Vikteffekt         7,54 kg/hk
Litereffekt         80,0 hk/l
Förbrukning bl. körning 8,2 l/100 km.

Kraftöverföring
Motorn fram. Bakhjulsdrift med differentialbroms. Sexväxlad manuell växellåda.

Mått
Längd/bredd/höjd     3 995/1 720/1 255 mm
Axelavstånd     2 330 mm
Spårvidd fram/bak     1 490/1 495 mm
Vikt         1 207 kg
Tankvolym         50 liter

Hjulupphängning
Individuell upphängning, skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo, 2,7 rattvarv.
Vändcirkel         10,0 m.

Hjul
Fälg fram/bak     7 tum
Däck fram/bak     205/45 R17

Bromsar
Fram/bak: Ventilerade skivor och flytande enkelkolvsok.
Diameter/tjocklek 290 x 22 resp. 280 x 10 mm.

Ekonomi
Pris        284 400 kronor

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.