Bild
Nästa artikel

PROV: Mazda3 MPS

Urstark utmaning

Mazda3 MPS är Japans Golf GTI och vill slå sig fram med rå kraft som vapen. På pappret är det flera saker som talar till Mazdas fördel, men räcker det att bara flexa musklerna?

Mazda3 är den andra modellen med tilläggsnamnet MPS, vilket står för Mazda Performance Series. Först ut var storebror Mazda6. Om målet har varit att göra just en modern GTI-bil är resultatet lyckat. Ändå kan jag inte riktigt övertyga mig om att Mazda3 MPS är bilen jag skulle välja om jag ville köpa en ny GTI-bil.

Motorn är en fyrcylindrig 2,3-liters bensinmotor med direktinsprutning och turbo på 260 hk, samma som i Mazda6. Men den är fyrhjulsdriven, medan Mazda3 får nöja sig med framhjulsdrift. Anledningen till att bilarna inte delar hela drivlinan är dels för att undvika onödiga kilon i Mazda3, dels för att markera skillnaden mellan de olika modellerna. Motorkaraktären är av den gamla skolan; turbofördröjningen är tydlig och när effekten väl kommer (runt 3 000 varv) gör den det med besked. Det är roligt att leka med men knappast praktiskt. Fast det bidrar utan tvekan till att ge bilen en del av dess buskaraktär, precis som förväntar sig av en GTI-bil.

Många hästkrafter och framhjulsdrift bäddar ofta för svårartad torque steer. Under utvecklingen av bilen var just detta ett problem. Därför utrustades bilen med differentialbroms fram och vridmomentet begränsades på ettan och tvåan. Dessutom påverkas vridmomentkontrollen av rattvinkeln. Ansträngningarna verkar ha lönat sig, men ingenjörerna lyckades ändå inte bli kvitt problemet helt och hållet. Man märker fortfarande av viss torque-steer under kraftig acceleration.

Jämfört med konkurrenterna är Mazda3 MPS både starkare och snabbare. Faktum är att den är en av de snabbaste framhjulsdrivna bilarna på marknaden. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Kanske ett inte helt oviktigt argument för köparna av en sådan här bil. Om man ser till priset per hästkraft ger Mazda3 MPS riktigt bra valuta för pengarna, även i förhållande till konkurrenterna. Klassens eviga måttstock, Golf GTI, är betydligt dyrare med jämförbar utrustning och har hela 60 hk lägre effekt.


Helheten - pris, effekt, utrustning - ger klart övertag på konkurrenterna. Mazda3 MPS kommer bara att säljas så gott som fullutrustade i Sverige. Navigationssystem och iPodanslutning för 21 000 respektive 2 700 kronor är det enda extra som finns.

Mazda3 är en stor framgång. Sedan starten i augusti 2003 har modellen redan tillverkats i över en miljon exemplar. Men framgångarna kommer inte oförtjänta, Mazda3 är en bra bil på många sätt och riktigt rolig att köra även i simplare utförande. På det hela taget finns det få saker som irriterar i Mazda3, men i MPS-modellen är vägljudet påtagligt störande. Provkörningen ägde rum i Sydtyskland. Eftersom vägljudet var störande redan på deras asfalt undrar man hur den ska klara av vår grova asfalt här i Sverige. Boven i dramat är förmodligen de 18-tumhjul som följer med som standard.
Jämfört med Golf GTI har Mazda3 MPS klen image. Eftersom detta är bilar som riktar sig till yngre och trendkänsligare köpare kan image fälla avgörandet när det väl gäller.
Med stor sannolikhet kommer vi få se fler MPS-modeller från Mazda, kanske blir MX-5 en av dem? Vi kan bara vänta och hoppas.
Mazda3 MPS

Ekonomi
Pris 257 500 kronor

Motor
Rak fyrcylindrig, tvärmonterad, bensinmotor med direktinsprutning och turbo.
Borrning/slag     87,5/94 mm
Volym                 2 261 cm3
Kompression     9,5:1
Max effekt         260 hk (191 kW) vid 5 500 r/min
Max vridmoment 380 Nm vid 3 000 r/min

Formkurva
0-100 km/h          6,1 s
Toppfart              250 km/h
Vikteffekt             5,7 kg/hk
Litereffekt             115 hk/liter
Förbrukning bl. körning 9,7 l/100 km

Kraftöverföring
Motor fram, sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.

Mått
Längd/bredd/höjd 4 435/1 765/1 465 mm
Axelavstånd 2 640 mm
Spårvidd fram/bak 1 535/1 525 mm
Tjänstevikt     1 485 kg
Tankvolym     55 liter

Hjulupphängning
Individuell hjulupphängning och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben av MacPhersontyp, bak multilinkaxel.

Styrning
Kuggstångsstyrning med hydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 m.

Hjul
Fälg fram/bak 7 tum
Däck fram/bak 215/45 R18

Bromsar
Ventilerade skivor runt om. Dimension: 320 resp. 280 mm.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.