Bild
Nästa artikel

PROV: Mercedes SLK

Mikroevolution

Mercedes SLK har detaljslipats på viktiga punkter och framstår i nytt ljus - nu är bilen plötsligt riktigt rolig att köra.

Jag närmar mig ännu en tunnel uppe i bergen ovanför Nice i södra Frankrike. Taket är nere, jag saktar in, växlar ner till tvåan och ger sedan fullt. Det fylliga, lätt råa och riviga ljudet ekar mellan tunnelväggarna - och nog sprider sig leendet över läpparna! Den uppdaterade versionen av Mercedes slk överraskar och överträffar mina förväntningar; med små finjusteringar har det här blivit en bil som faktiskt kan få en entusiasts hjärta att banka fortare.

I konkurrensen med andra sportiga cabbar har det tidigare varit enkelt att avfärda slk för att sakna det där lilla extra. Bilen har inte varit speciellt involverande att köra, motorerna har inte inspirerat. slk har därför varit lite av den snygga tjejens trevliga men ointressanta kompis i sammanhanget. Men den uppdaterade slk är plötsligt med i matchen.

Mercedes påstående att justeringarna tillkommit för att framhäva bilens sportiga karaktär är inte bara tomt snack. De viktigaste nyheterna är den moderniserade 350-motorn och en sportigare styrning som finns som tillval. Från att ha varit bra men inte särskilt karismatisk är 350-motorn nu en höjdpunkt. Mercedes har bland annat flyttat varvstoppet till 7 200 r/min, ökat kompressionsförhållandet och modifierat ventilsystemet. Effekten är nu 305 hk (plus 33) och vridmomentet har ökat med 10 newtonmeter till 360. Samtidigt har motor blivit klart snålare med dropparna.

Vikigast är dock motorns mer underhållande karaktär, med mer varvvilja och ett fylligare, råare och rivigare ljud. Här är en Mercedes man gärna växlar ner och ger fullt med, bara för att få höra det tuffa motorljudet.
Den andra betydelsefulla nyheten är tillvalet direct-steer, en ny styrning med variabel utväxling som ändras i takt med styrvinkeln. Runt mittläget är utväxlingen lite långsammare för att bilen ska vara mer vilsam och stabil på motorvägen, men redan efter fem graders styrvinkel blir utväxlingen snabbare. Då känns plötsligt bilen mer direktstyrd. Antalet rattvarv mellan fulla utslag är lågt: två. Skillnaden mot styrning med vanlig linjär utväxling är markant både när man leker på kurviga småvägar och manövrerar i trånga utrymmen. Direct-steer är tillval och kostar beskedliga 3 050 kr, absolut värt pengarna för alla som söker en sportigare och mer intressant körupplevelse.


På tal om körupplevelse överraskar slk på ytterligare en punkt. Vanligtvis brukar den allmänna rekommendationen i princip alltid vara att välja automatlåda till en Mercedes, dels för att de manuella lådorna brukar vara trista, dels för att Mercedes helt enkelt passar bättre med automat. Men efter att ha kört nya slk 350 med båda växellådorna kan jag med säkerhet säga att jag föredrar och rekommenderar den manuella lådan; bilen blir mer involverande och lekfull när man har komplett kontroll över växlingarna. Automatlådan passar visserligen bra för den som vill ha en glidarbil, men lådan hänger inte med när man är på bushumör. Manuell låda är dessutom 22 000 kronor billigare.

Bättre då att lägga pengarna på det prisvärda sportpaketet för 11 400 kronor, med läderklädsel, röda bälten, röda sömmar i ratt och armstöd, 18-tums fälgar och sportchassi.

I utseende är det mest detaljer som skiljer den uppdaterade slk från den gamla. Fronten har ny stötfångare och modifierat luftintag, bakpartiet har fått diffuser-look nedtill, nya avgasrör och mörktonade lyktor. Sidobackspeglarna är aningen större och blinkers i dem har led-teknik. Ett nytt sortiment av aluminiumfälgar finns också. Invändigt noteras nya material med mer kvalitetskänsla, nytt instrumentkluster och en ny treekrad ratt.
Mot konkurrenterna? Vissa skulle säga att slk fortfarande inte är lika skarp och engagerande att köra som till exempel Porsche Boxster, men jag menar att det går att ha minst lika kul i Mercedes som i Porsche. Uppgraderingen av 350-motorn, den nya styrningen och gärna i kombination med manuell växellåda gör att slk numera är en riktig delikatess.

Fakta Mercedes SLK 350

Pris: 475 900 kronor

MOTOR
V6 bensin. Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad. Fyra ventiler per cylinder.
Borrning/slag 92,9/86 mm
Volym 3 498 cm3
Kompression 11,7
Max effekt 305 hk (224 kW) vid 6 500 r/min
Max vridmoment 360 Nm vid 4 900 r/min

FORMKURVA
0"- 100 km/h 5,4 s
Toppfart 250 km/h
Litereffekt 87,2 hk/l
Vikteffekt 4,87 kg/hk
Förbrukning blandad körning 9,5 (9,2 aut) l/100km
Kraftöverföring
Längsmonterad motor fram. Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad automatlåda.

MÅTT
Längd/bredd/höjd 4 103/1 788/1 298 mm
Axelavstånd 2 430 mm
Spårvidd fram/bak 1 526/1 549 mm
Vikt 1 485 kg
Tankvolym 70 liter
Hjulupphängning
Individuell hjulupphängning med skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tre länkarmar, bak multilänkaxel.

STYRNING
Kuggstångsstyrning med servo.
Vändcirkel 10,5 m

HJUL
Fälg fram/bak 7,5/8,5 tum
Däck fram/bak 225/45 R17 / 245/40 R17

BROMSAR
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Bromskraftsförstärkare. ABS. ESP.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.