Bild
Nästa artikel

PROV: Porsche Cayenne GTS

Camp Cayenne

Porsche skickade sin stora suv på träningsläger och ut kom Cayenne GTS - men hur spänstig kan en 2,5-tonsbil egentligen bli?

 När Porsche skickade ut pressmeddelanden om att Cayenne GTS var på väg var det många av oss som höjde på ögonbrynen. Få detaljer avslöjades, men det handlade mycket om sportighet. En lättad sportversion baserad på en 2,5-tons suv! Lät bara för galet för att vara sant.

Efter en första provkörning visar det sig nu att Cayenne GTS  inte alls är någon extrem produkt, utan blott en Cayenne S som fått ett antal optiska och maskinella modifieringar för att luta lite mer åt det sportiga hållet. Dessutom har den ovanligt generös standardutrustning och vissa detaljer som inte kan beställas till andra Cayennemodeller.

Motorn är i

grunden samma direktinsprutade 4,8-litersrova som sitter i Cayenne S, men genom förbättringar på insugssidan, större gasspjäll och lite elektroniskt hokus-pokus har den skrämts upp till 405 hk i stället för 385 - och »på köpet« försetts med ett välljudande sportavgassystem som standard.
Med en sportknapp kan föraren beställa fram en rappare drivlina; snabbare gasrespons och sportigare växlingsprogram för automatlådan. Dessutom ges möjlighet att välja tre olika hårdhetsgrader på chassit.

För att matcha

motorns sportigare karaktär har bakaxelutväxlingen sänkts från 3,55:1 till 4,1:1 både på bilar med automatisk och manuell växellåda. Resultatet av dessa åtgärder är ett mindre prestandalyft jämfört med Cayenne S: 0-100-spurten sjunker med runt en halv sekund till 6,1 för den manuella versionen och 6,5 för tiptronicbilarna.
Bilar med den standardmonterade stålfjädringen får Porsches aktiva fjädringssystem pasm som standard, vilket är premiär för Cayenne-serien. Luftfjädrade bilar får en mer sportig programmering av styrenheten till luftfjädringen.


För kunder som söker ännu mer väghållningskompetens finns det aktiva krängningshämmarsystemet pdcc på tillvalslistan även för GTS : Det håller Cayenne helt utan krängning upp till 0,65 g.
Cayenne GTS har förstås även uppgraderade bromsar som har hämtats rakt av från Cayenne Turbo.

Den mest synbara

förändringen rör bilens yttre: GTS har sänkts 24 mm och tagit över de mer aggressiva front- och akterpartierna från Cayenne Turbo. Dessutom är 21-tumshjul standard. Summan av kardemumman är att Cayenne GTS mer liknar en muskulös kombi än en hög suv - vilket säkert kommer att locka en hel del köpare.

Interiört ingår sportstolar i läder och alcantara och även innertaket är utfört i alcantara. Baksätet med två distinkta sittplatser är unikt för GTS. Finishen på interiördetaljer och läderarbete håller, som numera brukligt från Porsche, yppersta klass.
Ute på vägen känns Cayenne GTS inte dramatiskt olik en vanlig Cayenne S: Lite kvickare reaktioner, lite bättre precision.
Jag kör först en GTS med manuell växellåda, något som Porsche tror att runt 20 procent av kunderna kommer att välja. Kombinationen handjagad låda, stor V8 och tung bil är som väntat ingen höjdare: På kurviga vägar känns det ungefär som att dansa med en tjock, stark bondflicka ute på sin första dans.

Flytet i körningen

vill inte infinna sig. Det gäller att hålla motorvarvet uppe vid nedväxlingar för att slippa de värsta transmissionsrycken. En fördel med detta är dock att man oftare får njuta av motorns delikata rytande.
Byter till en bil med automatlåda och den drivlinan visar sig vara mycket mer harmonisk. Men precis som vi tidigare konstaterat är automatlådan omodernt långsam.
De 405 hästkrafterna skjuter självklart på ordentligt, men draget i Cayenne GTS känns inte särskilt spektakulärt - inte i närheten av den urkraft som finns i Cayenne Turbo. Faktum är att en del av konkurrenternas vridstarka dieselmaskiner subjektivt upplevs som piggare och mer »på« eftersom den tidiga vridmomentuppbyggnaden hos dessa maskiner ger så mycket mer effekt i de låga varvtalsregistren.

Inte utan att

man drömmer om en björnstark dieselmotor och rappare automatlåda i detta i övrigt svårslagna paket. Och dieseldrömmarna återkommer när medelförbrukningen efter en halvtimmes riktigt lugn körning stannar på 17,5 liter/100 km.
Grundpriset för en Cayenne GTS är 783 000 kronor, att jämföras med 691 000 som är grundpriset för en Cayenne S. Med den omfattande standardutrustning som GTS erbjuder, det enda »nödvändiga« tillvalet är egentligen automatlådan, torde det vara få spekulanter som inte väljer GTS före S.
Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.