PROV: Saab 9-5 2,3 Biopower AUT
Saab 9-5 lever på konstgjord andning tack vare etanoldriften. Resten är frånkört och dags att pensionera.
I samband med trängselskatteförsöket för ett år sedan exploderade försäljningen av etanolbilar. Det var Saabs smala lycka - 9-5 2,0 Biopower fick vind i seglen och är fortfarande Sveriges mest sålda så kallade miljöbil. Nu kompletteras tvålitersmaskinen på 180 hk av en 2,3 litersmotor. Vid körning på etanol ger den 210 hk och 310 Nm, tankar man bensin sjunker siffrorna till 185 hk och 280 Nm. 0-100 km/h går med sprit i tanken på 7,9 sekunder, 0,6 sekunder snabbare än med bensin.
Att etanolbilar kan köras på antingen etanol eller bensin lockar som bekant besvärande många att välja det senare. Den ökade motorstyrkan och miljösamvetet är de enda incitamenten att köra med etanol, för med nuvarande bränslepris går den ekonomiska kalkylen för E85 inte ihop. Och det är som bekant lätt att låta plånboken styra.
Det finns också frågetecken kring etanolens miljövänlighet. Kritiker menar att etanolproduktionen kostar mer fossil koldioxid än man sparar på att köra med bränslet. Det finns heller inga avgaskrav för etanolbilar, vid kallstarter släpper de ut betydligt mer farliga ämnen än en bensinbil. Etanolförespråkarna tillbakavisar detta. Vid kallstart är utsläppen högre, men bara under en kort tid.
Hur är då själva bilen Saab 9-5 2,3 Biopower? En smula nedtonad, möjligen i sken av diskussionen ovan. Det finns ett diskret emblem på bakstammen och inuti är det exakt som vilken 9-5 som helst, inte ens ett emblem i varvräknaren. Den officiella bränsleförbrukningen vid blandad körning anges vid bensindrift till 10,3 l/100 km. Med etanol stiger siffran till ca 13 l/100 km och använder man gaspedalen slickar 9-5 i sig över 17 l/100 km.
Biopower känns precis som en vanlig 9-5 att köra. Kul? Inte alls. Den uråldriga 9-5 är en särdeles kall torsk, helt utan feedback. Det enda som känns är kraftreaktionerna i styrningen från den starka motorn. I samband med ansiktslyftningen fick 9-5 en något moderniserad interiör med trevliga materialval. Knappar och reglage har bra kvalitetskänsla och stolarna är riktigt bekväma. Men det räcker inte för att göra en bra bil. Bilen firar tio år i juni, i bilår räknat blir det snarare 90. Att bilen ändå är tvåa i säljstatistiken är närmast ofattbart. När man kör Saab "för sig själv" kan den upplevas som ganska inbjudande, men en direkt jämförelse med konkurrenterna avslöjar bönhörligt att tiden sprungit ifrån. Det durrar i karossen, motorn är högljudd, spakarna runt ratten sköts med halvmeterlånga slag - trots sin höga ålder känns 9-5 väldigt oförfinad i många avseenden.
Nu verkar det som om GM satsar på Saab igen efter sju svåra år. 9-3 får nya motorer och fyrhjulsdrift i juni och nya 9-5 är ungefär 18 månader bort. Smarta Saabälskare väntar förstås tiden ut, den som gillar bilkörning det minsta har nämligen inget att hämta i nuvarande 9-5.
Kommentarer
jag älskar hur min Saab 9-5 pratar med mig och det är därför jag kör Saab, just för att jag får använda mina sinnen och bli en del av bilen. jag tror att testaren klev in i bilen med förutfattade meningar och inte tog sig tid att insupa saabens själ innan provkörningen..