Bild
Nästa artikel

PROV: Volkswagen Golf GT

Dubbel glädje

Genom att kombinera kompressor och turbo har Volkswagen skapat en 1,4-ltitersmotor med 170 hk, som både är snål och rolig. Är detta framtiden?

Tajmingen kunde inte vara bättre. Samma dag som råoljepriset spräckt ännu en mardrömsgräns - 70 dollar fatet - visar Volkswagen att det går att ha riktigt kul bakom ratten utan att det kostar allt för mycket vid bensinpumpen.
Den bästa vägen till snålare motorer är enligt Volkswagen att göra dem mindre, att minska cylindervolymen. Samtidigt har bilarna blivit så mycket tyngre och kundernas krav på fartresurser så mycket högre att en liten sugmotor helt enkelt inte räcker till.
Men genom att kombinera direktinsprutning (FSI) och två typer av överladdning har Volkswagen utvecklat en 1,4-litersmotor som ger 170 hästkrafter och 240 Newtonmeters vridmoment. Litereffekten är 122 hästkrafter!

Det mest imponerande är inte siffrorna i sig utan vilket register motorn erbjuder. Vridet i botten är av dieselklass - utan att det rister och knackar som i en oljebrännare, varvglädjen upp till rödmarkeringen vid 7 000 är påtaglig och responsen i mellanregistret skulle gör intryck även om motorn varit dubbelt så stor!
Twincharger kallar Volkswagen tekniken. De har utgått från sin vanliga 1,4-litersmotor som sitter i ett otal koncernprodukter och försett den med direktinsprutning, förstärkt blocket samt monterat dit en remdriven Roots-kompressor på framsidan och ett turboaggregat på baksidan. Simpelt uttryckt står kompressorn för kraften vid låga varvtal och turbon för effekten vid högre. I mellanregistret (ca 2 400-3 500 r/min) arbetar dessutom de två aggregaten tillsammans - om förarens gasfot så kräver. Resultatet är en mycket jämn effektutveckling, minst 200 Newtonmeters vridmoment finns tillgängligt mellan 1 250 och 6 000 r/min, maxvridet 240 Nm levereras mellan 1 750 och 2 400 r/min.


I och med att kompressorn endast behövs i ett begränsat varvtalsområde har dess funktion kunnat optimeras just för detta. När kompressorn inte behövs ser en magnetkoppling till att den kopplas ur och inte stjäl effekt. På samma sätt har det lilla turboaggregatet kunnat skräddarsys för att fungera bra på högre varvtal, utan att teknikerna behövt oroa sig för någon ketchupeffekt, det problemet löser ju kompressorn.
Motorn lanseras till att börja med endast i Golf GT, en sportig version som positioneras mellan 2,0 FSI med 150 hk och Golf GTI med 200 hk. Men den kompakta motorn passar i de flesta av koncernens modellserier och med tiden kommer fler VW-produkter att dubbelladdas med Twincharge-motorn. I Golfprogrammet kommer den direktinsprutade 2,0 FSI-motorn på 150 hk som kritiserats för att vara ganska trist, att försvinna till förmån för Twincharge-maskinen. Inom kort kommer även i en 140-hästarsupplaga (det är bara laddtryck och motorstyrning som skiljer) med lägre förbrukningssiffror.

Volkswagen säger att  minskningen till 1,4 liter bara är början, betydligt mindre motorer med Twincharge-teknik är under utveckling. Kanske är detta starten på en ny sorts cylindervolymshets - ju mindre desto bättre. Det är ju i alla fall ett koncept som fungerar i elektronikbranschen - vem vill ha en större mobiltelefon än sin gamla?
Volkswagen Golf GT

Grundpris: 220 000 kronor i tredörrarsutförande

MOTOR
Rak 4-cylindrig radmotor med två överliggande, kedjedrivna kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Rootskompressor, turbo och laddluftkylare.
Borrning/slag    76,5/75,6 mm
Volym    1 390 cm3
Kompression    10,0
Max effekt    170 hk (125 kW) vid 6 000 r/min
Max vridmoment    240 Nm vid 1 750-4 500 r/min

Formkurva
0-100 km/h    7,9 s
80-120 km/h på femte växeln    8,0 s
Toppfart 220 km/h
Vikteffekt    8,07kg/hk
Litereffekt    122,3 hk/liter    
Förbrukning blandad körning    7,2 l/100 km

MÅTT
Längd    4216 mm
Bredd    1759 mm
Höjd    1466 mm
Axelavstånd    2578 mm
Spårvidd fram/bak    1539/1528 mm
Vikt  1372
Tankvolym 55 liter

Hjulupphängning
Individuell upphängning, skruvfjädrar, hydrauldämpare och krängningshämmare. Fram: McPhersonben, undre triangellänk.
Bak: Dubbla tvärlänkar, längslänk och spårstag.

Styrning
Kuggstång med elektromekaniskt servo. Vändcirkel 10,9 m.

Däck & fälgar
Fälg     7 tum
Däck    225/45 VR17

Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak.

Taggar: Test/Prov

Kommentarer

#1
Adou
2012-05-18 03:58

Hihi, det e4r roligt med smsaikar! Jag fick ett tips om att bf6rja med grf6t, och det verkar hon faktiskt tycka om! Vi har smugit med lite katrinplommonpure9 ockse5, ff6r magens skull, men det gillar hon inte.. e4n =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.