FÖRSMAK: Lancia Ypsilon
Calle Carlquist trotsar askmoln för att köra Lancia Ypsilon i Turin. Efter 25 års frånvaro är Lancia åter i Sverige.
Lancia kommer tillbaka till Sverige i höst, efter nästan 25 års frånvaro. Senast vi såg det anrika märket mer regelbundet hos oss var med den stubbiga lilla Lancia Y10 under andra halvan av 1980-talet. Sedan dess har det då och då spekulerats i en återkomst, men nu ska den alltså ske. Import, marknadsföring och försäljning kommer att skötas av Fiats egen agentur.
I september lanseras Lancia Delta, en bil i Golfklassen och med spännande formgivning. I november är det dags för den fjärde och helt nya generationen av märkets storsäljare, småbilen Ypsilon. Den är baserad på samma plattform som Fiat 500 (som i sin tur delar en hel del grundläggande konstruktion med Fiat Panda).
Automobil har provkört Ypsilon på olika vägar på hemmaplan i och utanför Turin. Det är en bil som, liksom hela Lancias modellprogram, först och främst vill utstråla lyx och komfort. "Lyx är inte ett privilegium utan en rättighet" lyder budskapet som högljutt trummas ut vid presentationen. "Släpp lyxen fri" är ett annat tema när både vd, formgivare och utvecklingsansvarig presenterar Ypsilon.
Sportigheten inom Fiatkoncernen är ju mer vikt åt Alfa Romeo, men Lancias direktörer på plats utesluter på fråga ändå inte mer motorstarka och mer sportbetonade versioner framöver.
Att Lancia Ypsilons 383 centimeter och effektfullt böljande kaross verkligen har fem dörrar syns knappt eftersom det bakre dörrhandtaget är gömt på samma sätt som exempelvis på Alfa Romeo 156. Linjerna är raffinerade överlag och i detalj, som det anstår en Lancias.
Vid en hastig marknadsundersökning på en central gata med många prestigeaffärer i Turin ger publiken avgjort "tummen upp". Det gäller särskilt de bilar som är tvåfärgslackerade, något av det moderna Lancias signum.
I programmet finns inte mindre än 600 valmöjligheter till personligt utseende, bland annat en lila kulör som man inte sett på länge – kul!
Provkörningen blev inte mer än knappt fem mil lång men avslöjade ändå en hel del om Ypsilon, först och främst en hög åkkomfort, övertygande sammansättning och en intressant motor: samma tvåcylindriga TwinAir med turbo och 85 hk som du kan läsa om i Automobils provkörning av Fiat 500 i nummer 5.11.
Den lilla, lätta snurran med sin nydanande ventilstyrning är ganska orkeslös på lågvarv men så snart turbon vaknat går motorn förbluffande starkt och jämnt. Ljudnivån i jämn fart är mycket låg, men det surrar rejält under gaspådrag.
Helheten är att nya Ypsilon kan vara ett spännande alternativ för den som söker en bil med avgjort personlig stil och laddad med utrustning. Till Sverige kommer enbart TwinAir-försedda bilar i den fullt utrustade versionen "Oro" (guld).
Priserna är inte klara ännu, men till vår fullständiga provkörningsrapport i ett kommande Automobil finns det närmare besked.
Kommentarer
Finsmakarna får förlåta mig men det där var verkligen en ful bil. Utstrålar en gnutta lyx med sin tvåtonslack, men herrejösses vilket plåtshabrak. Centrerade mätare är helt värdelöst dessutom.
Åh vad kul att Lancia kommer tillbaka!
Jo Roger, centrerade mätare är ingen höjdare, men att bilen är ful håller jag inte med om.
De senaste åren har Frankrike och Italien stått för förstklassisk design, medan tyskarna står och stampar i farstun, Japanerna gått vilse, amerikanerna inte fattat nått och svensk pungråtte-design är inte kul och engelsmännen är som de är, om de ens är det..
Någon storsäljare blir den inte här men stort tack för att den kommer hit trots allt! Viva Lancia!
Fruktansvärt kul att Lancia kommer tillbaka till Sverige. Ser fram emot Deltan. Hoppas bara att dom sköter rostskyddet och pålitligheten i övrigt.