Golf GTI Edition 35: Extrakryddad

Golf GTI Edition 35: Extrakryddad

Publicerad 2011-09-13 11:00
PROVKÖRNING

För att fira att folkräsern Golf GTI fyller 35 år erbjuder VW jubileumsmodellen Edition 35 med 25 extra hästar till specialpris.

Ackompanjerat av lätta avgaspuffar vid de nästan sömlösa dsg-växlingarna och med påtagligt tryck i svankryggen bränner jag uppför den slingrande landsväg som leder från Adenau i dalen upp till Nürburg och påfarten till Nürburgring. Golf vi GTI med tillnamnet Edition 35 är fullständigt i sitt element. På rakorna är bilen mer än snabb nog för att det ska vara riktigt kul och det morriga motorljudet gör naturligtvis inte heller det hela sämre. I de snabba kurvpartier vi kört under dagen har chassit visat sig vara bergfast förtroendeingivande och den i Golf VI GTI introducerade elektroniska diffspärrsfunktionen XDS har dessutom trollat bort både den understyrning och de trista ryck och slit i ratten som ett spinnande framhjul brukar ge en motorstark framhjulsdriven bil när drivgreppet inte räcker. När leklusten avtar fungerar bilen fantastiskt för rask tranport över långa sträckor – ljudkomforten är utmärkt, man sitter bra i de skålade stolarna och någon besvärande stötighet är det inte heller frågan om.

Kort sagt är denna variant precis samma grymma kombination av körglädje och vardagsnytta som gjort den vanliga Golf VI GTI till ett så bra köp. Den enda betydande skillnaden är att motorn nu är starkare än tidigare. För att plocka ut de 235 hk som motorn ger har man inte bara ändrat styrprogrammet utan i stället bytt ut hela motorn från den ganska nyutvecklade, förbrukningsoptimerade turbofyran EA888 på 210 hk, till den beprövade högeffektsspisen EA113, känd från Audi S3, Seat Leon Cupra R och Golf R. Denna motor har större turbo, smidda kolvar och stakar och diverse andra förstärkningar och ska enligt inofficiella källor inom Volkswagen utan vidare klara effektuttag på över 330 hk. Motorn ger med andra ord mer utrymme för trimning än motorn i vanliga GTI gör. Priset är en något högre bränsleförbrukning, 8,1 mot 7,3 liter per 100 km för den manuella varianten. Våra improviserade mätningar under provkörningen antyder att skillnaderna vid verklig körning är mindre än så.

Edition 35 finns både med manuell växellåda och DSG. I min egen Golf R valde jag bort DSG för att jag tyckte att den gjorde körkänslan alltför syntestisk, men för GTI Edition 35 måste jag faktiskt byta fot. De manuella versionen fungerar visserligen utmärkt, men när vi buskör på krokvägarna runt Nürburgring är det bilen med dsg-låda som är roligast, inte minst tack vare mellangastrumpetandet och nämnda avgaspuffar. Priset för nykomligen är 289 900 kronor. Jämfört med en vanlig 210-hk gti med samma utrustning som Editon 35 har som standard, alltså xenonljus, 18-tumsfälgar, led-baklampor, tonade bakrutor och en del annat innebär den nya versionen faktiskt en besparing på någon tusenlapp – och då får man den starkare motorn på köpet! Tveklöst ett köpläge!

När vi passerar påfarten till Nordslingan står det klart att banan är stängd för dagen. Men även om den varit öppen misstänker jag att Volkswagens väloljade PR-maskineri hade tvekat att släppa ut en hoper mer eller mindre vilda journalister i det gröna helvetet. Synd, eftersom jag tror att gti Edition 35 är en utmärkt bil att lära sig Nordslingan i: Snabb och underhållande men ändå idiotsäker!

Text och foto: Anders Adolfsson

Artikeln har
0
kommentarer

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

  • Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.
Senaste nytt

Klicka här för att se hela listan med återförsäljare av tidningen Classic Cars. Vi finns hos 1418 handlare runt om i landet. Hoppas att du hittar en nära dig! 

Följ Automobil på Facebook

Få vårt nyhetsbrev gratis