VW Phaeton: Lättlyft lyxlimpa

VW Phaeton: Lättlyft lyxlimpa

Publicerad 2011-03-07 09:18
Provkörningar

VW har för andra gången uppdaterat Phaeton och nu syns det nästan. Det lockande priset förblir oförändrat.

Volkswagen Phaeton är en märklig skapelse. Det började med den udda konceptbilen Concept D från 1999. Den hade en halvkombikaross som skippades till förmån för ett klassiskt limousinstuk när produktionsversionen såg dagens ljus 2002.

Phaeton byggs i en spektakulär anläggning, den kan inte kallas fabrik, belägen i tyska Dresden. Byggnaden är nästan helt utförd i glas och ut från detta hus rullar bilarna i maklig takt. Du kan givetvis komma till ”Die Gläserne Manufaktur” och se hur just din bil blir till.

Jättesatsningen har knappast betalat sig. I Sverige har det sålts 37 exemplar sedan starten (ett 100-tal ytterligare har kommit hit via privatimport). Totalt har 46 000 Phaeton tillverkats. Under 2007 genomgick bilen en liten uppdatering och i samband med detta sattes ett aggressivt pris på versionen med minsta dieselmotorn: 599 000 kronor.

Nu har Phaeton stuvats om lite igen och den här gången syns det. Grillen har fått ny fason, baklamporna har annorlunda uppbyggnad och … ja, det var väl allt som syns. Priset på V6 TDI är kvar och Volkswagen erbjuder nu alla VW-ägare oavsett modell ett serviceavtal som kostar 99 kr/mån under 36 månader. Jätteförmånligt om du kör Phaeton, en halvbra deal om du kör Polo.

Så nu ska det bli andra bullar. Återförsäljarna runt om i Sverige har tillsammans beställt 62 exemplar av uppdaterade Phaeton V6 TDI. Några av dessa är de exemplar som vi journalister får testa under en pressträff. Inget exemplar kostar i verkligheten de där sexhundratusen. Det har kryssats flitigt bland tillvalen och en av bilarna jag provsitter har en prislapp som snuddar vid 900 000 kronor.

Phaeton ska köras från baksätet så jag hoppar in där och låter en kollega ta plats vid ratten. Utrymmet bak är som sig bör i toppklass. Sätesvärme ingår men separat klimatanläggning för baksätet kostar 5 400 kronor. Phaeton är femsitsig och kan fås med genomlastningslucka för den som tänker praktiskt. Som fyrsitsig bli bilen läckrare (+ 50 000 kr), med riktiga fåtöljer bak. Ännu bättre blir bilen när den förlängs med tolv centimeter, vilket bara gynnar baksätets benutrymme.

Ljudkomforten är god, här är tyst som i kyrkan. Men bänken är inte lika hård. Vi stannar och tar några bilder. En förbipasserande frågar om nya Passat är bra. Jag får ge flanören en uppsträckning och tala om att här har vi att göra med något betydligt ädlare. Men jag förstår honom, den nya grillen gynnar Passat men Phaeton vinner inte på den.

Jag åker vidare i baksätet och läser listan över standardutrustning. Den här bilen är verkligen billig! Men att kalla den prisvärd är att ta i. Ingen bil i den här klassen är det, värdefallet är brutalt. Visst är det billig service men sätter du bara några kryss bland tillvalen gör du en förlust, andrahandsvärdet är rent uselt.

Vi närmar oss city och nu är det min kollegas tur att känna sig som celebriteten. Jag tar plats vid ratten och försöker desperat sänka stolen. En chaufför av Phaeton får inte ha hatt. Du sitter uppe i den här bilen och den omhuldande känsla som förarmiljön i en BNW ger är långt borta.

Jag kör längs en av Stockholms förnämsta gator och farten är strax under 50 km/h. Nu är bilen inte tyst längre för växellådan vägrar i sten att kasta in fjärde växeln. Det här blir riktigt störande i längden och en modern bil som ska vara av yttersta toppklass ska ha åttaväxlad låda. Onödigt eller inte, sex steg duger inte på en lyxvagn. Detta och tjänsteviken kring 2,3 ton (!) gör Phaeton törstig. BMW 730d, som inte är fyrhjulsdriven, går lös på 762 000 kronor. Den drar 6,8 l/100 km. Mercedes S 350 Bluetec drar exakt lika mycket, men kostar 805 000 kronor. Koncernsyskonet Audi A8 skippar V6-motorer och bjuder bara monster-V8 för 910 000 kronor. Men ändå drar denna best (4,1 liter/350 hk/800 Nm) bara 7,6 l/100 km.

Bagageluckan är elektrisk (9 100 kronor) och ett svagt tryck på VW-emblemet ska öppna luckan till det enorma utrymmet. Tyvärr fungerar inte knappen, det blir till att trycka på nyckeln i stället. Lyfter på främre locket och tar några bilder på den plastinklädda kraftkällan. När huven ska stängas kärvar huvlåset. Två fel på en lyxbil är två för många.

Att åka bak är roligast, så jag reser vidare där. Jobbar som en äkta affärsman. Köp! Sälj! 

Artikeln har
0
kommentarer

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

  • Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.
Senaste nytt

Klicka här för att se hela listan med återförsäljare av tidningen Classic Cars. Vi finns hos 1418 handlare runt om i landet. Hoppas att du hittar en nära dig! 

Följ Automobil på Facebook

Få vårt nyhetsbrev gratis