Bild
Nästa artikel
SPELRECENSION: Gran Turismo 5

SPELRECENSION: Gran Turismo 5

GT5

Så kom det då till slut, femte Gran Turismo-spelet. Vi har kört oss svettiga. Läs och vinn ett eget exemplar i vår tävling!

Låt oss börja med grafiken. Den är givetvis sylvass, men kräver sin TV. Och även med HD-TV kan det vara svårt att se vad de står i de plottriga menyerna.
Bilarna är verklighetstrogna och fina. Och de kan mot i tidigare versioner få skador. Men du måste upp på orimligt hög nivå för att få tillgång till de ordentliga skadorna. Annars får du nöja dig med lite rispor på karossen trots att du just träffat en vägg i 200 knyck.

Dina köpta och vunna bilar samlas i två kategorier; vanliga kärror och premium. På de sistnämnda bilarna kan du modifiera mer (som fälgar) och dessa bilar går att ratta inifrån kupén, där allt givetvis är veklighetstroget ner till minsta skruv.

Trim- och inställningsmöjligheterna är ofantliga, som vanligt. Men var uppgraderingen av bromsarna tagit vägen är en gåta. Vissa bilar får helt enkelt bristande bromsegenskaper, vilket är surt.
Körkänslan överlag är bra som tidigare, men inte bättre. Ett par bilmodeller är overkligt understyrda medan till exempel alla bilar från Lamborghini är extremt överstyrda, speciellt under inbromsning.

Över 1 000 bilar är overkill, flera helt iskalla japanare från 70- och 80-talet kunde vi klarat oss utan. Men det är bra att Volvo 240 är kvar…

Ljudet är en stor besvikelse. Här har teamet spelat in ljud från 1 000-tals bilar men ändå blir ljudet tunt och digitalt. Bäst låter de bilar som du ligger nära under tävling. Helt bakvänt!


Det finns ett par nya banor. Men i de tävlingar du deltar nyttjas långt ifrån alla, det skulle vara betydligt större variation i karriärläget. Nu är det typ fem-sex banor som man köra hela tiden.

Det finns även Special Event, med allt från rally till Nascar. Vissa uppdrag är sanslöst svåra. Gocart till exempel kräver tur, tålamod och varsam taktik.
Absolut helkass är rallyläget. Sébastien Loeb den stackaren har sålt sitt namn till en rallysimulator som ligger ljusår efter Colin McRae Rally till PS1. Ett spel från 1998.
I GT5-rally är fartkänslan obefintlig och bilarna tvärdör i varje kurva. Snygg sladd med handbroms? Glöm det!

I A-spec sköter du din egen karriär. I B-spec ska du vara coach åt en eller flera förare. Ganska trist att sitta och välja mellan fyra order: sakta ner, håll tempot, ökat tempot eller kör om.
Det blir ännu tråkigare av att förarna är sämre än apor på att köra. När min förare nått nivå 10 i sin utveckling, inte speciellt högt visserligen, kunde han ibland missa och köra in i depån under omkörningsförsök.
På en tävling, när min förare gick i mål som etta, låste sig spelet. Det blev väl förvånat över segern, som fick tas om ytterligare en gång.

Den som inte bara vill köra eller vara coach kan förkovra sig i fotoläget. Pausa i reprisläget och sedan går det att föreviga en rykande bredsladd ur alla tänkbara vinklar.
Men här finns en trist miss. Jag lyckades pausa på den millisekund då min Ferrari F430 Scuderia skjuter ut en eldkvast ur avgasrören. Tror ni eldmolnet kommer med i fotoläget? Nope.

GT5 ska gå att spela i 3D, det är detta som har förlängt utvecklingstiden något så kopiöst. En promille av köparna lär använda detta, enligt min analys. Kanske skulle man struntat i detta, gjort B-spec och rally fullt dugliga samt släppt spelet tre år tidigare?

Så hade det gärna fått vara för mig, även om bilar som Mercedes SLS AMG och Ferrari 458 Italia inte kommit med då.Besvikelsen blir liksom så mycket större efter en lång väntan. Men vad gör det? Gran Turismo 5 kommer ändå att slå försäljningsrekord.

All körning som denna recension baseras på är utförd med Sony game pad, ingen ratt. När recensionen skrivs har jag klarat 64 procent i GT Mode och ligger på 21 i A-spec Level.

Hur långt har du kommit och vad tycker du? Ordet är fritt! 

TÄVLING!
Vinn ett exemplar av Gran Turismo 5

Väntan har varit lång men nu finns äntligen bilspelet Gran Turismo 5 till Playstation 3. För att fira detta anordnar vi en fototävling. Reglerna är enkla, skicka oss din bästa bilbild på temat ”Fart”. Bilden ska vara tagen av dig och den får vara behandlad i program typ Photoshop.

Redaktionen utser tre vinnare.
1:a pris: Ett exemplar av Gran Turismo 5 samt en exklusiv Gran Turismo-tröja.
2-3-pris: Ett exemplar av Gran Turismo 5

Skicka ditt bidrag till red@automobil.se senast 15 januari. Är bilden tung föredrar vi att den skickas via Sprend.com. Skriv GT5 i ämnesraden.

Lycka till! 

Taggar: Test/Prov, Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
Oanonym
2010-12-20 12:26

Hur kan man recensera ett bilspel om man inte kört det med ratt och pedaler?!

#2
RLG
2010-12-23 13:36

Jag använder aldrig ratt och pedaler när jag spelar bilspel. Jag använder heller inte en AK-47 när jag sitter och spelar CoD.

#3
Me hungry
2010-12-24 10:59

Du kanske ska stänga av antispin och sånt i rallydelen, innan du klagar på att bilen dör i varje kurva. Det är fortfarande inte en suverän rallydel, men den är ok när man kommer in i det. Är själv på level 26, datagubbe på 23. Och 86% avklarat på spelet. Kör med ratt och hemsnickrat playseat.

#4
Joakim Dyredand
2010-12-24 11:35

Me hungry: jag har stängt av allt. Skruvat lite på abs för att få något som liknar sänkt fart innan kurvor. Tycker ändå att det suger extremt mycket. Rally-delen är inte en simulator, det är sämre än arkadspel för Commodore 64.
Dessutom är kartläsaren alltid för sen.

Lyckas du köra på drift genom kurvor? Mina bilar gör max 13 km/h i kurvor snävare än 3. Sååå frustrerande.

God Hjul!
/webbis

#5
Me hungry
2010-12-25 22:01

Ok, det lät bara som att du inte stängt av det. Jag lyckas köra snabbare än dig i kurvor tydligen, du kanske skulle prova med ratt ändå. Jämförelsen med c64 är nog att ta i lite. ;)

Gott nytt år.

#6
Jooon
2010-12-26 23:48

Blir oxå helt tokig på rallydelen, så jäkla värdelös. Sedan vet jag inte om det är för jag har bara 720p tv men är väldigt besviken på grafiken, är inte så snyggt som alla skriver, och hittar då inga inställningar att ändra på.
Sedan alla dessa japanare, varför sätter man t.ex ett sådan race som Yaris cup, kan det bli mera tråkigt.

#7
Jooon
2010-12-26 23:53

Tillägg, har väll typ nivå 14 idag på A, B orkar jag inte med, men tycker det går för långsamt framåt. Jag köpte PS3 enkom för spelet men känns som om man blir lite väl besviken.
Sedan vill jag gärna få använda min favoritbil i bra mycket mera race än vad som tillåts, uppgradera den tills den är värsting och sedan kanske börja på en ny då den inte hänger med mera,

#8
Ugglan_
2011-01-04 17:46

Du oanonyme kommenterare, har du även fläkt och vattenspridare inne för att tillägga verklighetskänslan? Ev kanske en hjälm på dig och flamsäkra skor med tillhörande handskar i härligt material och ett bra underställ? Eventuellt hade du en Porsche Fanatec ratt med spakställ och koppling eller så körde du med Logitec G27an som gemene man har. Test görs på de grunder som huvud intressenterna kommer bruka det.

#9
Oanonym
2011-01-06 19:53

_ugglan - nej, ingen vattenspridare, hjälm eller raceställ. MIN åsikt är bara att när man recenserar ett bilspel, en speltyp som faktiskt har ett ändamålsenligt tillbehör, så tycker jag det är rimligt att man recenserar spelet även med det. Framförallt i en biltidning... Jag vill nog även påstå att huvudintressenterna till ett spel som gt5 faktiskt har ratt o pedaler. Sedan håller jag med i en hel del av testarens åsikter, personligen hade jag tex väntat mig lite mer av spelet och körkänslan. En ak47 med lösplugg hemma i vardagsrummet tänjer lite för mycket på gränsen för vad som är rimligt för cs-spelande, även om det vore roligt ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.