Bild
Nästa artikel

Suzuki Swift Sport: Omaskerad körglädje

Provkörningar

I den dimmigaste forntiden var Austin Mini det mest alerta man kunde köra. All den sprudlande körglädjen fick knappt plats i den lilla bilen och kombinationen framhjulsdrift, låg vikt och lågt pris gjorde upplevelsen tillgänglig för var och en. När dimmorna skingrat sig och Leyland dribblat bort sig själv klev oväntat stel-tyska Volkswagen in på scenen med Golf GTI.

Återigen en lätt, framhjulsdriven och prisvärd bil, full av körglädje. Peugeot tog rygg med 205 GTI, Honda drämde till med Civic CRX. Sedan dess har Suzuki försökt få till det och har med nya Swift Sport träffat mitt på nerven.
Suzuki Swift Sport skulle antagligen av någon biltidning av mer konsumentombudsmannamässig karaktär dubbas till Sveriges farligaste bil eftersom den överstyr om man dyker in i kurvor med gaspedalen uppsläppt. Automobil gillar beteendet, som hjälper Suzukin att hålla spåret i A-sprinten. Ã-verstyrningen avbryts enklast med gaspedalen. En lagom gas ger bilen ett helt neutralt beteende så att farten och spåret kan hållas trots att man svänger fullt. En normal framhjulsdriven bil har i detta skede plogat ut i understyrning, vissa av dem av typen som inte går av för hackor.

Om man inte tar hand om den inledande överstyrningen kastar Swift snabbt tillbaka i ett bredare returkast som kan bli knepigt att få under kontroll. Tar man inte heller det kastet på allvar är vändningen ett faktum. Flygfält rekommenderas. Med antisladdsystemet ESP aktiverat händer naturligtvis inget av detta. Dess värre i konbanor och dess bättre i trafiken.
Genom att klämma ner en 1,6 liter stor motor på 125 hk i den korta, höga och 1 100 kg tunga Swiften fick Suzuki bra fart på hjulen. Tillverkaren hävdar en toppfart på 200 km/h vilket låter optimistiskt men kanske är möjligt. Det var inte mer än 20 år sedan Saab 9000 Turbo pressade sig förbi 200-vallen. För att göra sig av med farten har bromsarna uppgraderats till skivor runt om. Utöver det har styrutslaget begränsats något för att inte drivknutarna ska gå hädan i förtid.


Hjulupphängningarna är av samma typ som på de flesta enklare småbilar, fjäderben och undre triangellänk fram och en halvstel torsionsaxel bak. Billigt och förvånansvärt effektivt. På motorväg bidrar stötdämparna med en viss studsighet eftersom de ligger på gränsen till alltför hård sättning. På knixig landsväg och i konbanan däremot ger de bilen den rapphet som är en stor del av körglädjen.

Växellådan är däremot en icke-upplevelse. Den finns och gör sitt jobb utan motstånd men levererar inga sensationer av känsla. Dessutom är femman växlad i lägsta laget. I motorvägsfart snurrar motorn med hela 3 800 r/min vilket borde göra Swift surrig, men icke. Ljudnivån är klart rimlig och vindbrus kring backspeglarna är den källa som bidrar mest till ljudet. Mellan motorljud och vägbuller är det jämn match på motorvägen. Den enskilt största störningen på motorväg är att det finns ett litet glapp i programmeringen av motorn mellan drivning och motorbroms. Det gör att när gasen försiktigt släpps för att mjukt landa i lätt motorbroms så stryper motorn bensinen lite för plötsligt med ett ryck som resultat. I lätta utförslut eller vid tätare trafik ger det en lite ryckig gång.

Den uppgivna bensinförbrukningen på 7.2 liter per 100 km är klart rimlig. Under den mångfacetterade provkörningen drog Swift Sport bara tre deciliter mer trots en mer gaspedalsbetonad körstil än EU-normen som används vid mätningen i laboratorium.
De aktiva systemen på bilen - låsningfria bromsar (ABS), elektronisk bromskraftsfördelning (EBD), antisladd (ESP) och antispinn (TC) - jobbar klanderfritt. Tillsammans med de 195 mm breda sjuttontumsdäcken blir bromssträckan klart godkänd och regleringen hos ABS jobbar med korta intervaller som gör att bilen hålls nära gränsen hela tiden. Även när man bromsar över ett gupp finner sig systemet snabbt och ger efter mycket kort tid full bromseffekt igen.

Invändigt är Suzukin överraskande solid, långt ifrån den pappighet man normalt förknippar med enklare bilar. Även ritstiftens färder över designblocken tilltalar och den inbyggda stereon är bland det snyggaste som fällts in i en instrumentpanel i modern tid, anspelningarna på seriös hemmastereo är tydlig. Ljudet som kommer ur maskinen är rimligt utan att vara galet överdrivet och kontrollerna i ratten är logiska.
Även stolarna följer den inslagna banan och är både snygga och bekväma. Att köra Sverige på tvären nonstop är en fullt genomförbar övning även om Swift till karaktären trivs bäst i sta'n och konbanan. Baksätet är fullt användbart för vuxna, mycket på grund av att taklinjen håller höjd hela vägen till bakluckan.

Nyckellös start har börjat komma på bred front sedan systemet introducerades på lyxbilarna för ett antal år sedan. Suzuki följer trenden i Swift Sport och byxfickan eller mugghållaren blir naturlig plats för "nyckeln". En risk när man testar med flera bilar är att man lämnar bilen till någon annan och behåller nyckeln i fickan. Det fungerar bra tills bilen stängs av för att sedan kräva nyckel för att hoppa i gång igen. Då gäller det att man inte åkt på långresa i var sin riktning. Teoretiskt sett borde man då kunna utnyttja den 10 000 mils nonstop garanti som Suzuki förser bilen med.
Om man tänkt sig att krocka med Swift finns goda förutsättningar att klara sig någorlunda helskinnad. Fyra stjärnor hos Euro-NCAP och en uppsjö krockkuddar håller skadeverkningarna på lite avstånd. Även den påkrockade parten har man tänkt på och det finns inget slut på hur många fästen och upphängningar som är tänkt att vrida och vika sig vid exempelvis en påkörning av fotgängare. Till och med torkarna har kalkylerats att ge efter vid påstötning.

Grundmodellen av Swift är en relativt billig bil, men Swift Sport tar med ett grundpris på 174 900 steget upp i ett getingbo av ärtiga småbilar. Till exempel Citroën C2 och Ford Fiesta går att få med på papperet jämförbara egenskaper för betydligt mycket mindre pengar och basversionen av Mini Cooper är fem tusenlappar billigare. Vill man ha mer effekt faller valet på Seat Ibiza Cupra med 180 hk för bara 6 000 kronor utöver Suzukis anbud. Är komfort högsta prioritet kan en Volvo C30 med minsta motorn bärgas för ungefär samma pengar. Swift Sport är alltså ingen billig bil. Däremot är den prisvärd. Den besitter nämligen en eftertraktad egenskap som de flesta konkurenter har i mindre mått: körglädje. I Swift Sport finns den i ren och omaskerad form.

Suzuki Swift Sport

Pris från 174 900 kronor.

Motor
4-cylindrig rak motor med dubbla överliggande kamaxlar med 4 ventiler per cylinder.  Variabla ventiltider.
Borrning/slag    78/83 mm
Volym    1,586 cm3
Kompression    11,1
Max effekt    125 hk (92 kW) vid 6 800 r/min
Max vridmoment    148 Nm vid 4 800 r/min

Formkurva
0-100 km/h    8.9 s
Toppfart    200 km/h
Vikteffekt (kg/hk)    8,84
Litereffekt (hk/liter)    78,8
Förbrukning bl körning    7,2 liter/100 km

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad manuell växellåda.

Mått
Längd    3 765 mm
Bredd    1 690 mm
Höjd    1 500 mm
Axelavstånd    2 380 mm
Spårvidd fram/bak    1 460/1 470 mm
Tjänstevikt    1 105 kg
Tankvolym    45 liter

Hjulupphängning
Individuell upphängning, fram fjäderben McPhearson med krängningshämmare. Bak, torsionsaxel, skruvfjädrar.

Styrning
Kuggstång, elektroniskt servo. Antal rattvarv 2,9. Vändcirkel 10,4 m.

Hjul
Fälg fram/bak 6,5 tum.
Däck fram/bak 195/45-R17

Bromsar
Skivbromsar fram 276/20 mm(ventilerade) och bak 276/20 mm. Låsningsfritt system, EBD.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.