Bild
Nästa artikel

PROV: BMW 123d

Kupé med knuff

Stark, snabb och snål. Sportig kupé från BMW. Tvåliters turbodiesel med rekordhög litereffekt.

 Det råder måhända delade meningar om den här bilens design, men bmw 123d är hur som helst en liten iögonenfallande kupé med en helt egen karaktär.
Inte helt oväntat har den också mycket trevliga köregenskaper och dessutom en motor som på papperet lovar runt - och som i verkligheten levererar fett!

En diesel på

2 liter, 204 hästkrafter och 400 newtonmeter som genererar 0 - 100 km/h på 7 sekunder och en toppfart på 238 kilometer i timmen!
Den här turbodieseln är gjord helt i aluminium och först i världen med en litereffekt över 100 hästkrafter. Dessutom är 123d först i sitt segment med variabel twin-turboteknik, vilket innebär »seriekoppling« av en liten och en stor turbo som tillsammans ger en hög och jämn vridmomentkurva.

Maskinen levererar inte fullt direkt från tomgång, men från 1 500 r/min tar den tag i bilen och skjuter iväg den med imponerande kraft. En hög och bred vridmomentkurva innebär att arbete med växelspaken sällan är av nöden - men däremot trevligt; lådan är smidig och de sex växellägena klickar på plats med lätta handgrepp.

Bmw 123d är

tung för sin storlek, men det märks egentligen inte förrän vid riktigt inspirerad körning. Då känns den framtung i kurvorna, är lite för understyrd och även lite tungstyrd. Den elektriska servostyrningen kan med fördel vidareutvecklas.
dsc, som esp kallas hos bmw, kan kopplas bort helt och då kan man dra extra fördel av den elektroniska differentialspärren. Det är en ny och trevlig funktion som tillåter föraren att avnjuta ett visst mått av hjulspinn (bakhjulssladd).
Kupéversionen av 1-serien är tolv centimeter längre än halvkombin och den ökade längden återfinns bakom bakhjulen och märks i viss mån i form av längre bagageutrymme. Men den långsträckta eleganta taklinjen har gått ut över takhöjden i baksätet, där man bör vara kortvuxen. I övrigt har 123d samma interiör som halvkombin.


När jag stannar

vid rödljus dör motorn, när jag petar på gasen rister det till och dieseln knackar i gång på nytt.
Det handlar om att spara miljö och pengar - eller i alla fall miljö; konstruktionen kostar nog mer än de dieseldroppar den sparar.
En bmw 123d kostar 315 000 kronor (plus tillval, på provbilen betingade dessa 54 000 extra).
En 120d med 177 hk sparar drygt 40 000 kronor.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.