Bild
Nästa artikel

PROV: Citroën C5

Tjänsterätt!

Efter drygt 20 000 sålda exemplar i Sverige sedan introduktionen för snart sju år sedan hör Citroën C5 till trafikens vardagsmat.

De ljumma premiäromdömena om bilens måttligt magnetiska utseende hade tydligen liten bäring på försäljningen, viktigare var att Citroën C5 var en rymlig, bekväm och välutrustad bil till klart konkurrenskraftigt pris.

Andra generationens C5 riskerar ingen utseendekritik, dess energiska linjer skvallrar om att formgivarna haft roligt på jobbet. Särskilt kombimodellen har belåten linjeföring, stora utrymmen och  potential att bli en riktig praktsäljare. Åtta av tio C5 är i kombiutförande, tyvärr var den nya inte tillgänglig vid Automobils första provkörning på omväxlande snabba och slingriga vägar i trakten av Lissabon.

Självsäkerheten i linjerna är ingen slump och kommer att behövas. Cit-roën har aldrig varit något hett alternativ i tjänstebilssvängen i Sverige, eller på någon annan marknad heller för den delen, men nu ska det bli ändring hoppas tillverkaren. Då krävs det ordning på ett antal faktorer och utseendet är naturligtvis en av dem.

Fronten ser ut som om designavdelningen fortsatt ett par timmar in på kvällen när den mindre C4 fått sitt gillande av företagsledningen klockan tre. C5 har bred, glad käft med moderiktigt skulpterade strålkastare, vars linjer går igen i dimljusen ett stycke ned. Längs karossidan löper ett markerat veck, den bakre lilla sidorutan har sin märkespassade knyck, över bakhjulen sväller plåten på moderiktigt manér och den konkava bakrutan ser ut att ha lyfts från C6 - nästan. Här och var finns kromaccenter som lyxar till helheten. C5 ger ett »fett« och närvarande intryck, karossen är nästan 190 cm bred.

Inredningen andas också kreativa ögonblick i designverkstaden: »En förarplats med fokus på föraren« enligt pressmaterialet. Verkligen?! Här finns i alla fall mängder av former och spännande vrår att bekanta sig med, utan att det känns komplicerat. Det skulle vara med undantag av en myriad småknappar på mittkonsolen i så fall. Å andra sidan kan det mesta skötas från ratten, där det stora rattcentrum är fast (som på C4) och innehåller reglage för farthållare, ljudanläggning, navigering etc.


Ratten i sig är delikat, med metallinlägg vid handgreppen och låg vikt. Här har man inget bojsänke i greppet, som i så många andra bilar, utan ett finstämt instrument i körprecisionens tjänst. Styrningen (med elektriskt servo) löper kugghjulsjämnt och exakt vid hyfsat forcerad körning på sämre vägar - vilka det i sanningens namn finns allt färre av i södra Portugal eftersom landsdelen snabbt asfalteras med friska eu-bidrag.

Finishen är oklanderlig, med skön taktil nivå för fingertopparna och tyskt ryckfasta detaljer. Hur C5 håller i brukslivet kan bara tiden utvisa.
Så ny bilen är saknas ett par av de senaste finesserna. Ingen avståndsradar som automatiskt håller koll på rörelserna i trafiken framför och anpassar den egna bilen efter dem, ingen nyckellös tändning. Å andra sidan har vindrutan en ny typ av ljudisolering i ett mellanskikt och det går att få laminerade sidorutor för extra ljudkomfort till V6-modellerna. Och så finns en »parkeringsmätare« som tillval, vilken upplyser om den där p-fickan är stor nog för bilen att baxas in i (håller koll i intervallet tre till åtta meter).

Av Citroëns personbilsförsäljning i Sverige utgörs nästan tre fjärdedelar av dieselversioner, så första turen tar jag i C5 med 138-hästkrafters diesel-motor. En av fyra oljebrännare som erbjuds, alla har partikelfilter. Räkna med att C5 med denna motor blir den mest sålda varianten i Sverige. Maskinen är ingen sensation men en modern turbodiesel med hyfsat drag under några korta ögonblick i mellanregistret. Både femman och sexan känns loja i omkörningar, annars lunkar motorn på utan att göra väsen av sig.
Den verkliga nyheten med denna dieselversion återfinns i stället i hjulställen. Alla Citroëns mellanmodeller har haft gashydraulisk fjädring sedan gs dök upp i början av 1970-talet, men nya C5 kan beställas med stålfjädring. En svordom i kyrkan, en brak… -  ja, ni vet vad, i salongen.
Jag antar att det är smart tänkt för att »vidga tratten« av köpare också till dem som tidigare avskräckts av märket på grund av gasyhydrauliken. Hur som helst fungerar den konventionella fjädringen utmärkt, personligen skulle jag absolut föredra den. I huvuddrag är konstruktionen av upphängning och fjädring den samma som i Peugeot 407, nya C5 har dock klart större axelavstånd än koncernkollegan.

Meningen är att stålfjädringen ska erbjuda en sportigare körkänsla med »mer vägkontakt«, medan gashydrauliken, »3 Plus« som den kallas här, ska attrahera traditionella kunder med sinne för det tekniska. Gashydrauliken ingår i de dyrare utrustningsnivåerna Comfort och Exclusive, stålfjädring i basversionerna och Dynamique.Citronister jorden runt får ursäkta, men det finns flera situationer då gashydrauliken får se sig i fatt och förbi av de bästa konventionella fjädringarna; över broskarvar, potthål och i stabilitet vid plötsliga kursändringar.

Bästa motorvalet är 2,7-dieselsexan med dubbelturbo och 208 hk, en maskin jag dagen före kört i Jaguar xf och som även i C5 ger ett genomattraktivt intryck. Bra drag, mjuk gång, låg ljudnivå - en av marknadens bästa dieslar. Utgångspriset knappt 334 000 kronor för en C5 med denna motor och Exclusiveutrustning är klart konkurrenskraftigt, ett lyxbilsfynd till budgetpris.
Utrymmena fram är verkligen generösa, särskilt i sidled. Enligt presspresentationens magnifika jämförelsetabell med klassens alla bilar ska C5 vara rymligast av alla där framme, medan måtten för baksätet inte nämns. Inte så konstigt, där är C5 inte så spatiös som man först vill tro men gott om takhöjd finns i alla fall.

Stolarna erbjuds i två versioner, varav den lyxigare varianten har vickbar överdel av ryggstödet, massagefunktion och extra skålade sitskanter. Jag satt utomförträffligt i båda. Ã-ver huvud taget är åkkomforten ett trumfkort. Bilen går supertyst, stadigt och lugnt. Särskilt, som sagt, den stålfjädrade versionen. Ett visst »Citroëngung« är inbyggt också där, men det kommer konsekvent och i lagom dos. Båda provbilarna hade för övrigt ytterspeglar som darrade i fartvinden vid ca 130 km/h så det finns utrymme att finslipa ytterligare..

Utrustningen i alla versioner omfattar bland annat  klimatanläggning, farthållare/fartbegränsare, krockkuddar för knäna och cd-stereo med MP3-funktion, dessutom finns tre »businesspaket« (se separat ruta), samt »parkeringspaket« (5 000 kronor) och »säkerhetspaket« (4 000 kronor).
Helheten är inte revolutionerande, de tiderna är nog förbi hos Citroën vid det här laget, men nog är nya C5 en riktigt slagkraftig kombination av allt det som gjorde förra modellen så populär. Och nu kan man bli sugen på bilen enbart för utseendets skull också. *

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.