Bild
Nästa artikel

PROV: Peugeot 407 Coupé

Lockvara

Peugeot 407 Coupé kommer aldrig att bli en volymbil, den är snarare imageskapare än säljsuccé. Har den drömvagnspotentialen som krävs?

Man tar igen på gungorna vad man förlorar på karusellerna. För Peugeot är 407 Coupé en karusell, men om modellen höjer märkets image är det tillräckligt för att man kan räkna hem affären på de vanliga 407-modellerna.
Föregångaren, den vackra 406 Coupé som kom 1997, sålde bättre än förväntat. Prognosen 70 000 bilar överträffades med mer än 50 procent, totalt 108 000 stod det på summaraden när modellen lades ner förra året. Det innebär att den stod för mer än 40 procent av alla coupébilar som Peugeot sålt under sina drygt 100 år i branschen.
Enligt Peugeots undersökningar är coupékunder varken märkesbundna eller -trogna. De vill bli förförda. Att man slår till på en bil handlar om kärlek vid första ögonkastet snarare än kalla fakta. Trots kundernas otrogenhet vill Peugeot använda Coupémodellen för att locka kunder till märket - och få dem att stanna.

Pininfarina som formgav föregångaren, lämnade offert och formförslag till 407, men uppdraget föll till sist på Peugeots eget designteam. Designavdelningen har på tio år vuxit från sex personer som mest förmedlade önskemålen mellan Peugeots ledning och Pininfarina till omkring 140 personer som faktiskt jobbar med att formge deras bilar.
Peugeot har arbetat aktivt med växthuseffekten. Hela 2,8 kvadratmeter av karossens yta består av glasrutor, men tack vare en effektiv klimatanläggning håller temperaturen sig på en vettig nivå samtidigt som utsikten är formidabel.
Man har även arbetat med växthuseffekten på en högre nivå. Trots marknader som exempelvis Sverige och Grekland ligger den totala andelen 407:or med dieselmotor på hela 80 procent. Peugeot är skickliga på snålstarka oljebrännare och bland de tre motoralternativen är 2,7-litersdieseln mycket intressant.  Bland annat för att den 204 hästkrafter starka V6-motorn har högre litereffekt än de två bensinmotorerna. På köpet får man hela 440 Nm att leka med och miljösamvetet mår gott av att motorn är utrustad med tredje generationens partikelfilter, något som höjer serviceintervallen på filtret från 12 000 till hela 21 000 mil. Bensinmotoralternativen är samma som i övriga 407:or, en V6 på 3,0 liter/207 hk samt en rak fyra på 2,2 liter/158 hk.

Bilen är lägre, längre och bredare än sina 407-kusiner. Fjädringen har sänkts 10 mm fram och 23 mm bak samtidigt som spårvidden har ökat med 19 mm fram och 46 mm bak. För att ge föraren en bättre körupplevelse är stolen sänkt 20 mm och tillbakaflyttad 9 mm.

I Granada, där provkörningen äger rum, finns bara V6:orna tillgängliga. Jag börjar med att prova dieselmaskinen, som lockat mig en hel del. Med vanliga 407 i minnet väntar jag mig dock inte för mycket. Den ovanligt framtunga bilen (65 procent av vikten fram med bensin-V6) blir än mer nosviktig med dieselmotor. Tack vare att motorblocket är gjutet i kompaktgrafitjärn (CGI) är motorn på 199 kg lättast i sin klass, men den är fortfarande 85 kg tyngre än bensinsexan.
Dieseln har automatlåda som standard. Porsche har utvecklat den "manuella" tiptronicfunktionen, och på det hela taget sköter sig lådan väl. Men både jag och min medpassagerare är besvikna på accelerationen. Ska inte 440 Nm kännas mer än så här? Förklaringen är vikten, 407 är en tung klump. Med dieselmotor och automatlåda väger vagnen hela 1 820 kg, och av dessa ligger nästan 1,2 ton på framhjulen. Bensinsexan känns bättre. Motorn morrar tillgivet när man klappar högerpedalen och uppträdandet på vägen är piggare, om än inte sportigt.

Något som Peugeot heller aldrig har påstått. Tvärtom är man noga med att påpeka att 407 Coupé är en Gran Tourer snarare än sportbil, och jag håller med dem till fullo. Styrningen är bra och även villigheten att styra in i kurvor. Men när man pressar bilen gör den framtunga balansen att bilen blir orolig på gränsen för greppet.
Desto bättre att nöta motorväg. Tack vare ett intensivt arbete med ljudisoleringen, där bland annat laminerade sidorutor ingår, går bilen otroligt tyst på nyasfalterade spanska vägar. Ljudkomforten är i klass med de bästa tyska storlimousinerna, och det går att samtala lågmält även i toppfart.
Det är fyra separata säten i bilen. Även om man inte behöver ingå i Snövits stab för att sitta bak, hjälper det att vara kortare än 175 cm. Fram sitter man bekvämt och kan njuta av en inredning i kvalitetsklass med tyskarnas.
V6-modellerna har elektroniskt justerbara dämpare som standard och fjädringen är ganska hård. Med sportknapp kan man låsa dämparna i sitt hårdaste läge, men det känns ganska onödigt.

Sammantaget är 407 en kompetent vagn med många tillgångar. Bland dem ingår tyvärr varken charm eller spänstighet, men desto mer förnuftig kvalitet och säkerhet i kombination med en vacker yta.
Räcker det för att locka fler kunder till märket?
Absolut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.