Bild
Nästa artikel

PROV: Seat Leon RICKARD RYDELL

Sockrat erbjudande

Dömd till ett liv i skuggan av Golf GTI? Nej då, Seat Leon med efternamnet Rydell står på egna ben.

Seat är ett bilmärke där marknads-föringen under lång tid sprungit före själva bilarna. Allt tal om kryddiga körupplevelser och spanskt temperament har helt enkelt saknat täckning.
Därför är det med viss förväntan man närmar sig den nya generationen bilar från Seat, där det åtminstone finns en teoretisk chans att det »eldigt spanska« fått blomma ut. Om formgivningen på nya Altea, Toledo och Leon kan man tycka vad man vill, men egensinnig är den utan tvivel.
Leon 2,0 tfsi Sport-Up är den raka motsvarigheten till Golf gti (se A-test i Automobil 4.06) och tilläggsnamnet Rickard Rydell Edition indikerar en specialare för svensk marknad. Egentligen är det fråga om ett utrustningspaket som mest innehåller kosmetika (kromade dörrhandtag och backspegelkåpor till exempel), men Rickards bil är 7 100 kronor billigare än Sport-Up och 199 900 kronor gör detta till en klart aptitlig anrättning. På papperet - men i verkligheten?

Leon känns mindre högbyggd än Golf som har kraftig minibusskänsla, fast bilarna är nästan exakt lika höga. I Seat sitter man förvisso också högt men inredningens mjukare stil är i alla fall ett bevis för latinskt kynne snarare än germanskt. Mindre tillknäppt, mer ombonat och med kvalitetskänsla som knappast står koncernsyskonen efter.
Seat har inte tilllåtits släppa fram motorn helt, Leon 2.0tfsi ger »bara« 185 hästkrafter jämfört med 200 i Golf gti. En digital strypbricka i den obefintliga förgasaren.
Skillnaden känns, men inte som något stort problem. Tvärtom är Leon en friskus som upplevs nättare och på sätt och vis rappare än Golf.
Till det sistnämnda bidrar antag-ligen fjädringen som är onödigt stötig, åtminstone upplevelsen säger att Leon är ett par snäpp stramare än Golf gti och det helt i onödan.

Den typen av sportighet - som verkar toppen under provturen runt bilaffären men inte ger någon fördel vid verkligt hård körning - har varit vw-koncernens paradgren i många år, men Golf V-plattformen visar att det finns äkta kapacitet också.
Seat Leon 2,0 tfsi Sport-Up Rickard Rydell Edition är en bil som väldigt lever upp till det slitna begreppet körglädje -kul att se på och gladlynt att svetsa runt med på landsortens småvägar.
Minnet letar fram en Seat Leon Cupra ur gamla generationen (baserad på Golf IV) med Volkswagens vr6-motor på 204 hästkrafter och fyrhjulsdrift från Haldex. Den kändes påtagligt tung i gumpen, låg och aningen »satt«.
Även om gamla sexcylindriga Leon var en kul typ i kraft av sin orriga motor och sin fyrhjulsdrift är det enkelt att konstatera framstegen. Nya Leon är en betydligt mer genomarbetad bil.
Men det är alltså med priset den främst ska konkurrera. Det märks om inte annat på att nya Skoda Octavia RS - förvisso större och med 200 hästkrafter - kostar 225 900 kronor i grundutförande.
Med tanke på att Golf gti kostar 245 900 kronor i grundutförande är det en hel del som talar för Rickards Leon.