Bild
Nästa artikel

PROV: Subaru Impreza WRX STi

Buskul

The only difference between men and boys is the price of their toys. Jodå, nya »Supersubban« har blivit dyrare. Men också starkare och snabbare, säkrare och bekvämare samt både mindre och större!

 Bakom ratten på den senaste SuperSubban väljer jag »I« som här står för »intelligent« - klart man vill vara intelligent. Det programvalet innebär att nya Subaru Impreza wrx sti är lite mer ekonomiskt sinnad än i normalläget »S« och värstingläget »S Sharp« - fast det innebär förstås också att bilen då är lite klenare.

Hur mycket klenare

uppger inte Subaru, men »I« räcker hur som helst mycket bra: Även när den är intelligent går den här bilen faktiskt utav h-e. Så vi nöjer oss med »I« - i nästan en mil.
Vi lämnar Sturup Raceway och kör E65 österöver i några kilometer, men svänger sedan av och in på riktigt härliga asfaltslingor med massor av fina öppna kurvor och då är det förstås läge »S Sharp« som gäller.
Denna senaste version av Impreza wrx sti har 300 hk, avancerad fyrhjulsdrift med justerbara diffbromsar och det är synnerligen underhållande. Jag roar mig kungligt och det känns faktiskt som bilen har lika kul som jag.

Kanske lite för

kul för allmänna vägar. Återgår till intelligent verksamhet, konstaterar att den nya versionen av »värsting-Imprezan« faktiskt erbjuder riktigt anständig komfort och att den mycket väl kan duga för vardagsbestyr. Fjädringen är för all del av det fastare slaget, men alls inte idiotstötig, och ljudnivån är pratbar även långt över tillåten hastighet. Recarostolarna fram håller fast ryggen och dess avslut både bra och bekvämt och baksätet erbjuder hygglig komfort för två vuxna.

Fast kopplingen är

lite för bitsk för att man ska orka idka kökörning med den här pjäsen - och det vore ju också att kasta pärlor för svin. Lite så känns det även att på ett intelligent manér ligga och tuffa runt på drygt tomgång längs Ã-sterlens vackert vindlande
vägar, varför vi vänder nosen mot väster och kör tillbaka till Sturup Raceway.
Där kan jag inte undvika att bli imponerad. Inte för att bilen är lättkörd, för det är den alls inte. Jo, den är lätt att köra ganska fort men svår att köra mycket fort. Då påminner den mycket om föregångaren; kraftig understyrning in i kurvorna när jag laddar hårt, och ibland kan jag få ut baken genom en rätt avvägd dutt på bromsen eller
ett brutalt gasuppsläpp och rattkast - men lätt är det inte och inte konsekvent heller.


Boxermotorn drar som

tusan och varvar ännu värre. En varningslampa och en summer påpekar när det är dags att växla och det är faktiskt befogat, att varvtalet börjar bli högt känns och hörs inte alls på samma sätt som hos en V- eller radmotor. Den sexväxlade lådan är lite smidigare än tidigare, men fortfarande inte toppklass.
Efter ett tiotal varv och en hel del experimenterande men inställningarna av differentialbromsarna hittar jag dock ett läge (Auto -3) som gör att jag någorlunda konsekvent kan köra med lagom driftande bakvagn i åtminstone några av kurvorna och nu börjar det bli riktigt kul och efter bara några varv till blir jag förstås avflaggad. Slut på det roliga men det är alltså nu jag blir som mest imponerad.

Subaru Impreza wrx
sti pallar för det här. Efter cirka tio ganska raska varv och sex i näst intill full karriär
tar bromspedalen lite djupare men
effekten är oförändrad - och då hör det till saken att Sturup Raceway är ganska tuff mot bromsarna. Finns inte så många andra bilar som fixar den resan.

Bromsarna kommer från

Brembo och det sitter ventilerade skivor både fram och bak. Super Sports abs medger separat styrning av varje skiva och har sensorer som tar hänsyn till styrutslag, krängning och G-krafter. Här finns också elektronisk bromskraftfördelning som övervakar och styr fördelningen mellan fram- och bakaxel vid hårda inbromsningar.
Den justerbara centrumdiffer-entialen dccd (Driver's Control Centre Differential) ger en mängd inställningsmöjligheter men kräver också en engagerad förare. Här finns manuellt läge, då föraren själv kan justera centrumdifferentialen i sex steg, samt tre automatiska lägen då föraren kan välja mellan tre automatiska grund­inställningar som i sin tur i viss mån kan anpassas efter olika förutsättningar och preferenser.

Föraren kan också

ägna sig åt »Multi­mode Vehicle Dynamics Control System«, ett långt uttryck för justerbart antisladdsystem. Förutom normalläget finns ett tractionläge som innebär minskad elektronisk övervakning - ökat utrymme för förarens leklynne.
Dessutom kan systemet stängas av. Enligt Subarus pressmaterial används det i nödfall för att komma loss ur besvärliga underlag - men det används också med fördel på banan!
Nya Impreza är byggd på samma bottenplatta som Legacy, vilket resulterat i längre axelavstånd (+ 10 cm). Ändå är den nya Impreza-karossen fem centimeter kortare, och summan av denna kardemumma är kortare överhäng, bättre innerutrymmen och dito fjädringskomfort.

Andra minnesanteckningar som

också bör få plats är 18-tums aluminiumfälgar, rattmonterade reglage för stereo och farthållare, navigator, nyckelkort och startknapp i stället för hederlig tändningsnyckel, xenon-strålkastare med strålkastarspolning, fem säkerhetsstjärnor i Aussie ncap (samma som Euro ncap) samt fri service i tre år eller 4 500 mil.
Den här bilen är fem centimeter kortare och 50 000 dyrare än sin föregångare och hur klokt det är att investera 449 900 kronor i en ny Impreza wrx sti tål förstås att diskuteras.
Men nöjet i en sådan investering är odiskutabelt.

Taggar: Test/Prov
PROV: Subaru Impreza WRX STi
PROV: Subaru Impreza WRX STi

Kommentarer

#1
Karen
2013-11-19 00:21

Good to find an expert who knows what he's tanlkig about!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.