Bild
Nästa artikel

Automobil 3.11 – I butik nu!

Tidningen

Våren är här! Nej, inte riktigt kanske. Medan det fortfarande finns vinterföre ska man passa på att åka fyrhjulsdrivet. Vi fördjupar oss i nya Subaru STi Racing som får möta första generationens Impreza GT. Har utvecklingen gått framåt eller på bredden?
Galna Caparo F1 provkörs, precis som sommarvagnen BMW 650i Cabriolet och lyxcoupén Mercedes CL 500. Och i A-test pressar vi Audi RS5!
Detta och mycket mer i Automobil 3.11.

PROVBLÄDDRA HÄR!

FRONT Sordellis är modellen
En kalifornienboende argentinare med svaghet för det italienska bygger bilar så man baxnar. Jeremy Clarksons BBC-besökare byggs! Porsche på kälken och Audi på skidan, nytt i bilbokfloden – ja, det händer faktiskt en massa också utanför Genèvesalongen.

PROV BMW 650i Cabriolet
Nya stora öppna BMW är inte alls lika kontroversiell i linjerna som den gamla men maffig så det räcker i alla fall. Calle Carlquist provkörde på minnesvärda vägar ända nere i Sydafrika och kom hem med flera minnen av – djurlivet.

A-TEST Audi RS5

En Audi som heter RS – då vet man att det handlar om ett fett stycke, med mycket utrustning och fyrhjulsdrift på fötterna. Coupén med läckerlåtande sug-V8 är både het och förvånansvärt kall att möta. Daniel Östlund förklarar.

PROV Mercedes-Benz CL 500
Den bara finns där, den stora coupén från Mercedes-Benz, och ställer till det för konkurrenterna utan att göra så mycket väsen av sig. Nu har vacker som en dag blivit en skönhet för hela veckan – en svårt imponerande bil.

PROV Range Rover Autobiography
Top of the tops. Daniel Östlund har från andra våningen åsett svenskarnas kamp mot vinterföret och lett en smula. I denna maxade version av SUV-solitären saknas ingenting och inget före är omöjligt att forcera.


PROV Lexus CT 200h
För dig som tycker att Toyota Prius är som ett block djupfryst fisk att köra har det japanska lyxmärket totat ihop en sportigare hybridvariant som ska ge både körglädje och minimala avgaspuffar.

PROV Peugeot 508 GT
Det franska märkets ökenvandring i design ser ut att vara över. Joakim Dyredand har klämt på häftigaste versionen av ersättaren till både 407 och 607 och blivit riktigt förtjust i både bil och teknik.

PROV  BMW 550i
Den här är lätt att missa i den mängd exemplar av nya 5-serien som redan hittat ut på vägarna. V8 och 407 hk i en diskret sedan, det gör att den kommande BMW M5 redan har en tuff konkurrent i huset. Till ett pris, ska sägas!

PROV Mercedes-Benz E-klass cabriolet
Winds of change: Mercedesingenjörerna tar nya grepp på problemet med blåst 
i håret och lyckas väl. Även i övrigt stämmer det mesta när den öppna mellanmodellen tar ett kliv uppåt i storlek.

PROV Caparo T1
Spänt fast dig? Lugn och fin? Okej, då drar vi! Om fem sekunder har vi krossat 160 km/h-gränsen och skenar vidare mot långt över 300 knyck. Caparo T1 är på banan efter inledande bekymmer och vi har kört den vansinniga F1:an för gatan.

DUELLEN Impreza GT vs. STi Racing
Det skiljer elva år och 255 kg mellan de här båda fyrhjulsdrivna turborackarna. Subarus väg från anonymitet till stjärnorna och communitykelgris skildras av Daniel Östlund som jämfört körglädje då och nu.

KÖPLUST Fiat Barchetta
Här behövs inga bortförklaringar – ska du ha en liten och kul cabriolet i vår och inte en Mazda Miata, titta på den här! Men läs detta först.

KLASSSIKER Lotus Esprit V8 GT
Englands sportbilslångkörare i läcker finalversion. Vi hittade ett exemplar i extremskick och kunde inte hålla fingrarna borta. Daniel Östlund målar upp.

REPLAY James Hunt, osannolik
Efter en osannolik uppryckning låg engelsmannen med det vilda levernet i världsmästarläge inför F1-upplösningen 1976, så nu fick flygvärdinnorna vara i fred.

BERÖMDA MOTORER Lamborghini V12
Vår motorexpert Fredrik Westin berättar om hur det egentligen gick till när Lamborghini byggde sin enastående V12 och varför den lyckades överleva så länge.

PROVBLÄDDRA HÄR!

Automobil 3.11 – I butik nu!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.