Bild
Nästa artikel

Halva motorn och hela nöjet

LASSE ROHLIN * PORSCHE 968 1992

Lasse Rohlin från Södertälje sålde glidarhojen för att köpa en Porsche 968.

Egentligen ville jag köpa en Porsche 928. Jag tittade på en som var importerad men saknade servicebok. Kompisen Håkan avrådde bestämt! Han hade varit i Tyskland 2006 och köpt en Mercedes slk 320.
- Det måste finnas servicebok annars vet man ju inte vad det är man köper, var Håkans vassa ord. Vore det inte bättre med en halv V8 fortsatte han och pratade om att 968 är en rolig bil.

 »Att köpa en 928 var med lite eftertanke ingen bra affär. Man behöver
oftast lika mycket pengar i buffert som man betalar för själva bilen.«

Under januari och februari 2007 letade jag på Mobile.de och andra tyska bilsajter. Hittade först en röd 968 i Stuttgart, Porsches hemstad. Det var lite för långt att köra till Sverige från Stuttgart, så den bilen fick stå kvar.
Hittade sedan en 968 1992 i Berlin, blå med svart läderklädsel, 13 500 mil. Jag kontaktade säljaren och fick servicebok och diverse handlingar. Prutade ner priset från 12 500 euro till 11500 inklusive vinterdäck.
Jag tog med mig polaren MurarMats på resan. Vi flög med Ryanair från  Nyköping till Lübeck. Buss från Lübeck till Hamburg. Tåg från Hamburg till Berlin.

Hos handlaren godkände vi bilen. Lastade in sommardäcken, som med nöd och näppe fick plats. Körde järnet till tüv(tyska vägverket) för att få skyltar. Detta drog ut på tiden. Färjan skulle gå om fyra timmar och vi hade 40 mil att köra till Travemünde.
När vi väl hunnit handla öl och kört på färjan, efter att ha blivit fotograferade av en fartkamera på vägen upp mot Travemünde, rullade vi av färjan i Trelleborg på morgonkvisten. Snövallarna vid vägrenen var två meter höga!
Med odubbade vinterdäck (205 fram och 225 bak) blev det en resa som jag och Mats sent kommer att glömma! Trötta och på helspänn puttrade vi mot Södertälje. Nio timmar senare var vi äntligen hemma.

Jag är väldigt nöjd med min 968 hittills. Har bytt ratt till en Club Sport i läder (968 har förmodligen världens fulaste originalratt) och renoverat bromsarna. Bilen är hur rolig som helst att köra. Med en treliters rak fyra måste den stressas på höga varv för att den ska visa sig från sin bästa sida.
Om man jämför med att köpa bilen i Sverige är det nog lite billigare i Tyskland men framför allt så fanns det inte något utbud i Sverige av 968.

Porsche 968 1992
IMPORTKOSTNADER
Skyltar i Tyskland    155    euro
Regbesiktning i Sverige    2 200    kr
Skrotningsavgift    1 000    kr

Resan kostade också en slant, men den var försumbar i sammanhanget. Det är en upplevelse i sig att importera en bil. Jag lade märke till att tyskarna sköter sina bilar. Alla bilar på bilfirman vi besökte var mycket prisvärda. Jaguar, Maserati, Audi och Mercedes för att nämna några märken.

Kommentarer

#1
Alx
2009-08-26 16:41

Kul!
Vad gick den på?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.