Audi A3 Concept – med 408 hk

Audi A3 Concept – med 408 hk

Publicerad 2011-03-02 18:30
GENÈVE 2011

Så här kommer nästa generation Audi A3 att se ut. Ungefär. För svensk del är dock halvkombikaross mer intressant.

När Audi ska avslöja formerna på nästa generation A3 väljer man sedankaross på konceptbilen. Lite udda kan man tycka eftersom praktiska A3 Sportback har gjort 3-dörrars A3 nästan osäljbar. Och sedankaross är inte lika praktiskt som halvkombi, tycker svenskar. Men svaret finns i den stora marknaden Kina – där Audi satsar rejält. Men vi kan vara lugna. När produktionsversionen debuterar, senast nästa år, finns garanterat en halvkombiversion också.

Audi väljer inte heller att ta det politiskt korrekta spåret och ge bilen en supersnål diesel, hybridteknik eller eldrift. A3 Concept har en rak femcylindrig motor på 2,5 liter som med turbohjälp producerar 408 hästkrafter och 500 Nm.

Drivningen är quattro fyrhjulsdrift och växlingen sker med sjustegade dubbelkopplingslådan S tronic.
Att nå 100 km/h tar 4,1 sekunder och toppfarten är elektronsikt begränsad till 250 km/h. Ordentliga prestanda till trots är förbrukningen inte alarmerande. Snittkonsumtionen är 0,91 l/mil vilket ger 212 g CO2/km. 

A3 Concept handlar siffran tre till trots mest om fyror. Den fyrsitsiga bilen med fyra dörrar och fyrhjulsdrift är nämligen 4,44 meter lång. Synd på den femcylindriga motorn…

Karossbredden är 1,84 meter, höjden 1,39 meter. Axelavståndet på 2,63 meter kan jämföras med dagens 2,58 meter och nuvarande A4 som är 2,82 meter mellan axlarna. Dagens A3 Sportback är 4,29 meter lång.

Den stora single-frame-grillen är kvar men Audi tar steget från radbanden av LED-lampor som så många andra har efterapat. Nu är LED-ljuset jämt fördelat bakom mjölkfärgat glas. Det är gott om kolfiber detaljer i grill och luftintag, men detta lättviktsmaterial lär slopas på produktionsversionen.

Profilen är omisskännligen Audi med 1/3-del sidorutor och 2/3-delar kaross samt en tydlig coupéprofil. Supersmå backspeglar och infällda dörrhandtag som åker ut vid beröring är typiska konceptbilselement. Vikten ska hålls nere med flitigt användande av aluminium. Vikten (troligen torrvikt) uppges till 1 540 kg – vilket visserligen är 10 kg mer än tjänstevikten för nuvarande A3 Sportback 2,0 TDI quattro … 

Interiört känns det nytt och fräscht med smal aluminiumlist som är både dekorativ och funktionell med integrerade knappreglage. De runda fläktutblåsen känns igen från A1.

Kontrollverktyget MMI sitter som vanligt på kardantunneln. Framför den finns en platt sektion med knappar i stället för växelväljare till S tronic-lådan.

Artikeln har
1
kommentar

För min svenska del är en sedan absolut enda alternativet.

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

  • Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.
Senaste nytt

Klicka här för att se hela listan med återförsäljare av tidningen Classic Cars. Vi finns hos 1418 handlare runt om i landet. Hoppas att du hittar en nära dig! 

Följ Automobil på Facebook

Få vårt nyhetsbrev gratis

Klassiker från Klassiker