Bild
Nästa artikel

Honda CR-Z Mugen: klar och kvick

TUNING

Behövs det europeisk hjälp för att göra en Honda rolig nu? Det verkar så, Mugen Euro har gjort CR-Z till en GTI av rang.

I november 2010 visade japanska Mugen sina tolkningar av CR-Z på bilshowen Sema i Las Vegas, USA.

I mars i år meddelade Mugen Euro att man arbetar på en het version av CR-Z och att bilen skulle vara klar för Goodwood Festival of Speed i juli. Tidsplanen ser att ha fungerat, för nu är bilen officiell.

CR-Z Mugen är ett samarbete mellan Honda (UK) och Mugen Euro i Northampton. Med kompressorhjälp har effekten i 1,5-litersmotorn stigit till 200 hk, från 114 hk. Övriga siffror är inte helt officiella men vridmomentet ska ligga kring 245 Nm.

För den med miljösamvete kan det vara skön att veta att hybridtekniken finns kvar. Och för att sänka förbrukningen, eller göra bilen mer körglad, har Mugen Euro banat CR-Z på 50 kg.

Med dessa förbättringar blir CR-Z lika kvick till 100 km/h som Civic Type-R, som nyligen slutat säljas i Europa på grund av att den inte uppfyller de senaste avgaskraven. Miljöboven når för övrigt 100 km/h på 6,6 sekunder. CR-Z hybrid i originalutförande klarar samma disciplin på 9,9 sekunder.

Produktionsbeslutet är som det brukar heta inte fattat. Men några glada hurrarop på Goodwood kan säkert fälla ett avgörande i positiv riktning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.