Bild
Nästa artikelOne-77 - extrem!
Publicerad 4 mars 2009
GENÈVE 2009
Aston Martins superbil får V12 på 7,3 liter, över 700 hk och en prislapp norr om 20 miljoner kronor.
Det allra första chassinumret av Aston Martins omtalade, "definitiva" supercoupé One-77 är en mäktig teknikuppvisning, parad med eleganta linjer och en prislapp som andas självförtroende: räkna med runt 20 miljoner kronor.
- Det här är absolut toppen av vad Aston Martin förmår, sade märkets vd professor Ulrich Bez vid avtäckningen av den elegantbrutala bilen.
Designen är omisskännligen Aston Martin. Framskärmarna har rejäala luftslitsar som "skär in" över strålkastarglasen, bakskärmarna är rejält breddade. allting i handknackad aluminium, förstås.
Motorn är Aston Martins 6-liters V12. Den är monterad ca 25 centimeter bakom framaxellinjen och trimmad hos Cosworth till en cylindervolym på 7,3 liter och "över 700 hk", enligt presentationen. Toppfarten blir "långt över 320 km/h" och 0-100 km/h ska ta knappt 3,5 sekunder. Torrsumpsmörjning gör att motorn kan placeras ca tio centimeter lägre än på övriga Aston Martin och fjädringen är av coil over-konstruktion.
Varje exemplar skräddarsys efter beställaren och får ett avancerat stötdämparsystem som medger finjusteringar
Tjugotumshjulen är försedda med Pirelli PZero i rejäl dimension: 255/35 fram och hela 335/30 bak.
Trots att One-77 ser så oerhört massiv ut är vikten jämförelsevis rimlig, omkring 1 500 kg.
- Det här är absolut toppen av vad Aston Martin förmår, sade märkets vd professor Ulrich Bez vid avtäckningen av den elegantbrutala bilen.
Designen är omisskännligen Aston Martin. Framskärmarna har rejäala luftslitsar som "skär in" över strålkastarglasen, bakskärmarna är rejält breddade. allting i handknackad aluminium, förstås.
Motorn är Aston Martins 6-liters V12. Den är monterad ca 25 centimeter bakom framaxellinjen och trimmad hos Cosworth till en cylindervolym på 7,3 liter och "över 700 hk", enligt presentationen. Toppfarten blir "långt över 320 km/h" och 0-100 km/h ska ta knappt 3,5 sekunder. Torrsumpsmörjning gör att motorn kan placeras ca tio centimeter lägre än på övriga Aston Martin och fjädringen är av coil over-konstruktion.
Varje exemplar skräddarsys efter beställaren och får ett avancerat stötdämparsystem som medger finjusteringar
Tjugotumshjulen är försedda med Pirelli PZero i rejäl dimension: 255/35 fram och hela 335/30 bak.
Trots att One-77 ser så oerhört massiv ut är vikten jämförelsevis rimlig, omkring 1 500 kg.