Bild
Nästa artikel

RUFS EGEN TJÄNSTEBIL

BILARNA I OPEN ROAD RACING * AUTOMOBIL 1.07

Roland Roth köpte Alois Rufs tjänstebil och fick ett prima redskap för Open Road Racing. Om den bara blivit klar i tid för starten...

Under år 2000 gjordes ett försök att starta ett Ruf-center strax utanför Los Angeles, min vän Rolands hemtrakter. Bilen är helsvart och Alois Ruf (grundare av Ruf) byggde den ursprungligen för att ha den som sin kombinerade bruks- och demobil i USA.

Ruf är ett företag som kan jämföras med Alpina för BMW eller Brabus för Mercedes. De är biltillverkare och inte trimfirmor som tillverkar bilar som är snarlika originalen men mer ändamålsenliga samt har högre prestanda.

Men planerna på ett Ruf-center

i “LaLa-land" gick om intet och när Roland kontaktade Ruf för att uppgradera sin dåvarande 993 turbo fick han som svar av Alois: "If black is your colour I have the car for you."

Bilen är alltså en variant på Porsche 911-temat med luft-/oljekyld sexcylindrig boxermotor bak med dubbla turbo och en effekt norr om 600 hk som når vägen genom alla fyra hjulen.

Sedan Roland köpte bilen har han låtit utrusta den för att köra i unlimitedklassen och blev 2001 medlem i 200 mph-klubben under tävling med 208/202 mph i respektive riktning.

Säkra källor kan intyga att bilen har högre toppfart än så.

Ruf-Porschen är helt underbar,

den är civiliserad som en standardbil och väldigt väl avstämd i chassit. Den inger oerhört förtroende även när det går riktigt fort. Jämfört med en oborstad och lite rå racebil känns det ungefär som att krypa i favorittofflorna och sjunka ner i mysfåtöljen.

När det sedan drar iväg är det som om fåtöljens fotpall är fäst i en slangbella - det påminner om en bergodalbana på väg neråt. Det är en makalös bil på alla sätt och vis.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.