Bild
Nästa artikel

SUV-DEBATTEN HAR GÅTT ÖVERSTYR

KRÖNIKA

Eric Lund skrev en krönika om synen på SUV:ar i Upsala Nya Tidning härförleden. Vad är din syn på saken? Skriv ett inlägg!

Har inte diskussionen kring så kallade stadsjeepar gått en smula överstyr? Jag är ingen generell förespråkare för biltypen (vilket jag även klargjort ett par gånger i UNT Motor) men lika dumt som det vore att oavkortat hylla SUV:ar, lika befängt är det att avfärda dem per definition.
I den rådande debatten framstår det ofta som att bilar med olika former av terränggående egenskaper mest säljs i Stockholms innerstad och att det är där dessa bilar brukas. På det resonemanget följer då att det måste vidtas åtgärder för att stävja det utbredda bruket av terränggående bilar i storstäderna.

Eftersom alla dessa

 

bilar anses farliga för både människor och miljö är det dessutom omöjligt att äga ens något SUV-liknande för den som inte vill dra på sig offentlig kritik.
Senast är det finansminister Anders Borg som fått drevet efter sig genom sitt val av privatbil. I en genomgång av den nya regeringens privatbilsinnehav för någon vecka sedan brännmärktes Anders Borgs bilval av bland annat organisationen Gröna Bilister.

Jag har ingen anledning

 

att försvara Anders Borg, men jag kan få god lust när jag läser uttalandena från ordföranden i Gröna Bilister, Mattias Goldmann, som i Expressen kallar Borg för "flåbuse".
- Stadsjeepen är arketypen för en dinosauriebil som ska bort från marknaden, säger Mattias Goldmann i Expressen.
Jag hade kunnat förstå upprördheten om finansministerns bil haft åtminstone någon likhet med de dinosaurier Goldmann talar om. Men enligt samma artikel är det en Ford Maverick det handlar om. Den säljs i Sverige i två utföranden: med 2,3-liters fyrcylindrig motor eller med 3,0-liters V6. Låt oss utgå ifrån att Borgs bil är av den senare typen, det vill säga med större och därmed törstigare motor, och jämföra den med en bil som enligt Gröna Bilister förtjänar beröm, nämligen biogasversionen av Sveriges mest sålda bil Volvo V70.


Forden är 444 cm lång,

 

Volvon mäter 471 cm. Forden väger 1 690 kg, Volvon 1 650. Forden drar 12,8 liter per 100 km, motsvarande siffror för Volvon är 9,1 liter vid bensindrift och 8,7 liter vid gasdrift.
Ford Maverick är alltså avsevärt mindre än Volvo V70 och den väger ungefär lika mycket. Bränsleförbrukningen är ett snäpp högre, men om vi jämför med Volvos närmaste motsvarande bil - fyrhjulsdrivna XC70 2,5T - jämnas förhållandet ut. Volvo XC70 väger 1 760 kg och drar enligt tillverkaren 11,1 liter per 100 km med automatlåda (vilket är standard i Maverick).

Av detta kan vi

 

dra slutsatsen att Ford har en tämligen omodern motor som kräver omotiverat mycket bränsle i förhållande till bilens storlek och övriga egenskaper, men därifrån till att kalla bilköparen flåbuse och bilen dinosaurie är det ganska långt enligt min mening.
Och hur är det då med stadsjeeparna i storstäderna? Tja, om Strömsund ligger på Östermalm stämmer resonemanget. Det är nämligen Strömsund som lär ha den högsta SUV-försäljningen i landet, följt av Dorotea, Gagnef, Älvkarleby, Arvidsjaur och Arjeplog.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Vincent
2006-11-30 08:32

Nog tycker jag att SUV:ar är ett tämligen onödigt fordonslag om man inte bor på landet eller bedriver något slags jordbruk. Om inte dessa kriterier uppfylles tycker jag nog att ägaren visar på mycken dålig smak eller stor enfald. SUV:arna är mest ivägen där dom proppar igen gatorna i våra städer & tyvärr brukar för det mest inte ägarna kunna hantera bilarnas storlek i den miljön heller. Nä, gärna AWD men då skall det vara i något platt & snabbt.

#1
Mats Nyman
2006-12-04 17:21

Kan vi inte en gång för alla sluta använda ordet "stadsjeep", jag tycker det ligger ett löjets skimmer över den som kom på det, avundsjukan lyser igenom ett sådant påhitt.
Och dessutom, vilket fordon är skitigast?, en modern stor suv, med kat eller partikelfilter eller en gammal bil utan rening, sänk kostnaderna för att ha bil, istället för att skatta ihjäl alla som vill kunna ta sig nånstan, så blir nog bilparken utbytt mycket snabbare än som det är nu
Vi bor på långt ute på landet och kör våran dotter och hennes hästar i ur och skur,
Har haft både fram och bakhjulsdrivna, stora och små bilar, och det är rent farligt att åka med tex en ford Escort eller liknande småbil med hästtransport efter, i snömodd eller ishalka, även om kombinationen som sådan är fullt laglig, med en sån bil är alternativet att stanna hemma, om man ska kunna garantera att inget händer.
Jag skickar inte iväg min fru och dotter med hästarna,i en sån direkt olämplig bil, dom som gör det kan inte vara särskilt rädd om sina närmaste
Och till er som säger att det går bra om man bara är en duktig chafför, så säger jag, att då har ni inte råkat ut för nån situation som kräver undanmanöver eller tvärnit.
Med en så lätt bil så är det farligt även i bra väglag, prova gärna med en tom hästtransport eller husvagn under säkra förhållanden att göra en sk "älgmanöver".
Kanske nåt för tidningen att testa
Nu åker vi Pajero Wagon och det är helt odramatiskt i alla sorters väglag, naturligvis med anpassad hastighet, och i och med det även säkert både för oss och dom vi möter på vägen..
Till sist, bor man ute på landet, kan man inte ha en "stadsjeep", det är omöjligt,och bara för man valt att bo på landet(grönt boende), med stora avstånd till allting,så skall man inte behöva straffas ekonomiskt för det.
Och bor man i stan och har tex ett lantställe på landet eller har hästar eller på annat sätt har ett aktivt fritidsliv i alla väder och väglag, och vill färdas säkert,skall man straffas för det då?
Nä ta och skärp till er alla "gröna" besservissers, och kliv ner från era höga hästar, och titta på saken i ett större globalt perspektiv..börja med er själva.
jag är less på alla gnällande, avundsjuka kottplockare

#1
Mats Nyman
2006-12-04 18:21

Till Vincent, vill jag säga att läs måttuppgifterna ovan, förklara sen hur en bil som är mindre i storlek kan proppa igen stan mer än en V70, bara för att den kallas suv.
Min Pajero är i storlek som en V70 den med,,

#1
Lars Johansson
2006-12-04 18:35

Mats, om du bara visste hur många bilälskare som är bekymrade för miljön utan för den skull vara kottplockare eller puckade nog att tvinga dig dra hästsläpet med en Escort. Starkare miljökrav (och incitament) måste till för alla biltyper, annars blir vi den sista generationen som kan njuta av en somrig, kurvig bilväg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.