Bild
Nästa artikel

Fördel: Fyrhjulsdrift

Audi RS4

Med motorn på maxvarv och bryskt kopplingssläpp accelererar Audi RS4 som inget annat vi mätt upp.


Innan hjulens grepp blir motorn övermäktigt vid 30 km/h håller den sig lite över 1,0 g. Den accelerationen hade varit helt omöjlig utan fyrhjulsdriften, med den har man alltid 100 procent av bilens vikt på drivhjulen! Tack vare motorns breda register håller sig accelerationen på en relativt hög nivå, nästan 0,7 g, även när hjulen greppat. Om Audi hade valt att ge motorn en spetsigare karaktär, till exempel för att nå en ännu högre litereffekt, skulle det försämrat delen mellan 30 km/h och 50 km/h då varvtalet dras ner av det massiva greppet. Att motor och drivlina har ganska stor roterande massa kan man delvis se på de höga spikarna som kommer när kopplingen släpps upp efter växlingarna. Att Audin och Porschen har exakt samma vikt-effektförhållande, 4,36 kg/hk, kan man se på att accelerationen från tvåans växel och uppåt följer varandra precis. I de högre farterna börjar förhållandet mellan luftmotstånd och effekt göra sig gällande.


Porsche 911 är som skapad för detta.


Med stor andel av vikten på drivhjulen och mycket effekt ger den en acceleration som är svårslagen, men inte omöjlig. Tack vare motorkaraktären kan man hålla hjulen lätt spinnande i början vilket ger riktigt bra frånskjut.


Det ska till en del för att M3 ska komma sist.


Men två klara handikapp - låg andel av vikten bak och en högre vikteffekt - gör att den kommer på efterkälken. Med lätt spinnande bakhjul kan man hålla runt 0,65 g och när de greppar fullt i 50 km/h sjunker accelerationen successivt.

Taggar: Slask
Fördel: Fyrhjulsdrift
Fördel: Fyrhjulsdrift
Fördel: Fyrhjulsdrift

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.