Bild
Nästa artikel

Per Eklund - På sladd i fyra decennier

Entusiasten - Automobil 7.06

En titt i Per Eklunds fotoalbum är en djupdykning i de senaste 42 årens rallyhistoria. Och karln fortsätter att flåsa konkurrenterna i nacken, tio månader om året. Nu med en fyrhjulsdriven 600-hästars Saab 9-3 Aero.

Kanske är det just på toktrimmade Saabar du tänker när du hör talas om Per Eklund. De senaste åren har den alltid lika optimistiske värmlänningen både tagit hem em-titeln och blivit svensk mästare i rallycross samt segrat i amerikanska Pikes Peak. Allt i kraftigt modifierade Saab 9-3.
Genom åren har han rattat lite av varje som fabriksförare och på egen hand. Från Lancia, mg och Porsche till Toyota, Fiat och Volkswagen. Bland annat.

Vilken bil var mest speciell?
- Den jag har nu! Fast visst var det häftigt att köra Fiat Ritmo för Abarthstallet i Monte Carlo. Och mullra fram i Triumph TR8 med den stora Rover Vitesse V8:an. För att inte tala om att ta fram fyrhjulsdrivna rallyversioner av Nissan Sunny och lilla Micra. Den senare var bara på 1 000 kubik och hade både turbo och kompressor. Vi gjorde mycket av utvecklingsarbetet här hemma i Arvika. Att ratta egenbyggd Porsche 911 i Finska rallyt var inte heller fel. Särskilt inte som vi slutade på prispallen.

Annars har det väl mest varit Saab?
- Jo, jag blev fabriksförare 1970 och körde för dem ända tills tävlingsavdelningen stängdes 1979. Men 1982 rattade jag en 900 Turbo från Clarionstallet i Svenska Rallyt. Blev fyra i konkurrens med avancerade fyrhjulsdrivna bilar.
Och fortfarande ligger Saab nära hjärtat.  

Volvo?
- Jovisst. Jag körde Volvo 360 fabriksbil i rallycross. Men det blev bara en tävling.

Hur håller man entusiasmen vid liv efter 42 år?
- Den som det visste. Det är fortfarande lika spännande när startflaggan faller. Jag vill alltid vara först. »En får inte ge sig«, vet du! (Pers valspråk och titeln på självbiografin han skrev tillsammans med motorskribenten Anders Tunberg).
- Förresten har jag varit i rallyskogarna i 47 år nu. Började läsa karta som 13-åring så jag har aldrig gjort nåt annat än åkt bil och jobbat i verkstan.
Du är känd för att kämpa in i det sista?
- Ja det är bättre att ta sig i mål som nr 91 än att bryta. Även om jag så ska knuffa bilen ska vi över linjen. Mekarna på Saab glömmer nog aldrig hur jag gick fram…   


Och du tog du rallycross till Sverige.
- Nja, jag vann åtminstone den första tävlingen här. Det var 1971. Var också med och körde de första loppen i Holland och England när sporten föddes ett par år tidigare.  

Du har sparat ett par rallybilar, vilken är pärlan?
- Lancia Integralen som står på Arvika motormuseum är något extra. Fyrhjulsdrift med hjulupphängning i titan, kardanstång och kaross i kolfiber. De var före alla andra.    

Hur var det att köra på asfalt?
- Körde Camaro Cup på åttiotalet. Och även Saab V4 på 12-timmars på Nürburgring, gamla nordslingan. Bankörning är intressant men då måste man satsa helhjärtat på det. Det är också lite mer utmaning att köra fort i skogen. Man vet inte exakt hur det ser ut efter nästa krök.  

Utmaningar ja, har du några kvar?
- Jag har nog gjort det mesta nu men jag skulle gärna köra Pikes Peak igen. En härlig backtävling på rullgrus. Synd att det oftast krockar med rallycrossen.

Hur håller man koll på 800 hk i uppförsbacke på fullgas?
- Ha ha! Det slirar bra!

Grupp B-bilarna var kanske svårare att ratta?
- De var rena mordvapnen. Man satt ju långt fram med hela bilen bakom sig, som en F1:a. Min mg Metro var inte så farlig men Ford RS 200 med flera med turbo blev så varma att de började brinna. MG:n körde jag länge i rallycross när grupp B försvann från rallytävlingarna.

Värsta olyckan?
- När jag hade rullat 100 gånger slutade jag räkna. Men det jobbigaste var egentligen när jag hade kört för Toyota i Sydafrika utan att tänka på att landet då var under idrottsblockad. Jag fick göra avbön i ett brev till fn för att få ställa upp i Safarirallyt.

Är du med i några (bil-) klubbar?
- Jag kör för Finnskogarnas motorklubb.  

Har du någon favoritväg?
- De gamla finska specialsträckorna var något extra. Fina släta rallyvägar med hopp mest hela tiden. Jag har nog kört där mer än 20 gånger. Förr körde vi förresten på natten också. Det är nåt visst att flyga kanske 30 meter i mörker och hoppas att vägen verkligen fortsätter som man tror!   
- Men favoriten i dag är rallycross-EM i Höljes i norra Värmland. Det kommer 30 000 åskådare till den lilla orten med 280 invånare. Det är en folkfest som heter duga. Och perfekt organisation har de också. Bästa tävlingen i Europa!

Grattis, det kommer in en extra miljon! Vad skulle du köpa?
- Frågan är om jag skulle handla en bil eller bara slösa upp pengarna? Nej förresten, jag skulle nog köpa lite lugn och ro. Meta i en liten sjö kanske eller laga goda middagar. När man ligger i som jag gör gäller det att ha nåt att koppla av med så man inte går i väggen.   
- På äldre dagar fick jag förresten ett fint erkännande av min gamle engelsklärare som nästan omyndigförklarade mig i skolan. Han sa att jag var nog inte så duktig på engelska men att det har gått bra för mig ändå. Det värmde! *

Taggar: Slask
Per Eklund - På sladd i fyra decennier

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.