Bild
Nästa artikel

PROV: Golf GTI Edition 30

Lyckat presentpaket

Golf GTI fyllde 30 förra året och först nu finns jubileumsmodellen till salu. Den var värd väntan!

I maj förra året visade Volkswagen en tänkt jubileumsmodell inför 30-årsjubileet av Golf GTI. Tanken var att det hela skulle stanna där men entusiaster från hela Europa krävde att bilen skulle byggas - i samma utförande som uppvisningsbilen.
Volkswagen togs på sängen av responsen, det var först i november som man kunde presentera den färdiga jubileumsbilen Golf GTI Edition 30.
Med små medel har man skapat en mycket läcker skapelse. Mattsvarta 18-tumsfälgar (kan kostnadsfritt bytas till titansilverfärgade), påbyggnader på front- och bakspoiler, bredare kjolar och körsbärsröda bakljus. Den hårda sportfjädringen ger också bilen en 15 mm lägre stans.
Invändigt är det läder/tygklädda sportstolar med tyg i klassiskt rutmönster. Växelspaken har samma golfbollutseende som första generationens GTI.

Det är svårt att inte gilla den här bilen. Den har hittat tillbaka till det ursprungliga framgångsreceptet: Lätt, nätt och pigg på ett sätt som glädjer utan att skrämmas. Oavsett att Audi S3 har stora förtjänster (se A-matchen i detta nummer) ger framhjulsdrivna Golf GTI ännu mer skoj per krona.
I Edition 30 är dock bilen 28 400 kronor dyrare än standadversionen. Den turboladdade tvålitersfyran har skrämts upp 30 hk till 230 totalt, något örat genast märker: det sjunger betydligt mer från piporna där bak. Det märks också i ryggen. Om man investerat 13 700 kronor i en DSG-låda går 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Det är 0,3 sekunder snabbare än för vanliga GTI. Ett djupt avgasmorr gör att det känns ännu snabbare.
Framhjulen har ingen chans att hålla emot när den extra kraften anländer vid omkring 3 000 r/min, men trots det håller sig ratten relativt lugn och föraren behöver inte slita för att hålla kvar bilen på vägen. Precisionen i kringlan är också märkligt opåverkad av den överdimensionerade kraftkällan.
Prisskillnaden gentemot Audi S3 med fyrhjulsdrift och 265 hk är i minsta laget, 47 000 kronor.
Bland GTI-vänner kan den här versionen ha klar "legendpotential" om några år. Särskilt som upplagan är begränsad till 300 exemplar för den svenska marknaden.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.