Bild
Nästa artikel

FÖRSMAK: Mini Coupé

Provkörningar

Mini Coupé har blivit verklighet. Bilen är tänkt att transportera två personer och 280 liter bagage på helgutflykter.

Utseendet kräver viss tillvänjning (och att man tänker bort den otroligt irriterande kamoufleringsfilmen som provbilarna försetts med). Men snart framstår Coupén som en snygging och den vanliga kojan ser lite tråkig och lådvinsboxig ut i jämförelse.

Profilen är helt olik syskonen i familjen, med en vindruta som lutar trettio grader och en Knattekepsform (Mini kallar det hjälmtak). Coupén är fem millimeter längre än Mini Cooper S (det är den lilla svarta frontspoilern som står för de extra millimeterna) och 29 millimeter lägre. För att man trots detta ska komma i och ur bilen med huvudet i behåll har man sänkt stolarna och placerat två elipsformade ursparningar i innertaket.

Nio färger erbjuds och då med ett kontrasterande tak, med ett undantag – man kan få bilen helt svart om man så vill. Vid första anblicken kanske Mini Coupé ser liten ut, men den väger faktiskt tjugofem kg mer än Cooper S.

Åtta av dem kommer från den bakre spoilern som poppar upp vid 80 kilometer i timmen och lägger sig tillrätta igen när hastigheten går ner till 60. För vridstyvhetens skull har man också försett Mini Coupé med samma balkförstärkning som Mini Cabriolet vilket också bidragit till extra kilon.

Mycket av viktökningen står den främre stötfångaren för eftersom fotgängarskyddets konstruktion kräver detta för att uppfylla nya, högre ställda krav. Konstruktionen kommer på de andra Minimodellerna, så då kommer inte viktskillnaden att vara så stor längre.


Vid provkörningen av Worksversionen på Washauring i Österrike slås jag av hur odramatisk men ändå underhållande körning den 211 hk starka motorn bjuder på. På en tredjedel av banan kan man dra på ordentligt samtidigt som man har några härliga kurvor att brottas med – det går lekande lätt.

Dessutom finns en liten del med koner, men de är så tätt ställda att det inte går att köra riktigt snabbt i det partiet (inte som A-test direkt).

Efter min egen körning tar jag en svängom med Rauno Aaltonen som med hela sin rallyerfarenhet i ryggen kastar runt Mini Coupé i rent hiskeliga farter med antisladdsystet urkopplat så blir jag rent barnsligt glad. Den här bilen kan prestera väldigt mycket körglädje såväl för en novis som en fullärd.

Priset är ännu inte fastställt, men den kommer säkerligen inte att bli billig då Mini med denna bil inriktar sig på en målgrupp som är mer trend- än priskänslig. Läs hela provkörningen i Automobil 7.11, i butik 12 juli.

Kommentarer

#1
Nejma
2013-11-18 07:57

That's the best answer by far! Thanks for coitgibutnnr.

#2
Julia
2013-11-20 11:29

Superbly illutinaming data here, thanks!

#3
Manuel
2013-11-21 06:06

At last, soeonme who comes to the heart of it all

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.