Bild
Nästa artikel

FÖRSMAK: Opel Corsa OPC "NE"

Provkörningar

Joakim Dyredand är åter efter ett besök på Euro Speedway i Lausitz, Tyskland. Uppdrag: Hårdkör Opel Corsa OPC.

Opel har lanserat Corsa OPC i Nürburgring Edition-utförande. Det är en naturlig uppföljare till Astra OPC Nürburgring Edition från 2007.

Effekten i 1,6-litersmotorn har höjts från 192 till 210 hästkrafter. Chassit har också fått sig en översyn. Mer om dessa detaljer i nyheten om när bilen offentliggjordes. Du hittar en länk här till höger.

Men viktigast av allt är att den framhjulsdrivna bilen försetts med en mekanisk differentialbroms.

Nu har Automobil kört denna extra heta Corsa OPC. Vädret kunde ha varit bättre, för när det snöade i stora delar av Sverige var det regn i Lausitz.

Det försvårade de olika övningarna på Euro Speedway. När vi inte drabbades av understyrd sladd gjorde differentialbromsen i stället spåret bredare i utgången av kurvorna. Med fullt driv på båda framhjulen var det inte helt lätt att trycka fullt på gasen och ändå behålla idealspår.

Men efter ett uppehåll för lunch, och avfärd för stora delar av den bjudna journalistkåren, kom solen fram. Banan torkade och undertecknad lyckades övertala instruktörerna till ett test. ”Vi tar med diffbromsade Nürburgring Edition ut på banan och kör den mot vanliga Corsa OPC”, förklarade jag.

Och så gjordes. Nu, när asfalten torkat upp, kunde jag verkligen jämföra bilarna direkt efter varandra, med snabba förarbyten. Och vilken skillnad!

Corsa OPC Nürburgring Edition är rejält mycket snabbare och tryggare vid utgången av kurvor, och genom långa böjar med hög acceleration. När vanliga Corsa OPC låter däcket med minst friktion skicka röksignaler går det att hålla stumt med den differentialbromsförsedda versionen.

Har Opel en ny kung i lilla GTI-klassen? En längre provkörningsrapport i Automobil 6.11 som finns i butik 7 juni.

Kommentarer

#1
Roger_Skageström
2011-05-05 00:31

Diffbroms är jäkligt effektivt. Inte bara på bana, även på is och snö! Helt otroligt fet liten bil för övrigt. Tur att jag är för fäst vid större elegantare sedaner, annars hade jag nog förlorat körkortet i den här ;)