Bild
Nästa artikel

PROV: Mercedes C63 AMG

Heavy Metal!

Allt verkar stämma när AMG klämmer ner en 6,2-liters V8 i nya C-klass. Mer hårdrock blir det inte i mellanklassen!

Doping i C-klassen. Ett inferno utan dess like. Med snabba tryck på
vippan växlar jag upp genom det sjuväxlade registret. Växlarna smäller
i med rasande effektivitet och tempot höjs med svindlande fart. 100
km/h hinner jag aldrig registrera, 200 km/h noteras och vid 242 måste
jag utnyttja de effektiva bromsarna för att inte ställa till det i den
stojiga trafiken på autobahn utanför Frankfurt. Jag hyperventilerar av
upphetsning. Det är en fröjdefull hjärntvätt.

Lite senare, i en tunnel,
saktar jag ned och öppnar både sidorutor och taklucka för att kunna ta
del av ljudkulissen. Det brölar, bluddrar, bråkar, fräser, mullrar
stånkar och hjulen spinner loss för en kort stund. AMG har provat 22
olika avgassound för att uppnå rätt musik ur de fyra grova rören. Det
är ett örongodis vars like knappast finns på hitsidan Formel 1. Tänka
sig, i grund och botten en vanlig C-klass, en kompaktmersa!

Svagheter, då? Bara en enda. Hur
försvaras ett sådant dynamitpaket i ett modernt miljösamhälle där man
det korrekta är bränsleförbrukning på halvlitern milen? Min testbil
drog fem gånger så mycket under provdagen som visserligen innehöll en
hel del underhållande motorvägssmisk, men ändå.

Wolf Zimmerman är styrelsemedlem i Mercedes-AMG:s utvecklingsavdelning:

- Vi är medvetna om detta svulstiga projekt, men konkurrerar med det
miljövänligaste alternativet i klassen och jobbar på att tänka vidare i
sådana termer, säger Wolf Zimmermann. Tänk på att vi bara tillverkar
ett begränsat få antal av den här bilen. Dessutom görs bilar som
kunderna vill ha, de kräver prestanda, effekt och teknik och vi
levererar enligt önskemål.

- Och lite roligt måste man kunna ha, tillägger Dr. Dieter Mann, chef
på den strategiska avdelningen för C-klassen, även om vi vet att
världsopinionen är emot oss och att det finns folk som ser ned på
sådana här bilmodeller.

Sant. Samtidigt som nya C63 AMG provades i närheten av Frankfurt,
avslogs än en gång en begäran om att införa hastighetsbegränsning på
tyska autobahn. Med tanke på den här bilens enorma potential kändes
beslutet naturligtvis helt rätt. Skönt att vissa länder fortfarande
tillåter frihet under ansvar.

En loj gågata med en smal passage ned mot Rhenfloden är en idyllisk
syn. Här finns det anspråkslösa gamla fortet Malakoff som en gång sjöd
av den tyska medeltidens brusande storstadsliv.

Några pråmar glider sakta förbi på väg mot okänd destination, en del
lastade med grus, andra med containrar. Turistskeppen går mer eller
mindre tomma nu efter turistsäsongen.

Intrycket bryts av ett tjog nya C63 AMG som står parkerade i två rader
på den stenlagda platsen vid sidan av fortet. Fyra hjul med skinande
lättmetallfälgar i senaste snitt fångar blicken. Egentligen talar vi om
Tysklands mest sålda mellanklassare (förutom tjänstebilar), men i detta
utförande handlar det knappast om några storsäljare i volymer.

Det är femte generationen AMG i den här storleksklassen. Det är
nämligen tjugo år sedan man presenterade första 190E 3,2 AMG med sexa
på 234 hästkrafter.


I dag har
besten vuxit till 457 hästkrafter, segmentet för den vilda
mellanklassen i Tyskland blir allt tätare med nya, potenta aktörer.
Audi RS4 har visserligen några år på nacken men är fortfarande med i
leken, medan nya M3 just kommit ur startgroparna.



Mercedes, då? Jo,
den har utvecklats från ett komfortabelt salongslejon
med stark motor till en fullfjädrad sportvagn i nuvarande skepnad.
Fabriken lägger ned 13 miljoner kronor om dagen i forskning och
utveckling! Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Först ska vi ut
på en provtur.

Tystnaden bryts när fullblodet startas. »Undvik att gasa innan ni är ute ur Mainz«, uppmanas vi bestämt.

Men jag liksom de flesta lyckliga bakom ratten kan förstås inte låta
bli att blippa till på gasen för att få en föraning om den brutala
ljudkulissen. Här finns toner i alla nyanser. Kul.



Fast det krävs
lite mer än ljud för att man ska bli nöjd för 640 000
kronor. Jag sträcker ut och anar genast bilens enorma potential. C63
AMG drar genom hela registret och har en alldeles nyutvecklad framaxel
som effektivt sväljer hård sidobelastning samtidigt som den både
erbjuder stabilitet i färdriktningen och trycker ned vagnen mot
asfalten. Styrningen är minutiöst säker och ger god vägkontakt. Här
erbjuds grepp så det gör ont i ögonen.

Större bromsar förkortar stoppsträckan och gör jobbet utan tendens till
fading. Det är otroligt hur lite pedalkraft som behövs för att dosera
bromsarna rätt.

Så långt råder ingen tvekan - teknikerna från Schwaben har gjort ett
grundligt arbete och det ska bli mycket intressant att se hur C63 AMG
står sig i ett A-test framöver.


Trots ypperlig väghållning
är det ändå bilens hjärta som ger den
bestående behållningen. Håll i er: 457 hk vid 6 800 r/min och ett
vridmoment på 600 Nm vid jämna 5 000 varv per minut. Läs: brutalt!
Femtio motorbyggare i AMG:s smedja i Affalterbach sätter enligt
traditionen ihop motorerna för hand efter minst fyra månaders
utbildning. Var och en får signera sitt arbete med en liten plåt som
placeras väl synlig överst på motorn.

För att hålla rätt temperatur i dynamitpaketet krävs flera kylare. C63
AMG har sex stycken för att att klara uppgiften: Dubbla oljekylare med
luftintag fram och med utblås i hjulhusen. En kylare för
växellådsoljan, en annan för styrservon och så den stora vattenkylaren
samt kylelementet till luftkonditioneringen. Räknas värmeelementet
därtill, blir det förstås sju kylare.


Automatlådan påstås växla
på halva tiden jämfört med vad som är möjligt
manuellt, och det går verkligen blixtrande snabbt. Väljer man i stället
den "manuella" funktionen - växling med vippor på ratten - förkortas
tiden »bara« med trettio procent. Fabriken lär vara på gång med att ta
fram en dubbelkoppling, men det är svårt att förstå hur något ska kunna
bli bättre än den här synbarligen optimala drivlinan.


Mercedes satsar trots
flexibel växlingsautomat inte på andra
inställningsmöjligheter i C63 AMG. Man avstår medvetet från justerbara
stötdämpare, justerbar styrning och variabel motoreffekt à la M3.

I fråga om ESP har Mercedes hittat en alldeles egen lösning på
problemet. Kan man inte bestämma sig huruvida den ska vara in- eller
urkopplat, går det bra att välja ESP Sport som ger en nätt drift- och
sladdvinkel utan risktillägg, en härlig och till synes säker kompromiss.

Och den som inte anser  63 AMG vara tillräcklig i grundutförande,
kan från och med december beställa ett »premium package« med stramare
sportchassi, diffbroms och 19-tums hjul, vilket resulterar i en maxfart
på 280 km/h i stället för elektroniskt begränsade 250 knutar.


Tillbaka på autobahn
. Reaktionen på styrningen ger nyanserade
mellantoner som gör att man känner greppet mot asfalten även i
gränsområden. Bromsarna biter och stannar den 1,7 ton tunga vagnen utan
prut och utan att man behöver tillgripa extremt keramikmaterial för att
stoppa bilen.


Svagheter hos C63
AMG? Kanske verkar chassit aningen sprött vid snabba
impulser och så kan man nämna att växlingsvipporna rör sig med ratten.
De skålade sätena ger fin körställning även om man möjligen sitter lite
högt.

Däremot tänker jag inte klaga på bränsleförbrukningen. Det kan man
knappast göra hos en 6,2-liters V8-motor, som enligt AMG-tradition får
heta 63 i modellbeteckningen. Däremot vill jag framhålla att bilen är
dyr - både att köpa men framför allt i underhåll.



Att göra spagat
mellan sport och komfort är varken billigt eller lätt. Basta!

Det råder knappast brist på sportiga, motorstarka bilar på marknaden.
Med imponerande kraft och välbalanserad drivlina ger sig Mercedes in i
mellanklassens kamp mot sina konkurrenter. C63 AMG är en tungviktare
som uppför sig likt en supersportvagn både på väg och bana.

Råkar grannen ha en RS4, och din bäste vän kör omkring och glassar i en
M3, så kan du lugnt vara förvissad om att få löpsedelrubriker
medMercedes nykomling.


Sammanfattning: Mätt effekt,
otroligt vridmoment, suveräna bromsar,
pigga köregenskaper, säker bil och underbart avgasljud. Svårslaget med
alla sinnen på helspänn. Produktionen börjar i januari. Du kan beställa
från och med december.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.