Bild
Nästa artikel

PROV: Volkswagen Scirocco 1,4 TSI

Nya vindar!

Volkswagen har länge saknat en kupémodell på. Nu täpps luckan till av nya Scirocco. Är det bilen vi väntat på?

Lustigt hur historien upprepar sig. Om man studerar nya Scirocco och samtidigt blickar tillbaka på när första generationen av Scirocco presenterades på 1970-talet hittar man slående likheter, inte bara kring bilarna utan även världsläget.

Då som nu hade USA varit inblandat i ett omdiskuterat krig och när Scirocco dök upp var det mitt i efterdyningarna av oljekrisen, vilket gjorde bränsleförbrukning och driftkostnader till ett hett ämne. Och precis som då förebådar nya Scirocco en ny VW Golf.

Konceptet känns också igen: Volkswagen har satsat på att göra Scirocco fin att köra, användbar i vardagen, överkomlig att köpa och förpackad i ett snitsigt skal. Men är det ett vinnande koncept eller bara gammal skåpmat?
Nya Scirocco drar sannerligen blickarna till sig. Formen kanske inte är den mest raffinerade eller eleganta men den är fräck och vågad. Bilen är låg och bred, vilket också markeras tydligt i dess formgivning med en kraftfull och bredbent hållning.

Utseendet återspeglas i köregenskaperna. Chassit är mycket välbalanserat och kombinerar stabilitet rakt fram med spänst och rörlighet i kurvorna.
Nytt är att det finns ett aktivt chassi, kallat Dynamic Chassis Control (DCC), som tillval. I normalläget anpassar det sig automatiskt efter din körstil och vägen, men det tillåter dig även att välja mellan ett sport- och ett komfortläge. Sportläget är väldigt stumt och känns endast användbart på väldigt slät väg. Möjligheten till en komfortinställning däremot är tacksam och gör att dcc nästan upplevs som en nödvändighet.
Motoralternativen är till en början två bensinare med överladdning och 160 respektive 200 hk. Båda är bekanta sedan tidigare från Golf GT och GTI.

Längre fram kommer en diesel på 170 hk. Jag provkörde båda bensinversionerna och kan konstatera att 200-hästaren väcker habegär, men att den mindre motorn räcker till mer än väl och är det förnuftiga valet.
Självklart går det att få bilen med Volkswagens utmärkta DSG-låda.

Kopplad till den stora 200-hästaren gör den Scirocco till en riktigt läcker liten pojkracer. Men det uppstår också en allvarlig form av syskonrivalitet. Helt plötsligt framstår Scirocco som det läckrare och roligare alternativet till Golf GTI. I skrivande stund finns inga svenska priser för Scirocco med stora bensinmotorn, men den blir knappast avsevärt dyrare än Golf GTI.

Användbarheten är ungefär så bra som man kan förvänta sig av en tredörrars bil. Formgivningen bak har fått gå före praktisk nytta, vilket har resulterat i en liten, smal baklucka och väldigt hög lasttröskel. Det är en klen tröst att baksätet går att fälla om man trots allt vill försöka lasta.

Innerutrymmet i kupén är annars generöst och fullvuxna passagerare sitter bekvämt utan problem i det strikt tvåsitsiga baksätet. Insteget till baksätet är klart godkänt - så länge det finns ordentligt med utrymme vid sidan om bilen att öppna de stora dörrarna tillräckligt mycket.

Inne i bilen är det inte många saker att klaga på. Man sitter bekvämt i sportiga stolar med bra stöd och Scirocco förefaller väl isolerad mot väg- och vindljud. Ett par saker irriterar: Dels kunde sikten runt om vara bättre. En kraftig vindrutestolpe och en ganska liten bakruta gör att man får koncentrera sig lite extra för att hålla uppsikt. Dels är fjädringen aningen för fast för att vara komfortabel i längden. Man känner av minsta ojämnhet i vägbanan och gången blir lätt lite studsig. Det aktiva chassit (DCC) med möjlighet att välja komfortläge känns som en nödvändighet om man tänker sig 18-tumshjul.

Den första bekantskapen med nya Scirocco imponerar. Volkswagen har gjort helt rätt i att återinföra en sportig kupémodell på programmet - den är ett vinnande koncept som består.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.