Bild
Nästa artikel

Lätta BMW M3 CRT blir udda

PREMIÄR

Här är BMW M3 CRT. Titta noga för du lär inte se den ofta. Bara 36 exemplar ska byggas. Det speciella? Den är lätt.

I samband med helgens 24-timmarsrace på Nürburgring valde BMW att presentera en överraskning. Mitt under folkfesten i BMW-tältet dök M3 CRT upp. Förkortningen har inget med gamla tjocka bildskärmar att göra utan ska utläsas Carbon Racing Technology.

Bilen premiärvisar ett sätt att arbeta med lättviktsmaterialet CFRP,  carbon-fiber reinforced plastic, som alltså är en blandning mellan plast och kolfiber. Materialet ska användas på BMW-modellerna i3 och i8 som ska introduceras 2013. BMW värmer upp med att använda materialet till huven och stolarna i M3 CRT.

Detta gör att vikten för motorhuven minskas med 50 procent jämfört med den redan lätta standardhuven i aluminium. CFRP används även till bilens unika vinge och för luftkanalerna i fronten.

Totalt har man viktminskat M3 CRT med 45 kg. Men räknar man in den extrautrustning som ingår, och jämför med motsvarande vanlig M3, är viktminskningen cirka 70 kg.

Motorn är hämtad från M3 GTS, som byggdes i 135 exemplar. Det innebär att V8-motorn ger 450 hk (standard 420 hk) och kraften når bakhjulen via sjustegade dubbelkopplingslådan M DCT. Bilen har även setts över i hjulställen och bromsarna är unika. Toppfarten är satt till 290 km/h.

Som sagt, det blir bara 36 exemplar av denna lätta M3. Frågan är hur många fler specialversioner vi får se innan M3 går in pension.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.