OFFICIELL: BMW M5 är tillbaka

Publicerad 2011-06-15 13:44
35 bilder

Väntan är över. De första bilderna på BMW M5, generation F10, har börjat spridas över Internet. Vad tycks?

Hur dessa bilder kommit ut är oklart, för de finns inte på BMW:s hemsida för press. Således är informationen knaper. Känt sedan tidigare är att kraftpaketet får dubbelturbomatad V8 . Senaste effektuppgifterna pendlar mellan 552 och 560 hästkrafter. Vridmoment 680 Nm.

Sjustegad dubbelkopplingslåda gäller i Europa men, något bakvänt, så får automatlandet USA även möjlighet att välja sexväxlad manuell låda. Precis som i fallet med förra generationen, som hade 507 hästkrafter stark V10.

Likaså är bakhjulsdrift standard. För första gången ska fyrhjulsdrift bli tillval. Preliminärt röjs 0-100 km/h på 4,4 sekunder och det verkar som fartspärren på 250 km/h kan komma att skippas. Officiella filmer från testandet visar en bil på ovalbana som kör i över 300 km/h!

Fronten liknar den som finns på redan tillgängliga M-paketet, om än med små skillnader. Bak blir det fyra runda pipor och liten vinge på bagageluckan.

De M-obligatoriska ventilationsgallren, med integrerade blinker pryder framskärmarna. De blå bromsoken är en läcker detalj som matchar den nya blåa karosskulören fint.

Mer information följer så snart BMW lägger korten på bordet. Till dess är ordet fritt. Vad tycker du om utseendet? 

Artikeln har
5
kommentarer

Blahaa. Utseendet är lika upphetsande som alla 5-seriebilar - sedan typ 5 generationer tillbaka - dvs ungefär lika upphetsande som tysk surkålssoppa.

Avgasrören var lite småfjantiga ja. Bra att de fortfarande är runda och att de inte satt dom i mitten eller nåt annat konstigt. Det som stör mig mest är dock den konstiga fronten. Den vertikala ytan under njurarna ser överflödig ut på nåt vis. Likaså ser det underligt ut att de främre luftintagen liksom sticker ut framför denna vertikala yta. Sen ser det ut som att det saknas en spoiler mellan frontens "splitters" som går ner på sidorna.

Resten av bilen är dock riktigt snygg! Även vanliga 5-serien ser bra ut nu för tiden.

PS Håller med föregående skrivare. . . .
NYA M5:AN HAR FJOLLIGA ANALER!!!

Nu väntar vi VAG-nissar bara på Audi RS6+ . . . . .

Väl balancerat yttre, men något för liten diameter på avgasrörens slutrör.

För att vara en sådan speciell version och en kostnad därefter, tycker jag att den ser alldeles för "spartansk" ut invändigt, nästan lite åt tidigare Opel design.

BMW, ett tips, studera lite Aston Marton design och roliga teknik lösningar när det gäller den invändiga biten, det räker inte alltid med prestanda "dyra" saker bör se dyra ut INTE som stapelvaror.

Ps. jag har själv en äldre BMW .ds

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

  • Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.
Senaste nytt

Klicka här för att se hela listan med återförsäljare av tidningen Classic Cars. Vi finns hos 1418 handlare runt om i landet. Hoppas att du hittar en nära dig! 

Följ Automobil på Facebook

Få vårt nyhetsbrev gratis